Vanligt snabbbindning vs. "snowbord" bindning

Ska köpa mina första långfärdskridskor. Jag har ett par storskor (kängor för isklättring med klack baktill) det är ett par LaSportiva Nepal Extreme (för bild se http://www.sweclimb.se/product_info.php?products_id=328).

Nu till frågan: Vad tror ni är bäst
1. Köpa ett par vanliga med snabbspänne och bygga/modifiera ett fäste fram

2. Köpa ett par med "snowboard" bindning

Vad tror ni?

MVH
Gustaf
 
Den klassiska Reggaestorskon, riktigt snygg men 3 ggr så tung som mina skridskokängor. Med ett par sådana bojsänken på fötterna vet jag inte om det spelar någon roll. Jag som tycker det är skoj att pyssla hade köpt snabbindning, du får kanske shimsa eller såga lite men det skall inte vara några problem. Ta med dig skon till en butik och prova både Lundhags och Skyllermarks snabbindning, möjligt att Skyllermarks är bäst till storskor.

-Palle
 
Skor versus bindingar och skridskor

Generellt så är skornas lämplighet och utförande viktigare än bindingar och skridskors egenskaper för åkkänslan.

Jag skulle rekomendera dig att köpa billigast möjliga eller helst prova lättare skor och jämföra med dina tungviktare innan du bestämmer dig.

Det är möjligt att du kan använda billiga remförsedda skridskor till dina storskor, t ex Skyllermarks Möja eller Lundhags Fjärden utan några modifieringar.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-11-18 kl 19:17]
 
Ix; sa:
Ska köpa mina första långfärdskridskor. Jag har ett par storskor...Nu till frågan: Vad tror ni är bäst
1. Köpa ett par vanliga med snabbspänne och bygga/modifiera ett fäste fram

2. Köpa ett par med "snowboard" bindning

Jag åkte med isklätterskor ett par säsonger. Jag gillade vattentätheten, sulan vid korta promenader och stödet i skaftet när turerna blev långa. Fast mest gillade jag nog att kunna återanvända en sko jag redan hade istället för att köpa ännu mera specialprylar...

Som bindningar använde jag den vanligaste/billigaste sortens rembindningar med en hemsnickrad tådel. Först sågade jag till en bit polykarbonat till en "klyka" som passade mot skon precis ovanför sulkanten framme i tån, sen kapade jag till en träkloss så att plastklykan hamnade på rätt höjd ovanför skenan. Plastklykan ligger alltså parallellt med skridskons sulplatta med träbiten mellan som distans. Sen använde jag bara ett par extra långa skruvar av den modell som normalt används till bindningarnas tådel för att klämma fast alltihop.
 
Verkar som mina reggie-kängor kommer funka bra...

Vad tror ni om STF Snabb som skridsko, tillvekrare almgren.

Går bakre stännet att ställa i höjdled? Tror att min klack är lite högre än normalt.

Går främre fästet att modifiera eller är det ngn konstigt helgjuten sak?

Bild: http://www.getout.se/stf/webshop.htm

Vilken längd borde man ha?? 50 eller 55??
 
Hej

Påväg att köpa långfärdsskridskor. Har ett par vandringskängor sedan tidigare. Trivs med dem och tycker det skulle vara skönt om det fungerar att använda samma för skridskoåkning. Dock lite orolig för att de är för mjuka - att det ska bli instabilt och att jag snabbt blir öm/trött i vristerna och inte orkar åka så långt. Tror jag kommer åka någon dagsutflykt då och då - så det är bra om det inte tar massa skridskotimmar för att först träna upp vristerna för att sen få njuta av skön åkning :)

De jag har är ett par Meindlkängor. Brenta Lady. Klassade som B/C. Nubuk. Liknar Island Lady pro. Lite kortare skaft tror jag. Någon som testat liknande med snowboardbindnngarna? Eller någon som kan gissa sig till om det blir tillräckligt stabilt? Någon som vet hur högt upp på vristerna snowboardbindningarna stöjder?

undrande
Emma
 
Kör numera med Meind Borneo och snowboardbindning istället för som tidigare pjäxor och Haglöfs Novalite. Tycker det är mycket skönare att åka i ett par väl ingångna kängor - får inte ont i fötterna. Det är lite tyngre på fossingarna, det är det, men jag är beredd att ta den vikten för att slippa lite smärta. :) Jag tycker inte att "vanliga" pjäxor är så värst stödjande - dom är ofta rätt korta i skaftet. Bara nöjet att slippa åka in ett par nya pjäxor är värt mycket.
 
emmah; sa:
Hej

Påväg att köpa långfärdsskridskor. Har ett par vandringskängor sedan tidigare. Trivs med dem och tycker det skulle vara skönt om det fungerar att använda samma för skridskoåkning. .. Någon som vet hur högt upp på vristerna snowboardbindningarna stöjder?

Åker numera med ett par Meindl Army Pro i lite olika bindningar, bl.a snowboardbindningar. Kängorna ger bra stöd i sida och fungerar väl för "finåkning" med upprätt kroppshållning, men de tar emot lite för mycket vid smalbenen vid mer hopkurad åkning.
Snowboardbindningarna gör inte mycket för sidostabiliten (om ens något!) men bidrar helt klart till stelheten framåt.
Jag har f.ö. svårt att inse varför man skulle behöva snowboardbindningens extremt breda rem på ett par skridskor, då belastningen framåt och det tryck som behövs för att hålla foten på plats är så mycket mindre vid skridsko än vid snowboard. Spännena är bra och lättanvända, men själva remmen skulle kunna göras mycket smalare/smidigare/lättare.
 
dabac; sa:
Snowboardbindningarna gör inte mycket för sidostabiliten (om ens något!) men bidrar helt klart till stelheten framåt.
Jag har f.ö. svårt att inse varför man skulle behöva snowboardbindningens extremt breda rem på ett par skridskor, då belastningen framåt och det tryck som behövs för att hålla foten på plats är så mycket mindre vid skridsko än vid snowboard. Spännena är bra och lättanvända, men själva remmen skulle kunna göras mycket smalare/smidigare/lättare.

Mina kängor är betydligt kortare i skaftet än ArmyPro, och jag upplever inget "motande" vid hopkrupen åkställning. Men jag har iofs inte testat med en tunnare rem. Fasen, jag har ju ett par extra bindningar av snowboardtypen... man kanske skulle ge sig på dom och slakta lite? Tack för inspirationen! :)
 
Sarvi; sa:
Mina kängor är betydligt kortare i skaftet än ArmyPro,
(Det var länge sen jag jämförde, men..) Jag TROR att det tjocka skinnet går ungefär lika högt på AP som på de andra av jämförbar sort. Den extra höjden ligger i en förlängd vaddering som är ganska mjuk och borde inte bidra med så mycket.

.. jag har ju ett par extra bindningar av snowboardtypen... man kanske skulle ge sig på dom och slakta lite? Tack för inspirationen! :)
Varsågod! Återkom om du upptäcker nåt bra!
själv funderar jag på att köpa ett par klickspännen av samma sort som sitter på mina cykelskor och bygga med. Inte riktigt lika handskvänliga som Snowboardspännena, men proportionerna stämmer bättre till belastningen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.