Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor?

Naturligtvis är det möjligt, sen om det är lämpligt och passar just dig vet jag inte, de flesta skulle nog säkert vilja ha bättre stöd än vad denna pjäxa kan ge. Observera att pjäxan inte är för BC-bindningen utan Rottefella NNN. Själv åker jag i en liknande pjäxa, vilket passar mig utmärkt, men då har jag också mer än 30 års skridskovana.
 
Kan fungera men som Ulf skriver ovan så måste du byta bindning. Ett aber med dessa skridskor och denna pjäxa som inte ger så mycket stöd i sidled för fotleden är att du blir beroende av att skenan ligger rätt i sidled för optimal balans och med den här skridskomodellen kan du inte justera i sidled.

Liknande pjäxor är dessutom ofta väl hala att gå i och sulan slits ofta mycket vid promenader.

Thure
 
Två olika bindningar som inte kan blandas

Enklast kan man väl säga att det är två olika storlekar av samma bindningstyp. BC står för Back Country. Den är kraftigare och används i första hand för turåkningsskidor (bredare, kraftigare skidor) i fjäll eller skog medan den vanliga NNN-bindningen mest lämpar sig för längskidåkning i preparerade spår. Det är alltså helt olika sulor på skor för NNN resp NNN BC och skor för NNN går inte att kombinera med NNN BC och vice versa.

För skridskoåkning kan man väl säga att avancerade snabbåkare ofta använder NNN medan de flesta "normala åkare" föredrar typen NNN BC. Som Thure påpekar, så är sulan på NNN ofta väldigt hal vilket kan bli jobbigt vid skridskoanvändning där man oftast måste gå en bit på isiga vägar.

/Thor
 
Hej

Jag tror inte att den aktuella pjäxan är något att satsa på. Själv är jag en hyfsat driven skrinnare men klarar inte att åka med en pjäxa avsedd för klassisk skidåkning, vriststödet är på tok för litet.

En pjäxa avsedd för skate-skidåkning är betydligt mer lämpad och något jag själv använder. Den stora nackdelen jmf med grövre pjäxor avsedda för turskidåkning med BC-bindning är att man blir blöt om fötterna. Många upplever att sulan är hal att gå i men det har aldrig bekymrat mig ett dyft.

Om du absolut vill hitta en lösning där du både kan åka skidor (klassiskt?) och skridskor med samma sko så kan du testa en sk "combi-pjäxa". De pjäxorna kombinerar vriststöd med en mjuk sula. Sådana pjäxor ser man ofta i paket för juniorer, exempelvis här: http://www.xxl.se/vintersport/langdskidor/langdpaket/langdakningspaket-nanosonic-classic-jr-rcombi/p/bp/1107258_b

Nackdelen med en combipjäxa kan vara om sulan är så mjuk att den inte har någon vridstyvhet. Då är den mindre lämplig.

Edit: Pucktvåa. Om separata skor för de båda sporterna är ett alternativ för dig, så är det på alla vis en bättre lösning.
 
Alltid bra med samstämmiga svar :)

Har en off topic följdfråga om längdskidåkning: om man tänkt spåra själv ute i lättare terräng i södra Sverige, kan man använda både klassiska skidor och turskidor (BC)? Enbart klassiska skidor för preparerade spår?
 
Förstår jag din fråga rätt om du undrar om det går att använda längdåkningspjäxor / bindningar typ NNN och dito skidor för att spåra själv. Viss går det men är det djupare snö är lite bredare skidor att föredra när man spårar.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rab Går denna pjäxa sönder snart? Långfärdskridsko 3
CFJ Denna fantastiska fallskyddsfunktion... Långfärdskridsko 12
pausch Denna vinter var den kallaste vintern på 14 år... Långfärdskridsko 6
pausch Ovanligt kort åksäsong på ÖIP denna säsong Långfärdskridsko 47
Rajjan Nya långfärdsskridskoprylar denna säsong? Långfärdskridsko 37
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
Eventhyr84 Funderingar ang pjäxa. Långfärdskridsko 5
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Sinegraf Meindl som "pjäxa" Långfärdskridsko 27
Mackan2 Val av pjäxa?? Långfärdskridsko 18
Prunus padus Pjäxa för svaga vrister? Långfärdskridsko 20
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
bieurn Skridskokänga/pjäxa till "Almgrens Snabb"? Långfärdskridsko 2
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1
pausch Marin VHF får användas vid långfärdsskridskoåkning Långfärdskridsko 28

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...