Tips vid plurrning i sträng kyla

När det väl blir plurrning i kallare väder, vad är smartast?

En av mina kollegor berättade om att han bestämt visste att man bör rulla sig i snö efter plurrning i sträng kyla. Min tolkning av bakomliggande tankar är; snön drar ut fukten från kroppen, snön kyler och bildar snabbare ett ispansar, ispansaret skyddar mot vädrets makter.

Min kollegas plurrningsteknik är ju ganska intressant. Den skiljer sig markant mot gängse skrinnardoktrin.

Vad tycker forumet? Vad har vi för fältmässiga tips för att hantera plurrningar i kallt väder. Här finns massor av parametrar; skosnören fryser, bindningar fryser, softshell suger, fodrade och stoppade skor suger.

Är det sträng kyla, så kommer det frysa lång innan man hinner rulla sig i snö, det går mycket fort. Det fastnar inte heller speciellt mycket snö, så jag kan inte se att det skulle ha några positiva effekter.

Mina erfarenheter vid plurrning och sträng kyla är att snabba sig på att dra upp blixtlås, skosnören och remmar mm på kläder och ryggsäck innan dom fryser och blir bångstyriga. Specielltt med kalla fingrar.

Den där välgörande effekten av snö har ju nyss varit uppe i en annan tråd. Jag är skeptisk, minst sagt. Men här är det en till sak jag inte fattar: man befinner sig ute på en is, och plurrar. Ska man då ta sig upp, sedan in till land, av med alla kläder och till sist rulla sig i snö? Eller ska man rulla sig i snö med kläderna på? För det är väl ofta dåligt med snö ute på isen, eller?

För att motverka nedkylning skall man först isolera
huvudet: torr mössa
sedan bålen: byta till torr tröja + vindtätt
sedan hals och sen resten. Använd vad som helst för att uppnå detta. Men helst torrt ombyte.

Nu har jag inte badat vak sen jag låg i lumpen men om det går att vrida ur kläderna så är det nog en bra ide. Ylle och många konstmaterial isolerar även när de är blöta/fuktiga. Så med urvridet ylleunderställ och frusen jacka kan du kanske klara dig hyfsat.

Min kollegas plurrningsteknik är ju ganska intressant. Den skiljer sig markant mot gängse skrinnardoktrin.
Har han prövat sin metod själv? Om inte, så¨är det onekligen ett fält för empirisk forskning! ;)

(Jag friskriver mig från allt ansvar för ovanstående yttrande, det är avsett som ett skämt och skall inte tas bokstavligt. Eventuella diskussioner om den fria viljan, moralfilosofiskt ansvar och determinism kan tas via pm.)

Om man är två, och en plurrar, det är kallt, runt -15, -20, eller mer.
Då man normalt bara har en uppsättning torra kläder med sig, och behöver dem kanske senare under färden som varar flera dagar, för att man kanske plurrar fler gånger,och är utan mobiltäckning, och är för långtifrån möjligheten att komma inomhus i värmen.
Finns det då anledning att snabbt kunna få i gång en eld o värma sig vid, och torka kläderna vid ?
Och vad är snabbaste sättet att få en ordentlig brasa, några deciliter fotogen/bensin eller vad tror ni ?

undvik situationen

Då man normalt bara har en uppsättning torra kläder med sig, och behöver dem kanske senare under färden som varar flera dagar, för att man kanske plurrar fler gånger,och är utan mobiltäckning, och är för långtifrån möjligheten att komma inomhus i värmen.
Finns det då anledning att snabbt kunna få i gång en eld o värma sig vid, och torka kläderna vid ?
Och vad är snabbaste sättet att få en ordentlig brasa, några deciliter fotogen/bensin eller vad tror ni ?

Lätt att säga härifrån soffvärmen men har man plurrat upp sitt enda ombyte så och gruppens ombyte är slut så bör man verkligen inte utsätta sig för risken att plurra igen. Flerdagarturer på isar med hög plurrisk utan möjlighet att torka - nej - avbryt den verksamheten. Och flera dagar på tunn is utan mobiltäckning - var finner du det någonstans? Bortom mobiltäckning är inte helt enkelt att finna idag och där du finner det är det sannolikt väldigt kallt och således tjock is med låg plurrisk.

Eller pratar vi om att skrinan till nord/sydpolen? ;-)

/Patrik

Det där skulle jag kalla dålig planering....

Ska ni ut på långfärdsskridsko i flera dagar ska gruppen definitivt ha mer än en omgång ombyte med sig. Ett ombyte per person är standard för endagsutflykter - varför ha mindre på en flerdagarsutflykt?

