Bygga om bindningen till SNS-bindning

Jag har ett par Skyllermark med rembindning. Undrar om någon gett sig på att bygga om sådana skridskor med rembindning till s.k. skidbindning typ SNS-profil.

Det svåra är, misstänker jag, att montera centrumskruven som kommer att hamna mitt i skenan. Har någon provat?

...undrar Matz
 
Hur klämmer du fast skenan?

Hej Bertil,

din lösning ser både elegant och smart ut. Men jag undrar hur klämmorna sitter fast i metallplattan? Med en försänkt skruv? Tyvärr visar ingen bild detta.

Jag har åkt nu ett antal mil på olika sidoinställningar med Salomon D7, SNS-bindning och Maple Gold. Vad gäller sidoinställningar blir jag mer och mer konfys. Jag började att prova på "centrerad" (SNS-bindningen är ju något utställt) inställning i sidled. Det funkade bättre än väntat, då jag i flera år åkt med rejält utställt både tå- och hälbindning. Sedan prövade jag att flytta ut tåbindning och hälbindning, och det blev nästan katastrof. Jag hängde knappt med mina polare på en social soltur, tur att det inte var på en klubbtur. Sedan följde jag Krister Valtonens exempel (se hans hemsida om fotplacering, mycket bra! http://w1.131.telia.com/~u13106411/langfard/loshal/index.htm ) och ställde ut tåbindningen och STÄLLDE IN hälbindningen. Först kändes det jättekonstigt, men sedan HELT RÄTT. Mina fötter är rätt utåtriktade (liksom Kristers, enl. hans hemsida) och en skillnad är att vinkeln på isättningen blir brantare. Den här inställningen känns mer aggressiv????

Sidoinställning - självklart individuellt, men jag misstänker att olika inställningar kan ha olika kvaliteter för samma åkare. Jag har varit fullständigt övertygad om att utställda tåbindningar och ca 2 mm utställd hälbindning varit det perfekta för mig, nu är jag inte särskilt övertygad om någondera.

Vad säger ni andra om sidoinställning? Hur ser hastighetsfantomernas inställning ut, den verkar ju vara fast i skon och inte möjlig att ändra, eller?

en konfys men nöjd åkare efter helgens blöta turer,

Staffan
 
Åkteknik + personlig känsla styr inställningen

Hej Staffan,

Först måste jag erkänna att alla detaljer i konstruktionen inte framgår riktigt klart på hemsidan, när jag får tid ska jag göra en mer genomarbetatd beskrivning, men det tar sin tid och tid är det ont om, speciellt om man ska hinna åka skridskor också och inte bara snacka om skridskor :)

Plattan kläms fast på fem punkter med tillfilad L-profil i aluminium, för att få hållfasthet i gängan på på klämman och även på infästningen av SNS bindningen använder jag mig av så kallade pressmuttrar, dessa är avsedda för att pressas in i aluminiumgods och är helt suveräna för att få hållbara gängor i tunt aluminiumgods, dessa muttrar har en större fläns på undersidan vilket gör att de inte kan dras loss från alumiumgodset.

Klämmorna dras med M4 syrafast skruv med försänkt skalle och till SNS bindningen som sitter fast monterad på "nya" fotplattan som har 2mm gods använder jag M5, också samma teknik med pressmutter. Jag kan dra det så hårt att jag får blodkärlsbristningar i händerna efter skruvmejseln och blir pionröd i ansiktet, sitter som granit, starkare än det är tänkt för i orginalutförande med träskruv i skida.

Det här med åkteknik och skridskons inställning är ett omfattande ämne, men för att hålla det lite kort så kan jag beskriva hur jag åker och vad som passar den åkstilen.

Jag är inget fartvidunder eller konditions proff, jag försöker åka så som hastighetsåkarna åker, skridskon kommer bakifrån in mot ansättningen efter att ha varit i droppläge med tån, ansättning direkt på ytterskär och efter ca: 40% av skäret går jag snabbt över på innerskär de resternade 60% av skäret, på innerskärsfasen trycker jag med hälen och hela skenan och låter skridskon arbeta sig utåt med skridskon i färdriktningen innan den avvecklas och tån droppas neråt. Här ytnyttjar också centrifugalkraften, vilket kräver bra fäste i isen, skäret blir lite bågformigt i sin helhet. Att åka på ytterskäret i första fasen tycker jag är viktigt och för att kunna göra det under flera timmar så måste jag flytta ut fotens placering över skenan.

