Tips för långfärdsnybörjare med konståkningsvana.

Hej!

Jag ska inhandla mina första långfärdsskridskor och har kommit fram till att jag vill lära mig åka med lös häl. Jag har tidigare åkt mycket konståkning men har aldrig stått på ett par långfärdsskridskor.
Jag kommer först och främst åka på en upp-plogad bana där det rör sig mycket folk (Drevviken/stockholm)

Jag fastnade för de finsktillverkade OAC Long Tour som sägs vara lätta men deras kanske största fördel är att de sägs fungera även om det ligger snö på isen i och med att de har ett speciellt skidbelägg.

http://www.iloveoutdoor.se/produkttester/368-test-av-oac-carbon-racer-och-long-tour

http://www.youtube.com/watch?v=I5AlyAbnYfs

Är det någon som har testat dessa? Jag tycker spontant att det låter smidigt att man kan ta sig fram även om det snöat sedan plogbilen var framme.

Annars är jag inne på skyllermarks blå som verkar ha fått bra recensioner. På dessa kan man ju justera bindningen i sidled, vilket jag har hört är bra :) Vad tror ni om det?

Andra tips mottages tacksamt!
Hälsningar Linda
 
Hej Linda!

Du kommer att har stor nytta av din bakgrund som konståkerska när du tar steget ut på naturisen. Fördelen med lös häl ligger i att man snabbt tar av och på skridskon samt i att man får ett stort utbud av lättare skidpjäxor att välja bland.

Lägg störst kraft på att hitta en pjäxa som passar dig och dina fötter bra. Vissa föredrar skidskatepjäxor med tillhörande bindning, andra föredrar grövre turskidpjäxor med grövre bindning.

Vad gäller skridsko skulle jag i nuläget inte chansa på OAC, det är ännu ett alltför oprövat kort. Fördelen med Skyllermark är att den går att ställa i sidled. Ett mycket starkt alternativ är Siljan Skate som har flera alternativa storlekar och höjder, vilket är bra för tjejer. Tredje alternativ är Pikmakarn svart men där är också erfarenheten lite kort.

lycka till!
 
Att ha åkt skridsko regelbundet innan har man stor nytta av och jag tycker du gör helt rätt som kör med lös häl, blir skönare flyt i åkningen tycker jag.
Jag tror inte du märker någon större skillnad mellan tillverkarna, köp ett par och se till att komma ut och åka. Finns flera plogade banor i Stockholmsområdet så det är bara att packa fika i ryggan och dra ut.

Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Mistir Falun/Runn - tips mottages tacksamt! Långfärdskridsko 3
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
paugusts Tips begagnade ishockeyskridskor? Långfärdskridsko 2
tango Tips på skoöverdrag önskas Långfärdskridsko 12
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
JoakimDr Tips på duktiga slipare i Stockholm Långfärdskridsko 2
vgurra Tips på kängor för känsliga vrister? Långfärdskridsko 33
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
wisher Tips på glappbegränsare Långfärdskridsko 28
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
nene REA tips Långfärdskridsko 0
johanniska Tips på bra grundutrustning Långfärdskridsko 28
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
Olle H Tips om pannlampa och GPS Långfärdskridsko 15
sandwichman Tips på bra dubbelpik. Långfärdskridsko 4
rosengrenerik Tips på duktiga ryggsäcksmodifierare i Stocholm önskas Långfärdskridsko 11
Bertil Tips på att sänka tyngdpunkt Långfärdskridsko 0
thureb Tips på basskridsko för att bygga vidare från Långfärdskridsko 1
mielo Tips på bra butik i Stockholm? Långfärdskridsko 7
BJ Tips: 7 nov. biljetter för medlemskap i SSSK Sthm Långfärdskridsko 0
ajn Tips på bra vädersida Långfärdskridsko 5
mielo Tips om känga? Långfärdskridsko 11
Tips inför Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
mhcj Ett tips Långfärdskridsko 0
Dubbelpik tips "Komperdell Ice Hunter" Långfärdskridsko 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.