Salomon X-adventure Raid Boot med passande bindning

Är det någon som testat denna kombination?
Har den för skiturer och där funkar den perfekt - dessutom en lagom varm sko som är bekväm att gå i.
Funderar på att skaffa en extra bindning och skruva på
 
Funkar bra!

Jag gillar min utrustning (XA pjäxor och almgrens skridskor). Jag har använt den flitigt under två säsonger nu. Har XA stepin bindningen och det ända jag har att säga om den är att den kan frysa ihop om det blir riktigt kallt (-20). Har hänt 2 ggr att jag inte fått loss pjäxan från skridskon. Har intresserat följt snacket om sidojustering av bindningen, men jag har inte känt något behov av det. Beror väl på att pjäxan är tillräckligt styv eller att tekniken inte är tillräckligt finslipad... Har inte träffat någon som sätter på och tar av sig skridskorna snabbare (utan att behöva böja sig ned) än mig...
Håller på att fundera på alternativ till skredstång. Vore skönt att kunna åka skidor över partier med dålig (översnöad) is...
 
Fungerar bra

Jag har kört med detta under två säsonger, det fungerar bra om än kanske lite sladdrigt på dålig is, den lösa hälens nackdelar märks mest då. Ett stort plus för den låga vikten jämfört med den gamla skridskon+fästplattan som vägde bly. Jag håller inte helt med om att skon är så stabil, speciellt tycker jag att sulan kunde vara stelare.

Skyllermarks håller på att ta fram en skridsko med sidjustering, jag funderar på att testa den (istället för Almgrens med fasta hål).

/Raymond
 
Kolla utvecklingen!

Om ni tittar in på Salomons hemsida kan ni se att utveckling har skett på deras pjäxor. wwww.salomonsports.com (nordic). Ser ut att finnas både vatentäta och lite nättare modeller att välja på.

Jag gissar att de flesta är ganska svåra att få tag på i Sverige. Den modige provar väl sig fram i strolek och modell mha många postförsändelser till och från utlandet.
 
Finfina skor finns från norska Alfasko.
Köpte ett par jättesköna för XA, med GoreTex förra vintern. De har hemsida och har ett fåtal återförsäljare, men jag köpte från fabriken.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.