Cykelsko (spd) och bygga egen bindning.

När jag såg dessa på en nätbutik tänkte jag att det borde gå att göra en skridskobindning för cykelskor.

Shimano SH-MT91 Touring Shoe
http://www.bike24.com/1.php?content...83;pid=58;ID=f0f30b2b4e78307ffbc96ba7dd769715

Skulle man inte kunna tänka sig en bindning som kniper åt om spdklossen (alltså ingen klicka loss ala cykelpedal utan verkligen kniper åt) och med en inbyggt fjäder (justerbar) för lagom glapp. Borde inte "pivo punkten" hamna bättre med en sådan bindning än med skidbindningar.

Alternativt så får man göra en speciell "skridskokloss" som man skruvar fast i skon istället för spd klossen och som då skulle lämpa sig bättre för skridskoåkning....

Vad tror ni?
 
Liknande idéer

är det flera andra som framfört här på forumet tidigare. Hur har du tänkt dig fjädermekanismen?

Jag tror att det förr eller senare kommer ett fungerande liknande koncept om det finns en tillräckligt bra sko som är någorlunda promenadvänlig. Om man tar en klappskridsko för hastighetsåkning och tar bort skon och sätter på en kniptångsmekanisk för klossen under skon så kommer du rätt nära vad du beskrivit men en sådan skena och klapmekanism måste vara kraftigare än de numera tillgängliga för att hålla på naturisar i t ex skärgård. Andreas Wallmark utvecklade en variant av detta för ca 10 år sedan med kolfiberinlinesskor som han lät limma på gummisulor på. Svagheten fanns i kopplingen och i sken och klappmekanismen.

Jag tror det är att föredra att förankra skon på två ställen dvs både under fotbladet och någonstans vid hälen för bättre stabiltet.

Svårigheter blir bland annat att förhindra frysning så att man inte får av sig skenan och klappmekanismen respektive att ansamlad snö under sulan gör det svårt att montera skridskon.

Thure
 
Normal cykelskor

är tighta men om den här modellen finns texten "The MT91 is formed on a Volume+ last for a more accommodating toe box and a lateral heel reinforcement ensures stability and prevents ankle roll. "

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.