Om ni ska vara länge utanför områden med mobiltäckning bör ni ha med er en marin VHF. Något kan ju hända så ni behöver kalla på hjälp, så varför avstå från den livförsäkringen? Man måste inte ha båt för att få certifikat för marin VHF, det enda kravet är att den används bara i marin miljö. Naturisar räknas som marin miljö.

Jag tror inte på brasan - varma kläder värmer bättre! Om du vill kan du göra experimentet att ni går ut två stycken då det är kallt ute. Den ena klär av sig naken, blöter kanske ner sig, och gör sedan upp en stor brasa. Den andra behåller sina varma kläder på och går så långt från brasan att den inte värmer märkbart. Sedan väntar ni en kvart - vem av er fryser mest efteråt?

Skulle ni ha sådan otur att ni förbrukar sista ombytet i ett plurr bör ni avbryta färden snarast möjligt. Att torka kläder utomhus vintertid funkar inte.

Jag tycker det är rätt gött med ett sitt eller liggunderlag att stå på medans man byter om.
Brasa är väl ingen större mening, går ju snabbare att byta till torra kläder direkt och jobba upp värmen igen.
Men vissa jag sett har hamnat i chock som suttit i även efter dom blivit påhjälpta torra kläder. Då kanske en brasa kan vara motiverad?

Finns

säkert mycket att säga men jag inskränker mig till att framhålla vindsäck i packningen för ombytet och
att påpeka att avdunstningen hindras av om klädernas ytterlager fryser till ispansar. I det läget kanske smidigast att uppsöka varmt utrymme.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Mistir Falun/Runn - tips mottages tacksamt! Långfärdskridsko 3
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
Linda_Roos Tips för långfärdsnybörjare med konståkningsvana. Långfärdskridsko 2
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
paugusts Tips begagnade ishockeyskridskor? Långfärdskridsko 2
tango Tips på skoöverdrag önskas Långfärdskridsko 12
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
JoakimDr Tips på duktiga slipare i Stockholm Långfärdskridsko 2
vgurra Tips på kängor för känsliga vrister? Långfärdskridsko 33
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
wisher Tips på glappbegränsare Långfärdskridsko 28
nene REA tips Långfärdskridsko 0
johanniska Tips på bra grundutrustning Långfärdskridsko 28
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
Olle H Tips om pannlampa och GPS Långfärdskridsko 15
sandwichman Tips på bra dubbelpik. Långfärdskridsko 4
rosengrenerik Tips på duktiga ryggsäcksmodifierare i Stocholm önskas Långfärdskridsko 11
Bertil Tips på att sänka tyngdpunkt Långfärdskridsko 0
thureb Tips på basskridsko för att bygga vidare från Långfärdskridsko 1
mielo Tips på bra butik i Stockholm? Långfärdskridsko 7
BJ Tips: 7 nov. biljetter för medlemskap i SSSK Sthm Långfärdskridsko 0
ajn Tips på bra vädersida Långfärdskridsko 5
mielo Tips om känga? Långfärdskridsko 11
Tips inför Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
mhcj Ett tips Långfärdskridsko 0
Dubbelpik tips "Komperdell Ice Hunter" Långfärdskridsko 11
Ole Sönnerborn Tjutande ljud från skenor vid inbromsning Långfärdskridsko 10
Stadan Ansvar vid oönskad och ej behövd räddningsinsats Långfärdskridsko 2
Ajfandetvarintedu Pulsklocka som fungerar vid skridskoträning Långfärdskridsko 2
thureb Många skador vid långfärdsskridskoturer 2010-2011 Långfärdskridsko 6
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
Älgö Skydd vid ombyte ? Långfärdskridsko 5
torpet Lite uppmuntran vid issökning i cyberrymden? Långfärdskridsko 0
Brune Ta av utrustning vid plurrning Långfärdskridsko 11
Brune Den norska f.d skidåkaren Ivar Formo omkom vid plurrni Långfärdskridsko 1
Brune Brister i kommunikation vid Ridön den 28 januari Långfärdskridsko 1
pausch Marin VHF får användas vid långfärdsskridskoåkning Långfärdskridsko 28
kr-val Isbedömningen vid Ridö-olyckan Långfärdskridsko 69
ett_och_noll Värmeväxlare vid post plurrning minskar avkylningen! Långfärdskridsko 10
The_Lucas upphitad pik vid funbosjön Långfärdskridsko 4
Bertil Växer isen vid +3C Långfärdskridsko 38
Fransila Lös häl vid råkövergång och andra passager Långfärdskridsko 16
Lasse Björkeson Demo kyleffekt vid plurr på oväntat ställe Långfärdskridsko 0

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg