Tips på duktiga ryggsäcksmodifierare i Stocholm önskas

Under de senaste turerna har jag experimenterat med att släppa ner ryggsäcken så långt det går "på rumpan" för att få låg tyngpunkt, och tycker det känns mycket bättre åkmässigt.
Tyvär sitter inte axelremmarna och höftbältet så bra i detta läge, och jag tror att en modifiering är nödvändig.
Därför skulle jag vilja ha hjälp med namn/ telefonnummer till någon som är duktig på att modifiera ryggsäckar och som finns i Stockholmstrakten.

Idén att "förlänga nedåt" som redovisats tidigare i forumet låter som en bra idé, eftersom remmarna då troligtvis kan sitta kvar oförändrade.

/Erik
 
Har inte provat själv men Playground har ju en "sömmerska" som jobbar med att laga/modifiera funktionskläder.

Alltså inget tvärsäkert tips men kanske värt att följa upp
/Oscar
 
Ryggsäcksmodifiering

Det är ju bara att gå till en Mr Minit skomakare. Ta med remmarna och markera var du vill att de ska fästas. Övervaka för säkerhets skull och det är klart på några minuter och några tjugor senare. Jag brukar klistra innan hemma, så sitter det precis där man vill ha det. Har laborerat med tre säckar i år bara. Små nätta, funktionella och flytkraftiga.
 
Säckmodifiering tänk nytt eller alternativt

Det muttras lite om att säckarna blivit mindre, och underförstått med det säkerheten. När jag var inne i sportaffären senast såg jag dessa schabrak (45L) till säckar som försäljaren rekommenderar till isnybörjare. Jag ryser när jag ser dessa och undrar varifrån impulserna kommer, och om det inte är dags för ett omtänk eller i alla fall ett alternativtänk. Med de lättare, tunnare och varmare plaggen som finnes i marknaden behövs inte så mycket volym. Om man dessutom fyller hela säcken med en rejäl säker vattentät innersäck (obligatoriskt) och sänker (eventuellt förlänger axelbanden) säcken, får man ju en väl så stor flytkraft. Som bonus får man lägre tyngdpunkt, mindre vikt, mindre luftmotstånd, ökad smidighet som sammantaget ökar välbefinnandet och därmed främjas långfärdsskridskoåkningen. Det enda jag har utanför innersäcken är en 2-liters PET-flaska med slang, men den bidrar ju ökande under dagen med flytkraft.

Teorin bakom det hela utgår från ett båtkonstruktörsperspektiv. Var vill jag ha vattenlinjen? Låt säga 5 cm under bröstvårtorna för att inte få negativ megacenterhöjd och tippa runt. Medvetslös lär man nog inte kunna undvika att tippa fel. Ni som badat i Döda havet vet vad jag menar. Utgående från min totala vikt, med all utrustning, och den volym jag kommer att undantränga kan man ju räkna ut hur stor säcken skall vara och var den skall placeras. För ett optimalt utnyttjande av säcken som flytelement bör dess överkant ligga i vattenlinjen i ett jämviktsläg 5 cm under bröstvårtan. All säck som är över vattnet är ju bortkastad onödig volym/vikt/luftmotstånd som man släpar på. Går man seriöst till väga och har lätt modern klädsel räcker det med drygt 20 liter i volym – dvs vanliga skolsäckar som man kan köpa billigt och låta bygga om med midjerem och grenband.

Den pertinente kan väl invända att extravolymen behövs för studseffekten i vattnet. Erfarenhetsmässigt blir det inte så mycket behov av studs då fallet bromsas och dämpas av flak. Den ännu mer pertinente säger väl att det behövs extravolym för att ta hand om sina blöta eller kamratens blöta kläder. Jovisst men då plockar man fram det hjälmnät som säljs i sportaffärerna och som med några handgepp kan sättas på utanpå säcken. (Några tior på Intersport). Om man bara använder hjälm vid överisrisk och skravel förvaras hjälmen annars där och ger extra adderad flytkraft om man skulle råka plurra utan hjälm på huvudet. Ytterligare ett motargument skulle kunna vara att ibland, när man inte åker under ledares överbeskydd vill man ha med extra utrustning. Då förbereder man några söljor i underkanten där man med ett par remmar fäster en extramodul, dvs en extrskridsko, vindsäck och första hjäpen inlindat i lagom tillklippt liggunderlag så att modulen blir precis självflytande och inte stör stabiliteten.

