Fot och skena

Ska foten placeras likadant på skridskons fotplatta vid lös häl som med fast häl, dvs mellan "pektån" och stortån samt något utanför hälens mittlinje?
Många experter säger att man rätt vad det är hittar sin balans, då man kan åka rakt fram på en skridsko. Har hoppats på "undret" i många år nu.
Ska man i första hand inrikta sig på balans eller på att skären inte ska glida iväg, därför att skenan lutar för mycket vid innerskärsfasen? Biter skären bättre om man istället placerar mer av hälen innanför skenan? Har försökt men får då balansen ytterligare försämrad. Vilken blir effekten om man placerar foten längre fram på skridskon? Tyckte själva att skären blev bättre men balansen vingligare.
Åker på Skyllermarks blå (justerbara) med Rossignol BCX7. Somliga säger att man ska styva kängskaft. Andra förordar mjuka, så att man kan kontrollera skenans lutning mot isen genom att vinkla foten. Vad är sanning?
Finns någon bra handbok eller annan utförlig instruktion i konsten att ställa in sina skridskor för någorlunda vilsam åkning.
 
Mitt tips - hitta teknikträning ngn veckokväll

tex om du nära en aktiv förening i friluftsfrämjandet så kolla om de inte har teknikträning ngn vardagkväll. de brukar ha duktiga ledare som nog både kan hjälpa dig att kolla både din palcering på just din skridsko och ge tips om din åkteknik. I stockholm är det måndagar på östermalsIP men kika in på deras hemsida för din ort.

Annars får vi hoppas på svar från någon mer teknikorienterad än mig! Hoppas du hittar stilen i vinter:)
 
Jag har snackat med många duktiga skridskoledare. Är själv skridskoledare i Friluftsfrämjandet, men hittar inte längre åkbalansen, trots flitigt skruvande på bindningarna. Åker visserligen bättre med lös häl än med fast men är fortfarande helt beroende av stavarna. Problemet är förmodligen sk pronering framförallt på vänster fot.
 
Ska foten placeras likadant på skridskons fotplatta vid lös häl som med fast häl, dvs mellan "pektån" och stortån samt något utanför hälens mittlinje?.

Ja men jag tycker att skenan skall plceras ca 40% från hälens inre sida.


Många experter säger att man rätt vad det är hittar sin balans, då man kan åka rakt fram på en skridsko. Har hoppats på "undret" i många år nu.
Ska man i första hand inrikta sig på balans eller på att skären inte ska glida iväg, därför att skenan lutar för mycket vid innerskärsfasen? Biter skären bättre om man istället placerar mer av hälen innanför skenan? Har försökt men får då balansen ytterligare försämrad. Vilken blir effekten om man placerar foten längre fram på skridskon? Tyckte själva att skären blev bättre men balansen vingligare.
Åker på Skyllermarks blå (justerbara) med Rossignol BCX7. Somliga säger att man ska styva kängskaft. Andra förordar mjuka, så att man kan kontrollera skenans lutning mot isen genom att vinkla foten. Vad är sanning?
Finns någon bra handbok eller annan utförlig instruktion i konsten att ställa in sina skridskor för någorlunda vilsam åkning.

Du bör nog i första hand satsa på balansen. Man kan kompensera en hel del med vinkeln i höften så mmpassning i sidled är inte nödvändig men inom en 3 mm från idalplaceringen bör du vara.

Tight passform runt foten är viktig, skaften mindre viktiga IMHO.
Hur funkar det med hårda skor typ rullskridskoskor för dig?

Thure
 
Hade problem med stadiga Crispi till lös häl.
Hamnar direkt i obalans. Vänster häl måste placeras snarast till höger om skenan för att skäret inte ska slinta på isen. Men en så extrem inställning går omedelbart ut över balansen.
Har ställt in tåpartiet så mycket som möjligt åt vänster (och lite till genom att fila upp de avlånga skruvhålen ytterligare några mm.).
Har provat med plastkilar mellan bindning och fotplatta men hittar inte balansen. Tror Du man kan bygga ut fotplattan genom att nita på en bit aluminiumplåt, så att det blir plats för ytterligare skruvhål?
 
Det skrivs mycket om hälen...

Men är det inte egentligen hur smalbenet vilar ovanför skenan som är styrande?
Om man pronerar, hamnar foten mer "utanför" benet, vilket borde medföra att man skall justera ut foten mer, då hamnar skenan åter under benet.
Eller?

Hur ser dina ben ut i anslutning till fötterna?
Alltså: smalbenets förlängning skall gå genom skenan.
/Peter
 
Jag har ganska kraftig pronering på vänster fot. och flyttade därför ut vänster fot maximalt i tåpartiet.
Får ändå ingen balans.
 
Tidningar på golvet. Ta på kängor och skridskor. Stå nära t.ex. ett bord så att du kan stödja lätt med fingertopparna mot bordet. Justera kängans/fotens läga så att du känner skenan under foten precis där du vill ha den för rätt balans. När båda skridskorna är inställda så kan du stå och väga över från ena till andra foten. Då det är perfekt känns fot-känga-skridsko som en sammanvuxen enhet.
Jag har bara erfarenhet av fasthäl, men vid glidfasen borde det inte vara någon skillnad. Löshäl är väl bara inblandad när det gäller frånskjutet.
 
Tack för ett klassiskt råd. Har prövat metoden många gånger, men hamnar inte i balans på isen utan måste använda stavar vid åkningen. Det måste vara något extra knep med det hela.
 
Vet att

jag frågat dig förrut men återkommer nu. Har du någon filmsnutt där vi kan se hur dina skridskor och kängor sitter och hur du åker.

Jag blir inte klok på hur dina skridskor är monterade när jag läser dina inlägg.

Balans under åkning och stående på tidning är annorlunda. Under åkning åker man inte rakt utan i en svag kurva vilket ger en balans som påminner om den man har på en cykel. Motsvarande funkar ej stillastående.

Funkade det bättre eller sämre med fasthäl?

Thure
 
Har du prövat andra grillor än din egna, jag har ett par som är riktigt svåra att åka, jag har ändrat kurvan och allt möjligt men de funkar inte, och jag vet inte riktigt varför.
 
Jo Pekvik, jag har provat ett antal fabrikat. Av dem med lös häl kunde jag inte åka alls på dem (flertalet). där foten inte kan justeras visavi skenan. Tänkte att jag skulle komma ifrån den rena stakåkningen och kunna använda stavarna mest för balansens skull. Ganska trist att stå och enbart staka 30 kilometer i stark medvind som i helgen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.