Tips om känga?

Kan man få några tips om en bra känga som också funkar vid skridskoåkning? Jag hade tänkt pröva på detta med långfärdsskridskor för första gången i vinter! Kängorna ska funka bra också vid lättare vandring. Jag har rätt smala fötter och inte de starkaste vristerna... Kan Fjällräven Punta vara något?
[Ändrat av mielo 2001-10-19 kl 20:24]
 
Vandringsskor ofta att föredra

En bra vandringssko är ofta utmärkt för långfärdsskridsko. Vandringsskor kräver dock ofta speciella bindningar, t.ex. Skyllemark Birka. Viktigt är att skon är bekväm och sitter bra på foten. Från sulan och c:a 4 cm upp skall skon greppa som gjuten. Skaftet skall gå en bit över fotknölarna, men bakkappan skall gärna vara lågt skuren. Det är en fördel om skon håller tät, så att du kan stå i vattnen upp till skaftet.

Själv åker jag för tillfället i Boreal Fuji – en trevlig sko, kanske något tung. Atlas är en lättare modell – kan kännas lite låg och mjuk, speciellt i herrstorlekar.
 
Tankar om kängor

hej jag tycker att det blir lite bättre med en lite stabilare pjäxa som är anpassad till isåkning du
kommer snart att tycka att det är kanon när du fått
upp rätta balansen det är svårt att få vriststabiliteten i ett par vandringskängor
häls inge
 

Guest

Gäst
Boreal

Jag skrinnar med ett par Boreal Pamir, ett par stegjärnsfasta kängor. Egentligen är de nog en aning för höga och styva för skridsoåkning, men jag åker sällan mer än 40-50 km. Ofta blir det en hel del promenader mellan sjöarna. Då kommer man först, vilket kan vara bra med tanke på att bindningarna är något bsvärligare än standard. Vad jag vet finns inga standardbindningar som passar, men det går alltid att tillverka ett par egna. Att kängorna är höga och stabila är en fördel om man som jag ibland åker med drake. Skridskosegling med drake är KUL! Där har jag en del tips om någon undrar.
/Mattias
 
En vriststödjande vill du nog ha!

Du vill nog ha en vrisstödjande känga. Huruvida sulan skall vara styv eller mjukare avgör dina komfortkrav vid vandring. Lättare att gå med en böjligare sula.
Du måste få plats röra tårna med tillräckligt med strumpor i kängan. Vintertid på skridskor vill jag ha innerstrumpor, fysiologiska, knästrumpor och sockar, de senare i mest ylle. Det får inte kippa mellan vrist och häl! Skorna måste vara tillräckligt breda vid fotens bredaste del, med innersula i skon!
Om du vill gå behöver du en lätt känga. På skidor och skridskor är det lättare att acceptera en tyngre känga.
Med rätt infettning och vård håller en läderkänga längst!
Vid lagning, sömmar mm, försvinner hela vitsen med G-tex.
Skoråd kan endast vara generella, det är du och dina fötter som skall må gott!

Go tur!

Johan K
 
Punta

Är det denna känga du menar? http://www.fjallraven.se/sv/72037.htm

I så fall så tror jag den är OK men svårt uttala sig utan att ha hållt den i handen. Vikten är förbluffande liten om man får tro texten.

Beträffande lämplig bindning är det bäst att du tar med dig kängorna till butiken, men Skyllermarks Birka med en bygel in över foten bör passa.

Jakten på den perfekta kängan för långfärdsskridsko tar egentligen aldrig slut.
Börja gärna med något du redan har eller låna av en kompis så att du kan skaffa dig lite erfarenheter att utgå ifrån innnan du jagar vidare.

Hälsningar Thure
 
Bindning till Boreal Fuji?

Hejsan!

