Nytt haveri med en SNS X-Adventure bindning.

Under en färd öster om Gräsö (Uppland) i helgen lossnade den främre delen på min SNS X-Adventure bindning. Den bakre delen inkl de genomgående bultarna satt kvar. Efter tips från andra åkare med samma typ av bindning har jag säkrat alla muttrarna på mina skridskor med blå Loctite. Som tur var hade jag med mig en extra skridsko så jag behövde inte avbryta färden. Infästningen ner i profilen för den främre skruven var helt gängpaj men inte själva skruven.

Jag har uppmärksammat att Lundhags har bytt till Rottefella från Salomon. Hur stor skillnad är det på Rottefella och Salomons bindningsinfästningar? Kan man byta till Rottefella utan att behöva borra massor av nya hål? Passar mina mina Lundhags XA-Pro kängor till Rottefella?
 
Låsmutter

på undersidan av aluprofilen fungerar. Att bara ha skruvarna gängade ned i aluminium går för eller senare sönder speciellt för tunga och starka åkare som gillar att köra i vrakis och liknande.

Däremot behöver inte alla skruvar som håller bindningen ha låsmutter men åtminstone två av de kraftigt belastade skruvarna i närheten av själva låsningen av skons metallpinne måste förankras bra.

Thure
 
Loctite® 248

Hej och tack för ditt svar Thure. På dom genomgående skruvarna har jag använt Loctite® 248 och dom sitter kvar. Loctite® 248 är effektiv på alla typer av metaller och rekommenderas för applikationer när demontering med handverktyg är nödvändig. Den förhindrar vibrationslossning i t ex motorer, pressar, pumpar, bultar och växellådor. För att demontera skruvar säkrade med Loctite® 248 krävs värme. Tändare går bra. Tyvärr är det den skruv som sitter inne i själva bindningen som har lossnat då infästningen för den i profilen har fått gängpaj. Som tur är finns det flera hål i profilen så jag får väl köpa nya bindningar och flytta fram bindningen. Förutsatt att jag fortsätter med SNS...

PS Hur länkar man in bilder i forumet? DS
 
Gängorna i aluprofilen sticker

även om man limmar med araldit om det blir tillräcklig belastning.

Om man sidoförskjuter bindningen så går det att få till låsmutter på baksidan på några av skruvarna.

Du har säkert noterat att min främsta käpphäst är just sidoförskjutning av bindningen.

Om du vill länka in en bild så titta på ett inlägg med bild och klicka på svara med citat så får du upp hur man gör, du använder hakparanteser och img

Så här


pic_18179.jpg

Länk till bildtext http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=18179 foto Thure

Thure
[Ändrat av thureb 2007-02-12 kl 10:37]
 
Bindningens fel?

Har typen av bindning verkligen något med att göra med att skruvarna släpper från skridskon.
Det kan väl inte vara bindningens fel, eller?

Måste fråga eftersom jag beställde ett par Skyllermarks Blå med X-Adventure Raid-bindning för några dagar sedan.

/Daniel

Om X-Pro och Rottefella kan du läsa om här, där jag fick hjälp:)


[Ändrat av Wisentdual 2007-02-12 kl 10:48]
 
Nej, det är väl i första hand inte bindningens fel utan snarare hur skridskotillverkarna har valt att lösa infästningen av främre mittbulten eftersom den hamnar lite dumt på en skridsko.

-Palle
 
inte skyllemarks

Hej!

Har själv skyllemarks blå med x adv , på dessa skridskor används uteslutande låsmutter, är mycket nöjd med dessa, och tycker att x adv bindningen är en mycket bra bindning..

Hälsningar Mikael
 
Re: Loctite® 248

ett_och_noll; sa:
Tyvärr är det den skruv som sitter inne i själva bindningen som har lossnat då infästningen för den i profilen har fått gängpaj. Som tur är finns det flera hål i profilen så jag får väl köpa nya bindningar och flytta fram bindningen. Förutsatt att jag fortsätter med SNS...

