Skridskosegel - bygga eget?

Hej!

Nu när snön har kommit så börjar det rycka i skridskonerven... Jag har funderat länge på någon form av segel eller en drake (motsv kitesurfningsdrake)för att ta till vara vindarna vid blåsiga dagar. Är det någon som har något tips på en lämplig konstruktion som skulle kunna användas till detta? Jag ser helst en form av drake/vinge, då den enkelt kan stuvas ner i ryggsäcken.

Gustav
 
Varför inte köpa en begagnad kite? Förra vintern körde jag några gånger med kites i storlek 6-7 m2. Fördelen med en kite är att du kan använda den både med skridkor, snöbräda och skidor. Givetvis kräver åkning i snö lite mer vind eller större segel.
Kiten är lätt och går ner i en liten ryggsäck.

Farten är minst lika bra som med ett klassiskt skridskosegel.

/Erik
 
Erfarenheter i 2:a hand

Mina kamrater som tävlar i skridskosegling med konventionellt femkantigt draksegel har också provat skimbat och drakar. Skimbat lämpar sig väl för tursegling i och med att man kan ha med sig flythjälp och matsäck i ryggsäck med midjerem/grenrem. Ispik kan man ha med sig kopplat till seglet.

Skimbat går att fälla ihop och bära med sig vid vindstilla.

Om man köper orginalmodellen så är det en avsevärd kostnad se tidigare givna länkar.

Drake kan fungera men det är ofta relativt byiga vindar på vintern och då blir draken svår att behärska.

Luftfärder med drakar verkar spektakulärt men isen är hård och risken för farliga fallolyckor skulle avskräcka mig.

Thure
 
Re: Erfarenheter i 2:a hand

thureb; sa:
Drake kan fungera men det är ofta relativt byiga vindar på vintern och då blir draken svår att behärska.

Luftfärder med drakar verkar spektakulärt men isen är hård och risken för farliga fallolyckor skulle avskräcka mig.

Thure

Visst är det tryck i en "kite", men de luftfärder som det varnas för måste provoceras fram. En kite ger bäst drag framåt när den står på högkant några meter ovan mark. Vill man få lyftkraft måste den accelerera från nämnt läge upp till zenit ovan åkaren. De spektakulära hoppen får man genom åka åt ett håll och sedan tvärvända skärmen och låter den gå upp i zenit.
De mer avancerade skärmarna kan både öppna och stänga och därmed reglera dragkraften. Skärmar upp till 6 m2 ger vid normala vindstyrkor inte en sådan lyftkraft att man lättar från marken. Skulle man trilla medans man åker släpper man bara styrhandtaget så åker draken i backen och tappar allt drag.
De drakar som används för kite-surfing är betydligt större, från 12 till 20 m2.
Risken att skada sig borde vara större med ett traditionellt skridskosegel då man riskerar att trilla på riggen.


/Erik
 
Kolla Sthlm Skridskosegelklubbs hemsida. sssk.se. Tror jag.
Där kan finnas byggbeskrivning.
Annars har jag två draksegel till salu.
 
NPW5

Kollade en del på drakar för något år sedan. Ville ha en smidig och lätt som man kunde rulla ihop och lägga i ryggsäcken. Var mest sugen på denna; NPW5


3,1 m2 http://www.dmckites.com.au/hq/foils/lk200.htm
4,8 m2 http://www.dmckites.com.au/hq/foils/lk250.htm

SkåneHobby har dessa (svarar snabbt på mail vill jag minnas).
http://www.skanehobby.se/ (kolla Drakar/4-linors)

Denna drakmodell är känd/populär har jag för mig. Finns mycket info + ritningar på nätet (ritningar får ni leta upp själva-orkar ej!). Det jag undrar är om det är möjligt/trevligt att kryssa med dem, vilken storlek som är lagom för skridsko i "lagom" vind, vilken längd man bör ha på linorna för skridsko.
Så, Gustav, vad väntar du på? Köp eller bygg en och berätta hur den går!

Häls Ola
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.