Problem med bindning, tappar skridskon

Hej
Jag har nyligen köpt begagnad utrustning. Skridskon är Lundhags med en bindning avsedd för 75 mm pjäxa. Bindningen har ett band över vristen som ganska smidigt går att spänna med en lite kromad bygel och lossa med en röd knapp.

Pjäxorna är av märket Everest.

Det som händer är att pjäxan kryper upp ur hälfästet och efter en stund kommer så långt upp att den glider ur tåbindningen med resultatet att jag tappar skridskon. Det tycks inte spela någon roll om jag spänner den hårt eller löst.

Är det någon som känner igen problemet och något bra förslag på fix jag kan göra själv?

mvh/magnus
 
Är det en snowboard bindning?

De kan bli slitna, då kan de släppa i "hullingarna".
Jag har även läst om att de kan "lösa ut" väl lätt om man kör fast i en spricka.
/Peter
 
Jag tycker att det är viktigt att man petar upp remmen bakom hälen. Den behöver komma över sulkanten så att det finns nån kraft som håller den uppe.

Hur väl sitter kängorna fast framtill?
 
Samma fråga, nu med bilder

Hej igen,
och tack för era engagerade svar så långt. Jag skulle naturligtvis fått med dessa bilder redan från början, men det är ju inte alltid tanke och handling går hand i hand.

Förhoppningsvis syns det bättre både vilken sorts bindning det är frågan om och hur pjäxan först glider uppåt-bakåt för att sedan helt släppa i tån.

mvh/magnus
 

Bilagor

  • IMG_0752.jpg
    IMG_0752.jpg
    48.1 KB · Visningar: 2,206
  • IMG_0753.jpg
    IMG_0753.jpg
    45.3 KB · Visningar: 2,060
  • IMG_0754.jpg
    IMG_0754.jpg
    46.4 KB · Visningar: 1,953
"Snowboardbindning med pumpspänne"

Det ser ju ut som om bakre fästet är lite stukat. Du borde försöka bocka tillbaka det/ anpassa mot sulan.
Vinkeln på det bakre fästet medger ju att sulan sakta "kanar" uppåt/bakåt.
Jag har själv ett par Skyllermark Viking, samma typ av spänne.
/Peter
 
Att byta bakbindingen

tror jag är bästa alternativet. Det behövs en kraft som håller ned klacken och det kan man göra med en vajer alternativt en lina t ex Dyneema som går i en bukt över klacken. Vajern eller linan är hopsatt med remmen över vristen.

En sån bindning är lätt att göra själv av 2 mm rostfri plåt. Titta på t ex Skyllermarks Möja skridsko. Lösa såna här bindningar går att köpa se http://www.excelsior.se/ bindningen heter classic. Om den passar dina skridskor eller om du behöver modifiera hål i aluprofilen eller bindningen vet jag inte.

Thure
 

Bilagor

  • ClassicBakFasteMiniatyr.jpg
    ClassicBakFasteMiniatyr.jpg
    26.1 KB · Visningar: 1,511
verktyg, inte nya prylar

Det ser ju ut som om bakre fästet är lite stukat. Du borde försöka bocka tillbaka det/ anpassa mot sulan.
Vinkeln på det bakre fästet medger ju att sulan sakta "kanar" uppåt/bakåt.
Jag har själv ett par Skyllermark Viking, samma typ av spänne.
/Peter

Om du vill labba lite innan du byter delar så börja med att flytta bak bakbindningen - klacken på skon ska ner och ligga plant mot skridskons platta. Nu går den inte ner helt.

Om inte det hjälper eller räcker så böj till en större öppning på bakbindningen - sätt den i skruvstäd utan att klämma sönder något och vidga öppningen så klacken går ner - det fick jag göra på mina gamla skridskor men försök ändå inte störa vinkeln på remmarna alltför mycket. Och ring inte mej om du haft sönder bakbindningen - varsamhet även om det är metal du kröker.

Hjälper inte detta är det kanske nya delar som krävs men jag tror det ska gå att få ner klacken med bara lite verktyg.