Jag är nu inne på min tredje konverterade säck för denna säsong, de gamla dumpas som kärleksfulla presenter till släktingar och bekanta i främjandets anda. Om jag skulle dra igång ett nytt projekt skulle jag ta mig en närmare titt på Lundhags Roll-O 25 eller möjligtvis en som heter K2, ca 22L och reas på Intersport för bara 250 Kr Väger bara 600g, men den behöver alltså med nyckelnisses (Mr Minit) hjälp justeras med arrangemang för livlinan, söljor i botten, gernrem och midjerem. På K2 hamnar bröstremmen i max utsläppta axelband precis lagom bakom nacken och håller ihop axelbanden.. Det finns säkert andra i samma stil, som också lätt skulle kunna konverteras.

För den som inte tror på mig har jag förberett bildbevis i form av dokumentation från plurrövning i GIH badet, allt flyter högt och stabilt, säcken helt under ytan, endast kastlinan över ytan, som följd av det har jag numer ett plimsoll märke på sidan. (medveten om anomalin, men det är symboliskt, så att ingen skall hacka på mig, och det syns bättre och är mindre ekivokt än alternativet att tatuera in det under bröstvårtan). Om man inte har tillgång till GIH kan man ju faktiskt ta sig ett seriöst sommartest i lugn och ro med hela kittet. Helst nere vid en fullpackad badstrand för främjandet av sporten, säkerhetskunskapsspridning och en garanterad säker nördstämpel i pannan samtidigt.

PS. Skridskorna remmar jag till stavarna under transport. Konceptet förutsätter också att man anammat smart, lätt klädsel och inte behöver tjocka volymiösa tunga rastplag, man måste nog börja där, då kommer resten av nytänket av sig själv.
Vidare får man kasta ut termosen och köra med ljummen buljong i en liten Petflaska inlindad i kalsongerna, och små kompakta kraftkakor. Livlinan placeras lämpligen ovanpå, med ett kardborrearrangemang eller med en avskuren plastflaska eller nåt, med stödpunkter i bärhandtaget resp nackremmen. Poängen är att den skall nås med båda händerna. Den ena handen kan vara allvarligt skadad. Hela packningen med byte och säkerhetsdetaljer, även dubbarna som fixerats på axelbanden, utan mat och vatten kommer då att väga ca 4,5 Kg. För denna vikt behövs inga avancerade remmar, avlastning och skydd. Plats finnes för en 2 L vattenflaska med hembyggt slangsysten.
Lycka till!
 
Lysande inlägg John, det där med plimsollmärket var verkligen pricken över i, har du ett för sötvatten och ett för saltvatten?
Hur komplett är ditt ombyte?
Du kan nog förvänta dig en inbjudan till ispushens brödraskap.

-Palle
 
Re: Säckmodifiering tänk nytt eller alternativt

Pysse; sa:
Det muttras lite om att säckarna blivit mindre, och underförstått med det säkerheten. När jag var inne i sportaffären senast såg jag dessa schabrak (45L) till säckar som försäljaren rekommenderar till isnybörjare. Jag ryser när jag ser dessa och undrar varifrån impulserna kommer, och om det inte är dags för ett omtänk eller i alla fall ett alternativtänk.

Alternativtänk - bra ord i rättan tid. Man vill vara lätt och rörlig när man åker skridskor, inte stappla fram som en astronaut på månen. Varför har inte jolleseglare och kanotister en 45 liters säck på ryggen att flyta på? Därför att de har en lätt, tunn flytväst som erbjuder full rörlighet och ventilering (se t.ex. http://www.adventure.d.se/flytv.htm). Bär 90 kg och väger 0,6 kg. Kan fås med räddningslina + karbinhake integrerad i fack på ryggen! Varför ska man då åka runt bärandes på 23 m bogserlina, utvecklad för att fästas på stolpe å badbryggor tillsammans med frälsarkrans, i galonpåse med garanterad friktion?

Nå - ombytet då? Minimera det, stoppa ner i en liten lufttom(!) säck eller höftväska, 2,5 kg.

Stor ryggsäck för att flyta på - den principen finns väl bara i lånkisvärlden. En ryggsäck har man väl för att bära saker med, inte för att flyta på!

Det finns många egendomligheter i långfärsskridskovärlden. Skidpjäxor avsedda för utförsåkning som plötsligt duger till att lyftas på en gång i sekunden - i fem timmar - fjällryggsäckar för att flyta på, brygglinor, blytunga stavar...Här behövs verkligen "alternativtänk". Bra Pysse!
 
