Tips om pannlampa och GPS

Efter att ha kört den sista timmen mot Uppsala i mörker så inser jag behovet av en bra pannlampa. Iofs var det rätt häftigt att köra på svartblank is i mörker, känslan var att det inte fanns nåt under...

I alla fall så skulle jag vilja ha handfasta tips på pannlampa lämplig för långfärdsåkning. Tänker mig att en LED + halogen kombi vore bra med batteri i bälte kanske.

Förslag och erfarenheter mottages tacksamt.

Även tips på GPS, maskin och lämplig karta, mottages tacksamt så man kommer rätt i mörkret...
 
Petzl, Silva och Garmin

Kolla på Petzl Myo 5 belt, en lampa med halogen, 5 dioder och batteripack som du kan stoppa i fickan.
Annars kan du ju kolla på pannlampa från Silva om du vill en strålkastare, de har ett par riktigt starka panlampor.

Vad det gäller GPS så har jag själv en Garmin ETrex Venture som duger. Men fick jag välja så skulle det helt klart bli en Garmin GPS Map 60 CS med kartfunktion färg och allt....

Mvh,
Per Nyberg.
 
Pannlampa är kul

5.jpg

5.jpg

7.jpg

6.jpg


Jag gillar Silvas 20wattare tex.

Det är inte alltid man har flyt och det är måne och snö på isen, då är det klart man kör utan lampa.
 
Bygga själv?

Ett alternativ för den som vill få mycket ljus för pengarna kan vara att bygga själv. Här finns mängder av tips på
http://happymtb.org/
sök på "pannlampa" (det finns >10 trådar), ett par ligger på Läsvärt-sidorna

Min lampa är enkelt uppbyggd av
20W 12V Osram IRC Halogenspot (50mm, 24gr)
Slaktad Biltema ficklampa som lamphus
Ett par buntband
Lite aluplåt för att få till ett enkelt stativ för cykelhjälmen
Kablage
Säkring
20 st 1,2V NiMh accar (R6) i batterihållare från ELFA.

Biltema har en bra DeltaV-laddare för 130kr.

Lampan väger strax över 50gram men accarna väger knappa kilot.

Den levererar mängder av ljus i nästan tre timmar och duger bra till att cykla i skogen med i beckmörker.
/Oscar
 
Mitt tycke

Jag har en Garmin GPS map 60 CS. Den är bra. Har "inte helt vita karor" som ibland kan trilskas i överföringen mellan dator och GPS. Det är Garmins Friluftskartan, enda alternativet i GPS:en för det här ändamålet. Detaljering som blå kartan. Rent generellt tycker jag det är ganska struligt att hålla reda på ytterligare en pryl. GPS:en ersätter inte vanlig karta för mig under skridskotur. Så mycket litar jag inte på den, och displayen ger för dålig översikt.

Med karta och kompass brukar jag klara mig fram. Och då är vi inne på karta. Nyligen har jag blivit begåvad med tyvekkartor. De är mycket mer användbara än någon GPS.

Jag tycker du ska fundera en extra gång över vilka syften du har med GPS:en. Träningskamrat? - välj Garmin Forerunner 305, dålig på att läsa karta? mycket på sjön? saknar annan höjdmätare? prylintresserad? OK, då är 60 CS bra.
 
Re: Mitt tycke

Mats R; sa:
Jag har en Garmin GPS map 60 CS. Den är bra. Har "inte helt vita karor" som ibland kan trilskas i överföringen mellan dator och GPS. Det är Garmins Friluftskartan, enda alternativet i GPS:en för det här ändamålet. Detaljering som blå kartan. Rent generellt tycker jag det är ganska struligt att hålla reda på ytterligare en pryl. GPS:en ersätter inte vanlig karta för mig under skridskotur. Så mycket litar jag inte på den, och displayen ger för dålig översikt.

Med karta och kompass brukar jag klara mig fram. Och då är vi inne på karta. Nyligen har jag blivit begåvad med tyvekkartor. De är mycket mer användbara än någon GPS.

Jag tycker du ska fundera en extra gång över vilka syften du har med GPS:en. Träningskamrat? - välj Garmin Forerunner 305, dålig på att läsa karta? mycket på sjön? saknar annan höjdmätare? prylintresserad? OK, då är 60 CS bra.