Förstår inte vad du menar med inne i själva bindningen?
Sedan så behöver inte alla skruvhål i en x adv användas vid lånfärdsskridsko, den främsta används vid hårdare påfrestningar som telemark och isklättríng.

Mikael
 
Re: Bindningens fel?

Wisentdual; sa:
Har typen av bindning verkligen något med att göra med att skruvarna släpper från skridskon.
Det kan väl inte vara bindningens fel, eller?
...

Nej, det är nog inte bindningen i sig som är problemet utan snarare hur denna anbringas på skridskon.
Jag hade själv samma problem med ett par Lundhags Sweskate SNS för ett par år sedan. Jag var inte riktigt nöjd med bindningens position och provade mig fram genom att flytta den framåt/bakåt i längsled. Den skruv som sitter dold under plattan och som skruvas rakt ner i aluminiumgodset gängade snart sönder. Jag reklamerade skridskorna och fick ett nytt par av samma sort. Efter att åter igen försökt justera bindningen i längsled inträffade samma sak igen, skruvgängan gick sönder och skruven fick inget fäste.
Reklamerade ånyo skridskorna och krävde denna gång pengarna tillbaka men nu vägrade butiken att gå med på detta och hävdade oaktsamhet från min sida. Jag ringde då upp till Lundhags och redogjorde för problemet, att godset helt enkelt är för mjukt för att skruva i. De var mycket tillmötesgående. Det slutade med att Lundhags kontaktade butiken där jag köpt grillorna och jag fick byta till ett par "blå" skridskor av annat fabrikat (och justerbara även i sidled ska tilläggas). Med dessa grillor har jag inte haft några problem alls och inte heller med Salomon SNS-bindningen. Genomgående skruvar som låses med muttrar är enligt min mening att föredra, speciellt om man experimenterar med att flytta bindningen till olika positioner.

//Janne
 
Korrosion

Att över huvud taget gänga en syrafast/rostfri skruv i aluminium ger ett dåligt intryck. Det blir korrotion. Problemet brukar, om den är en lång gänga, bli att skruven blir i det närmaste omöjlig att lossa utan betydande våld och envishet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Staffan Andersson Nytt lopp! Långfärdskridsko 3
thureb Nytt löshälspaket Långfärdskridsko 64
igs Nytt bryne??? Långfärdskridsko 1
lucky Nytt skridskoforum för Stockholm!!!! Långfärdskridsko 0
Kanii Lossa SNS X-advanced binding Långfärdskridsko 5
fairgeek How to get sns binding on Lundhags t-skate? Långfärdskridsko 1
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
Smogz Montera sns-bindningar Långfärdskridsko 12
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
ajn Pläxor till Salomon SNS Profil Långfärdskridsko 5
mikaelbe Kompatibilitet med Salomon SNS Profil Equipe Skate Långfärdskridsko 11
mihaliska Salomon SNS profil? Långfärdskridsko 6
revco8 Vilka sns skatepjäxor? Långfärdskridsko 23
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
Jonas.O Montering SNS X bindning Långfärdskridsko 1
ajn SNS Pilot / SNS Profil Långfärdskridsko 2
knatte Hjälp! Fästa en SNS XA-raid bindning på isvidda flex Långfärdskridsko 0
mosare Inlines med SNS-fäste? Långfärdskridsko 2
Blekingepaddlare Montera SNS binding på haglövs skridsko Långfärdskridsko 1
jocke20 Är SNS bindning verkligen bra? Långfärdskridsko 21
lussekatten Lundhags SNS-pjäxor Långfärdskridsko 4
Matz_S Bygga om bindningen till SNS-bindning Långfärdskridsko 13
thureb Promenadvänliga SNS Långfärdskridsko 2
thureb Alfas SNS skor kan det vara modellen? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.