Jag gjorde en kommentar på ett annat ställe om ryggsäck och flytkraft. Mina rötter är nog i lånkisvärlden trots allt, men jag uppskattar smidigheten de moderna prylarna ger. Jag vill ha vattenlinjen 5 cm under bröstvårtan, där går gränsen för bad resp dopp, det är en rent psykologisk fråga. Utan säck skulle jag aldrig åka. Beträffande pjäxorna har jag väl ibland drömmar om att ha något fjäderlätt på fötterna. Samtidigt har jag en lång erfarenhet av att mina vrister är svaga. Jag slet mig fram och tillbaka med mjuka pjäxor till Svenska Högarna för 20 år sedan och fick sviter ett år efter. Möjligtvis var det felinställt och jag fattade inte bättre då, men förmodligen var det nog bara trötthet. När man tänker efter hur utrusningen, klädsel och förning såg ut då förundras man att det överhuvudtaget gick att åka.
Jag har prioriterat stadigheten och är inne på mina andra Salomon XA. Det var så blött i början av säsongen och stänkte hela tiden. Fötterna var konstant sura och damasker hjälpte inte, kom snarare fukt inifrån istället. Sneglade på de nya Stadiga Salomonpjäxan som har en skyddande dragsko och verkar mer vattenavvisande. Med tanke på klimatförsämringen är det lika bra att rusta sig för blötisar som standard. Först tyckte jag den var för trång, men tydligen är det ett formande foammatrial i den av en ny konsistens. Nu sitter den som gjuten, är varm utan att bli svettig och helstadig. Har bara en vanlig ganska tunn sportsocka i den. De har rejäla gummisulor med kraftigt mönster. De är mycket täta i kragen och en bieffekt när jag plurrade var att de fungerade som flytklossar. Benen flöt av sig själva rakt ut. Förmodligen tog det tid för det litte stiffa foamen att suga upp vatten. Det underlättar ju vid uppstigning, i synnerhet i mitt fall där jag skadade minisken och benet blev helt stelt, rakt och känslolöst, jobbade bara med höftmuskulaturen och kom upp på några sekunder ändå. Men man skall inte förringa de stora skornas flytbetydelse i just detta fall, och de kan vara ett komplement att inte förringa i argumentationen för oss som vill gå ner i vikt och volym på säckarna. Nackdelen var att det tog tre dagar för skorna att torka, med skotork istoppad. Visst har de sin vikt 900g styck men mycket komfortabla (och säkra)
 
Salomon XA väger 690 g. Ett par Garmond Touring väger 2 kg. De är stadiga pjäser, visst. Men de är gjorda för att ta sig nerför fjällsluttningar, eller glida fram på skidor med. Då lyfter man inte fötterna. Men det gör man när man skrinnar. OK, man ska lyfta så lite som möjligt. Men lyft blir det. 1 kg per fot, en gång i sekunden. Ändå är det denna typ av pjäxor som det säljs mest av i paketen.

Jag lever inte som jag lär, jag har inte ultralätt utrustning. Men jag undrar bara varför man ska lura vanligt folk att kånka på så mycket plötsligt när det gäller att ta sig fram på is - i varje form. Jag söker fortfarande en hybrid mellan expedition på okänd is och hastighetsåkning på bana. Lätta, enkla saker som ändå uppfyller de funktioner som krävs. Telemarkspjäxor, hansalinor och vandringsryggsäckar uppfyller inte de kraven tycker jag.
 
Det är nog reklamsnack, kontrollvägde dem nu igen. De gamla XA väger 825 och de nya XA väger 900 - de kanske är blöta fortfarande :)
Annars håller jag med - det var en tänkvärd annons för ett tag sedan om hur många ton extra man lyfter under ett maraton - jag har inte förstått den kopplingen med orden förut.
Kastlinorna är ett mysterium. Jag tycker det är uppenbart att det är en sommarprodukt för båtbruk, öppet vatten, obehandskat och stående bruk, men det är väl smarta marknadsförare som vill mjölka ut vintermarknaden också. Det finns väl ingen produktutvecklare som vill ligga i en vak för att testa hur det borde se ut. Marknaden är väl för liten ännu. Om jag inte är tvingad av "yttre omständigheter" kör jag helst med en egen variant som jag vet att jag kan få iväg med ena handen bruten. Till och med med bara ett finger eller en tumme skulle jag enkelt kunna snärta iväg den, även i hård motvind.
 