Jag såg några av er kör med stegjärnsskor. Har ni möjligtvis några bra tips om hur man gör en tåbindning? Min nuvarande fungerar inte till stegjärnsfästet på skon, en Boreal Fuji. Birkabindningen kan ju vara en lösning, men det borde ju gå att använda sulkanten på ett bra sätt?

mvh

Marcus Ekfjorden
[Ändrat av katt 2001-11-08 kl 13:23]
 

Guest

Gäst
Jag tog helt enkelt och flyttade upp bindningen ca 8 mm genom att lägga en aluminiumplatta under bindningen. Det leder till att man måste ha ett par längre skruvar. Bakbindningens nylonband har jag ersatt med 2mm rostfri wire, krympslang, wirelås, det som var kvar av nylonbandet, nål och tråd. Skicka ett mail om du vill att jag skall beskriva med en skiss!
/Mattias
 
Tådel till kängor

En variant på Skyllermarks Birka gör man lätt själv av 1mm aluminiumplåt (ett par spillbitar kan man få på ett plåtslageri).
1. Vik dubbel. 2. Vik en kant, ca 1 cm i 90 grader. 3. Borra hål i den kanten som passar till tådelens skruvar. 4. Skruva fast plåten ovanpå tådelen. 5. Ställ skon i bindningen, böj ner och forma till plåten över tån.
Det tar väl en timme, funkar på alla skor och bindningar, och det är gratis.
Björn
 
Tack!

Tack för hjälpen!

Det enklaste är kanske bäst, trots allt...
Bakbindningen fungerar nog som den är, eftersom jag har en wire bakom hälen redan.

mvh
Marcus
 
Tåbinding og stegjernssko

Tåbindingen på Haglöfs Novalite passer også til sko som er forberedt for stegjern i hæl og tå. Ganske vist er bindingen kantet og beregnet til sko af Telemarks typen. Men hælbindingen som er af hævarmstypen trykker så hårdt fremad, at skosnuden - selv om den er rund og derfor ikke passer sideværts i bindingen - bliver fint siddende på plads. Eneste lille problem er at det kan være lidt besværligt at styre skosnuden ind midt i den kantede binding og holde den der mens hælbindingen sættes. For at løse dette problem har jeg limet 2 trekantede gummibiter på hver side af skosnuden, sådan at den passer præcis ind i bindingen og skoen kan nu ikke bevæge sig sideværts. Det er altså nu bare at stikke tåen ind og hæve hælbindingen. Færdig.
De trekantede gummibiter sidder med superlim og en rustfri skrue.

mvh Jan Peterson
 
Köp begagnat

Ta och kolla in någon bytesmarknad, där brukar finnas fina pjäxor från 60-talet, är ofta stabila och av mycket god kvalite.
Annars beställer du armens marchkängor (nya) för en hudring
http://www.bbfab.se/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Mistir Falun/Runn - tips mottages tacksamt! Långfärdskridsko 3
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
Linda_Roos Tips för långfärdsnybörjare med konståkningsvana. Långfärdskridsko 2
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
paugusts Tips begagnade ishockeyskridskor? Långfärdskridsko 2
tango Tips på skoöverdrag önskas Långfärdskridsko 12
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
JoakimDr Tips på duktiga slipare i Stockholm Långfärdskridsko 2
vgurra Tips på kängor för känsliga vrister? Långfärdskridsko 33
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
wisher Tips på glappbegränsare Långfärdskridsko 28
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
nene REA tips Långfärdskridsko 0
johanniska Tips på bra grundutrustning Långfärdskridsko 28
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
Olle H Tips om pannlampa och GPS Långfärdskridsko 15
sandwichman Tips på bra dubbelpik. Långfärdskridsko 4
rosengrenerik Tips på duktiga ryggsäcksmodifierare i Stocholm önskas Långfärdskridsko 11
Bertil Tips på att sänka tyngdpunkt Långfärdskridsko 0
thureb Tips på basskridsko för att bygga vidare från Långfärdskridsko 1
mielo Tips på bra butik i Stockholm? Långfärdskridsko 7
BJ Tips: 7 nov. biljetter för medlemskap i SSSK Sthm Långfärdskridsko 0
ajn Tips på bra vädersida Långfärdskridsko 5
Tips inför Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
mhcj Ett tips Långfärdskridsko 0
Dubbelpik tips "Komperdell Ice Hunter" Långfärdskridsko 11
8256 Känga+Birka Kevlar Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.