Om foten står centrerad över skenan måste man över med kroppens tygdpunk (utåt) för mycket för att "nå fram" till ytterskäret, resultatet blir att man tycker sig falla över åt fel håll (utåt) vilket gör att man blir för försiktig i sin ytterskärsåkning, ytterskäret blir kort om något alls och man får bråttom tillbaka på det trygga innerskäret.

En sak som komplicerar det hela med långfärdsskridskoåkning är ryggsäcken, att åka effektivt på ytterskär kräver rätt tyngdpunkt på ryggan så den påverkar kroppens naturliga tyngdpunkt så lite som möjligt, men det kan bli en lång utläggning det också så jag sätter punkt här.

Om du är i Stockholms området så kan du få känna och klämma lite på skridskon så klarnar nog eventuella frågetecknen snabbt när det gäller konstruktionen som i sig är busenkel.

Skrinnarhälsningar - Bertil
 
Ombyggnad

Som jag förstår det, vilket jag tycker verkar onödigt, så bygger du en ny bottenplatta. Om man nu är ute efter en förskjuten montering så borde det väl vara OK att montera bindningens centrumskruv på sidan om skenan. Detta innebär att man inte heller bygger på höjden.

Sen förstår jag av följande inlägg att det är väldigt individanpassat vilken vinkel man bör ha.

Det "traditionella" tipset med stortån över skenan bör gå att eftersträva genom att helt enkelt skruva fast bindningen i skridskons platta, den förskjutna monteringen innebär då att min slipper problemet med att få centrumskruven mitt i skenan

/Matz
 
Varför begränsa sig när man inte behöver ?

Det är riktigt att det bygger lite höjd, 2mm högre än orginalet så det kan du bortse ifrån.

Poängen med att klämma fast bindningen är just den att man inte behöver borra fast bindningen i ett läge, tänk om det visar sig att placeringen inte känns bra, bara att borra mera hål ? Centerhålet i SNS bindningen kommer i de flesta fall mycket olyckligt i förhållande till skenan.

Just nu har jag palcerat foten längre bak på skenan för utvärdering, jag skall också testa att flytta ut hälen några mm för utvärderng...bindningen är helt fri från fasta lägen.

Med klämteknik kan du steglöst glida med fotens placering i X och Y led.

Klämtekniken tror jag kan användas även för andra bindningar och hemmmakonstruktioner, det är bara fantasin som sätter begränsningarna för vad som skall klämmas fast på skridskoskenan !

Kläm till :) Bertil
 
Re: Åkteknik + personlig känsla styr inställningen

Bertil; sa:
... tid är det ont om, speciellt om man ska hinna åka skridskor också och inte bara snacka om skridskor :)
just det! :)
Plattan kläms fast på fem punkter med tillfilad L-profil i aluminium, för att få hållfasthet i gängan på på klämman och även på infästningen av SNS bindningen använder jag mig av så kallade pressmuttrar, dessa är avsedda för att pressas in i aluminiumgods och är helt suveräna för att få hållbara gängor i tunt aluminiumgods, dessa muttrar har en större fläns på undersidan vilket gör att de inte kan dras loss från alumiumgodset.

Klämmorna dras med M4 syrafast skruv med försänkt skalle och till SNS bindningen som sitter fast monterad på "nya" fotplattan som har 2mm gods använder jag M5, också samma teknik med pressmutter.
Precis vad jag undrade. Pressade du in muttrarna i aluminiumet? Kan man göra det utan superduperspecialverktyg?
Att åka på ytterskäret i första fasen tycker jag är viktigt och för att kunna göra det under flera timmar så måste jag flytta ut fotens placering över skenan.

Om foten står centrerad över skenan måste man över med kroppens tygdpunk (utåt) för mycket för att "nå fram" till ytterskäret, resultatet blir att man tycker sig falla över åt fel håll (utåt) vilket gör att man blir för försiktig i sin ytterskärsåkning, ytterskäret blir kort om något alls och man får bråttom tillbaka på det trygga innerskäret.
Jag håller med om det för tåbindningen, men för hälen? Efter att ha åkt på utställd tå och häl och nu experimentvis prövade att flytta in hälen kändes det högst oväntat bra med skön balans. Största skillnaden var vinkeln på isättningen som blir brantare, skridskorna går mer "rakt fram".
Om du är i Stockholms området så kan du få känna och klämma lite på skridskon så klarnar nog eventuella frågetecknen snabbt när det gäller konstruktionen som i sig är busenkel.

Ja, gärna tack! Jag bor i Stockholm. Jag åker då och då på ÖIP, vilket jag förstår av några videofilmer på din hemsida att du också gör då och då. Vi kanske kan ses där någon kväll?

mvh Staffan
[Ändrat av Stadan 2003-01-28 kl 10:44]
 
Re: Re: Åkteknik + personlig känsla styr inställningen

Stadan; sa:
Bertil; sa:
Att åka på ytterskäret i första fasen tycker jag är viktigt och för att kunna göra det under flera timmar så måste jag flytta ut fotens placering över skenan.

Om foten står centrerad över skenan måste man över med kroppens tygdpunk (utåt) för mycket för att "nå fram" till ytterskäret, resultatet blir att man tycker sig falla över åt fel håll (utåt) vilket gör att man blir för försiktig i sin ytterskärsåkning, ytterskäret blir kort om något alls och man får bråttom tillbaka på det trygga innerskäret.

Jag håller med om det för tåbindningen, men för hälen? Efter att ha åkt på utställd tå och häl och nu experimentvis prövade att flytta in hälen kändes det högst oväntat bra med skön balans. Största skillnaden var vinkeln på isättningen som blir brantare, skridskorna går mer "rakt fram".

Detta med hälens placering är intressant och betyder mycket för känslan.
Lasse Lison Almkvist och Bosse Gustavsson pratar om positiv excentricitet med skenan mitt på hälen eller mot utsidan av hälen.
Med det får man precis som du skriver ovan en början på skäret som är riktat mer framåt eller till och med åt vänster med höger skridsko och vice versa. Det går alltså att göra sk ispush (variant av double push).

Lasse Almkvist hävdar också att det leder till att omvinklingen från ytterskär till innerskär blir snabbare och effektivare.

För mig personligen så har jag inte märkt någon positiv farteffekt av detta men det torde var individuellt.

När man har hälen placerad med "positiv excentricitet" så behöver man ha det lastbärande knät längre åt sidan ut över skridskon. Man åker mer "hjulbent". Trivs man med detta så varför inte.

Hälsningar Thure
 
Re: Re: Re: Åkteknik + personlig känsla styr inställningen

thureb; sa:
För mig personligen så har jag inte märkt någon positiv farteffekt av detta men det torde var individuellt.

När man har hälen placerad med "positiv excentricitet" så behöver man ha det lastbärande knät längre åt sidan ut över skridskon. Man åker mer "hjulbent". Trivs man med detta så varför inte.

Jag är inte heller säker på att det går fortare, har bara åkt lite på ÖIP och så på sörmlandssjöar i lördags, men jag har under flera år innan åkt med utställd häl (alt. C enl. Krister Valtonens hemsida, se ovan). Anledningen att jag provade att åka med inställd häl var Kristers tips att prova med inställd häl om man går med utåtriktade fötter, vilket jag också gör. Men balansen med utställd häl är jättebra och jag har trivts med det länge, därför blev jag så förvånanad att det funkade så bra att ställa om så mycket.

Kanske har olika hälinställningar olika egenskaper för samma åkare och det inte finns en "rätt inställning" och alla andra är fel? Bertils variant verkar bra, man kan då prova en massa olika utan att borra upp hela fotplattan, som nu börjar likna en schweizerost....

Isättningen var först ovan, men kändes sedan helt naturlig. Konstigt, eftersom jag aldrig förut åkt på det sättet. Nu känns det som jag ska fortsätta med det ett tag iallafall.

Hur sitter hälinfästningen på hastighetsklappskridskorna?

mvh Staffan
 
Muttern

Nu börjar vi komma in på detaljer Staffan och det kanske vi inte ska göra i detta forum men en kort beskrivning av muttern.

För att fälla in en M5 mutter i aluminium borrar man ett hål på 7-8 mm (minns ej det exakta måttet) muttern är rund i ena änden och har en fläns i andra änden som ej går igenom det förborrade hålet, den runda änden trycker man upp i det förborrade hålet tills flänsen i andra änden ligger an mot aluminiumytan.

Muttern är så konstruerad att det finns en midja på utsidan av röret, när muttern nu pressas vidare in i godset fylls denna midja med överskotts-aluminium motsvarande det utrymme som flänsen kräver för att sjunka in i aluminiumet.

Jag pressade med ett stansverktyg för håltagning i plåt men det går lika bra att pressa med ett skruvstycke som har släta käftar, pressningen ska ske långsamt, man skall alltså inte banka in muttern.

På klämpunkterna går det att använda vanlig bricka, mutter men det blir väl inte lika snyggt, men SNS bindningen måste fästas med presmutter för fotplattan måste vara slät och får ej ha några utstickande delar.

Lämpligen gör man en pappersmall först, fotplattan är osymetrisk och är vänster respektive höger orienterade, man gör två identiska plattor och vänder den ena så får man en spegelvänd fotplatta.

Hälens placering är som du märker mycket individuellt och beroende på åkteknik, för mig passar den klassiska tekniken bäst och jag finner detta vilsamt och naturligt, jag trivs med centrerad häl men skall experimentera med att ställa ut den lite (samma riktning som tådelen) för att komma ut lite till mot ytterskäret, jag märker stor skillnad med och utan ryggsäck, det är betydligt lättare med ytterskärsåkning utan ryggan med last, detta kanske kan kompenseras med att ställa ut hälen något, det är ju snabbt fixat med en klämskridsko ;-)

mvh / Bertil


[Ändrat av Bertil 2003-01-28 kl 12:15]
 
SNS bindning på vanlig skridsko

Matz och andra som funderar på "nya sortens" bindning:
montera sidoskruvarna fram och montera även längst bak med sidoskruvar (kanske ej förborrat), använd låsmuttrar. Bakre mittskruven är inte nödvändig. Främre mittskruven: borra ca 5 mm så den får fäste (extra stöd). Använd gärna stark dubbelhäftande tejp. Detta funkar strålande och är enkelt att fixa. /Lycka till!
 
Montering

Den främre mittskruven, var monteras den? På utsidan om skenan? Det är omöjligt att borra den centrerat, p.g.a. skenan.
/Matz
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vincentt Bygga ert eget skridskoställ? Långfärdskridsko 4
Anders.Appelqvist Cykelsko (spd) och bygga egen bindning. Långfärdskridsko 4
the_tnt Temperaturlogg, hur bygga? Långfärdskridsko 5
P/E Skridskosegel - bygga eget? Långfärdskridsko 10
thureb Tips på basskridsko för att bygga vidare från Långfärdskridsko 1
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
joanna Kopplingsbeslag till dubbelpik? Långfärdskridsko 17
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
Gråbuse Separat säck/påse för säkerhetslinan till ryggsäcken Långfärdskridsko 9
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
patrickk tåfixering till everest nordic multiskate Långfärdskridsko 1
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
BJ Skridskokartor Stockholm - till ny webbplats Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
SafeSurfer Skyllermark röda 49cm till alpina 47:or? Långfärdskridsko 13
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
ajn Pläxor till Salomon SNS Profil Långfärdskridsko 5
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
Verhauer Isolering till vätskesystem slang Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
Stuvarn Stavar till långfärdskridsko? Långfärdskridsko 9
paugusts Upphittat! Hälplatta till Rottefellabindning Långfärdskridsko 0
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
Fjälluggla Extra värme till pläxor Långfärdskridsko 7
Stuvarn Funkar kängan även till skidåkning? Långfärdskridsko 4
ett_och_noll Isglädjepriset 2009 till Dalarna Långfärdskridsko 2
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
pausch Tusen pimplare drev till havs Långfärdskridsko 0
torpet Här finns is - till ingen glädje! Långfärdskridsko 1
Eric_B Löshäl till barn? Långfärdskridsko 15
Ajfandetvarintedu Vad ska jag köpa för kläder till vintern? Långfärdskridsko 4
Sten_GBG Vattentäta skridskokängor till Rottefella??? Långfärdskridsko 13
MBac Vandringskängor till långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.