Lättare kastlinor

Som ung scout experimenterade jag med lättare kastlinor. Först drog vi tunga ledare över frusen ängsmark och mätte sträckningen på linorna. Såsmåningom blev det en 3,5 mm Perlonlina från Wahlbecks och en fallskärmslina från "bingen". Då 25 m av dessa var betydligt lättare än 25 m flagglina som vid den tiden brukades som räddningslinor. Kunde kastvikten göras lättare och mindre. En lädersäck fylldes med mellanstora hagel, som vid den tiden kunde köpas i lösvikt i järaffären. Ett snöre rakt igenom, En knut. Kiss kände jag bara till instinktivt då. När mitt barn växte upp lekte hon sönder dem.
Nu gör jag nya till henne och mig.
25m fallskärmslina, Kastvikt om 2 hg, En bit läder, två nitar. Min enda innovation är en limmad tub av liggunderlag runt vikten för att mindre skada den i vaken, om man träffar.
Varför järnspis när det finns thermos?

Go tur

Johan K
 
För att återknyta till ursprungsämnet ..

... kan jag rekommendera Ishockeyreparatören på St. Eriksgatan, om ni skulle befinna er i Stockholm och behöver en ryggsäck justerad.
Nu sitter midjebältet ungefär mitt på ryggsäcken, i höjdled. Skön balans i åkningen.
 
Kommentar till Pysse

Roligt att det kommer alternativ. Jag har hållt på tillräckligt länge med långfärdsskridskoåkning för att ha fastnat lite i mina vanor och har svårt att avvara prylar som rastjacka (<400 g) GPS, kamera/kameror åtkomliga under färden utan att ta av säcken, kikare. jag har en liten räddningslina Raskens i en hårdplastcylinder på axelbandet som väger ca 200 gram fungerar bara för mig men man får lära sig en alternativ kastteknik.
Rastjackan är dessutom utmärkt att hålla drycken varm med svept runt ett par literflaskor med blåbärs eller nyponsoppa.

Fördelen med att ha lite mera volym upp mellan skulderbladen vilket jag har jämfört med dig är att flytkraften där bara används när man legat länge i vaken och sugit in vatten i kläderna etc och att den inte påverkar stabiliteten i början av plurret.

Det finns många möjligheter att utveckla utrustningen framöver så att den både blir lättare stabilare och säkrare. All utrustning blir till sist en kompromiss som skall passa en utövare i en viss situation. Bra att köra med alternativa lösningar som man utvecklar parallellt.

Se också den aktuella parallelltråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30330

Jag har också skrivit 45 L ryggsäck bl a i http://www.utsidan.se/skridsko/utrustning/kravspec/kravspec.htm men det bästa är naturligtvis att varmplurrtesta själv vilket flytläge man får. 45 Liters ryggsäck är tillräcklig som flytkraft även om den är relativt högt placerad på ryggen och en sådan säck kan man ta direkt från butiken utan att modifiera den. Grenrem kan behövas om det inte föjer med från början. Önskvärt med karbinhake med drag från höften för att dra upp den plurrade i lite högre läge vid linräddning med den egna eller någon annans lina.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-02-19 kl 12:45]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JoakimDr Tips på duktiga slipare i Stockholm Långfärdskridsko 2
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
tango Tips på skoöverdrag önskas Långfärdskridsko 12
vgurra Tips på kängor för känsliga vrister? Långfärdskridsko 33
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
wisher Tips på glappbegränsare Långfärdskridsko 28
johanniska Tips på bra grundutrustning Långfärdskridsko 28
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
sandwichman Tips på bra dubbelpik. Långfärdskridsko 4
Bertil Tips på att sänka tyngdpunkt Långfärdskridsko 0
thureb Tips på basskridsko för att bygga vidare från Långfärdskridsko 1
mielo Tips på bra butik i Stockholm? Långfärdskridsko 7
ajn Tips på bra vädersida Långfärdskridsko 5
Mistir Falun/Runn - tips mottages tacksamt! Långfärdskridsko 3
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
Linda_Roos Tips för långfärdsnybörjare med konståkningsvana. Långfärdskridsko 2
paugusts Tips begagnade ishockeyskridskor? Långfärdskridsko 2
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
nene REA tips Långfärdskridsko 0
Olle H Tips om pannlampa och GPS Långfärdskridsko 15
BJ Tips: 7 nov. biljetter för medlemskap i SSSK Sthm Långfärdskridsko 0
mielo Tips om känga? Långfärdskridsko 11
Tips inför Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
mhcj Ett tips Långfärdskridsko 0
Dubbelpik tips "Komperdell Ice Hunter" Långfärdskridsko 11
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.