Ser även ut som att tån inte riktigt kommer under frambindningen - lägg några brickor mellan skridskon och frambindningen för att höja framdelen så skons tå går under ordentligt


/Patrik
 
Senast ändrad:
Pjäxan går ner utan problem

Hej
återigen tack för intressanta svar. Jag skulle naturligtvis tagit en bild också på hur det ser ut när jag spännt fast allt på rätt sätt. Då är det inga problem, skon går fram bra i tån och går ner bra i hälfästet. Det är först när jag åkt ett tag som jag märker att hälen sakta med säkert kryper uppåt-bakåt. Jag har provat att spänna hårt och att spänna löst, men det gör ingen skillnad. I början upplevde jag inte problem, men när min skicklige instruktör visad mig hur man skjuter ifrån lite extra med tån i slutet av skäret så uppstod problemet allt oftare. Jag kunde stanna och sparka fram pjäxan och sen åka vidare och på det sättet ta mig hem. Men jag är ju mer än angelägen om slippa detta problem på nästa tur.

Det här med vajer som sitter ihop med den stora remmen förstår jag nog inte riktigt. Ska försöka leta vidare.

mvh/magnus
 
Snowboardbindningar har ingen vajer/snöre runt hälen som traditionella remskridskor (typ Skyllermarks Kevlar) har.

Jag tror på det första svaret du fick, dvs det låter som att antingen remmen eller spärren i spännet är utsliten. Det är ju bara plast så det håller inte i all evighet. Att bakre fästet ser ut att inte ha orginalformen bidrar nog också - skon kan då lättare röra lite på sig i bindningen och desto större rörelser du får desto större är risken för att bindningen inte orkar hålla emot längre.

Gå till en välsorterad snowboardaffär och fråga efter reservdelar, ta med bindningen så du får rätt längd/dimension. Jag skulle nog helst byta hela bakbindningen, inte bara spännet, eftersom metalldelen/fästet ser lite illa åtgånget ut.

Har erfarenhet av ett par gamla Almgrens med rembindning där jag stukade bakbindningen på samma sätt. Det hjälpte inte att böja tillbaka plåten eftersom metallen hade blivit "utmattad" och alldeles för lätt tappade formen igen. Det blev ett bra tillfälle att byta till snabbindningar istället.
 
Montera en klassisk NN75-bindning!

Slakta ett par billiga skidor på en rättfällebindning och montera, då får du dessutom löshäl på köpet, utan att behöva byta pjäxor just nu.
Fanns en annons med nya bindningar på blocket för någon vecka sedan:
http://http://www.blocket.se/blekinge/Skidor__barnpjaxor_Bindningar_mm_32260783.htm?ca=16&w=3
Bild på Erik L som använder NN75 Rottefella som löshälsbindning:
[URL=http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ec201192835PMd677][/URL]
Jag har själv planer på en liknande operation som ett första steg mot löshäl.
/Peter
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rosengrenerik Inga problem.... Långfärdskridsko 52
rikard_wiberg_hotmail.com har ni samma problem? Långfärdskridsko 1
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
Jap_a långfärdskridskor med telemark bindning? Långfärdskridsko 3
b-lund Skridskor för konvertering mellan NNN BC- och NIS-NNN-bindning Långfärdskridsko 3
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
pandeon Köpa skridskor bindning pjäxor Långfärdskridsko 1
L.A. Placering bindning Långfärdskridsko 7
dmchris Hur lista ut rätt bindning/skridsko? Långfärdskridsko 6
Jimmituna Skyllermarks blå, utan bindning Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
andreas.w Montera bindning på Zandstra Tango Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Cykelsko (spd) och bygga egen bindning. Långfärdskridsko 4
ett_och_noll Nytt haveri med en SNS X-Adventure bindning. Långfärdskridsko 10
F0xx Salomon Pilot Bindning Långfärdskridsko 3
rohubi Placering av bindning i längsled? Långfärdskridsko 8
Ix Vanligt snabbbindning vs. "snowbord" bindning Långfärdskridsko 10
Jonas.O Montering SNS X bindning Långfärdskridsko 1
nisse_ byta bindning Långfärdskridsko 5
knatte Hjälp! Fästa en SNS XA-raid bindning på isvidda flex Långfärdskridsko 0
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
eck Bindning spruckit Långfärdskridsko 2
dabac var köpa skridsko utan bindning? Långfärdskridsko 12
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
Blekingepaddlare Salomon X-adventure Raid Boot med passande bindning Långfärdskridsko 4
Matz_S Bygga om bindningen till SNS-bindning Långfärdskridsko 13
f91jsw Bindning? Långfärdskridsko 1
Prunus padus Byta bindning? Långfärdskridsko 9
TobbeH BC-bindning Långfärdskridsko 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.