Jag har inte tänkt att ersätta karta med GPS. Jag använder normalt SSSKs Jubileumskarta i Tyvek, även om jag tycker dom är otympliga. Mina syften med att skaffa en GPS är

- ökad säkerhet. Lättare att bestämma position och önskad färdriktning speciellt i mörker och dimma. Jag märkte senast att det blev svårare att navigera när mörkret föll. För ett par år sen råkade vi ut för dimma mitt ute på Kudoxafjärden och då hade jag haft stor nytta av en GPS.
- kommunikation. Det går att ange t ex svag is, områden med skravel, etc med större noggrannhet och kommunicera detta till andra
- dokumentation av färdväg. Detta är väl numera standard inom SSSK där färdrapporter kompletteras med färdväg plottad från GPS utlagd på karta. Det förhöjer nöjet tycker jag och tjänar även som ledning för andra som planerar att göra turer i samma område.
- det är kul med prylar. Jag tycker helt enkelt att efter 35 års skrinnande med karta och kompass så är jag värd en kul pryl.

GPS är väl numera standard inom SSSK. Nu åker jag sällan med SSSKs turer men sist jag åkte med SSSK (för ett par år sen) så var det ett helt gäng gubbar som kollade på sina GPSer och verkade tycka det var himla intressant.

Förresten kan jag nämna att jag åkte långfärdsskridskor första gången 1969, det år du du Mats enligt din profil är född. Så du behöver inte ifrågasätta mina motiv eller mitt kunnande avseende kartläsning.

Under de 35 år av långfärdsåkning jag kan överblicka så har kunnande, åkteknik, utrustning och kommunikation utvecklats hela tiden, och väldigt många gör numer färder rutinmässigt som förr endast en liten elit utförde. Min inställning är att man ska utnyttja de möjligheter som denna utveckling ger, och det inkluderar prylar som GPS.

Så jag tänker, nu när läget är lite insnöat, ta mig in till affären och införskaffa en pannlampa och en GPS. Petzl Myo Led 5 verkar intressant, Garmin GPS map 60 CS oxå. Om nån är intresserad så kan jag redogöra för mina erfarenheter efter användning.
 
GPS och Isar

Hej,

Jag tycker GPS är en bra komplettering på isarna. Men man måste nog märka sig till sjökort/karta också i jämna mellanrum, GPS kan alltid sina, fast de är ganska pålitliga idag.

Jag själv har GPS MAP 76S och lokala sjökort.

Den där 60 modellen verkar vara lite klumpigt med den utstickande antennen men har ingen erfarenhet.

Om frun kunde tillåta (vilken ursäkt) så jag skulle nog byta till GPSMAP 76CS, den har färgskärm också och mera minne en nyvarande.

Mvh Simo
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Mistir Falun/Runn - tips mottages tacksamt! Långfärdskridsko 3
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
Linda_Roos Tips för långfärdsnybörjare med konståkningsvana. Långfärdskridsko 2
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
paugusts Tips begagnade ishockeyskridskor? Långfärdskridsko 2
tango Tips på skoöverdrag önskas Långfärdskridsko 12
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
JoakimDr Tips på duktiga slipare i Stockholm Långfärdskridsko 2
vgurra Tips på kängor för känsliga vrister? Långfärdskridsko 33
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
wisher Tips på glappbegränsare Långfärdskridsko 28
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
nene REA tips Långfärdskridsko 0
johanniska Tips på bra grundutrustning Långfärdskridsko 28
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
sandwichman Tips på bra dubbelpik. Långfärdskridsko 4
rosengrenerik Tips på duktiga ryggsäcksmodifierare i Stocholm önskas Långfärdskridsko 11
Bertil Tips på att sänka tyngdpunkt Långfärdskridsko 0
thureb Tips på basskridsko för att bygga vidare från Långfärdskridsko 1
mielo Tips på bra butik i Stockholm? Långfärdskridsko 7
BJ Tips: 7 nov. biljetter för medlemskap i SSSK Sthm Långfärdskridsko 0
ajn Tips på bra vädersida Långfärdskridsko 5
mielo Tips om känga? Långfärdskridsko 11
Tips inför Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
mhcj Ett tips Långfärdskridsko 0
Dubbelpik tips "Komperdell Ice Hunter" Långfärdskridsko 11
Peifen Pannlampa för skridsoturen? Långfärdskridsko 13
leffenisse Appar för GPS-spår? Långfärdskridsko 8
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
frhol Mobil som GPS Långfärdskridsko 15
bbb Glömd GPS, Kaggeholms övre p-plats, Ekerö 16/1 Långfärdskridsko 0
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Ajfandetvarintedu GPS-råd Långfärdskridsko 6
rohubi GPS Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.