Vilken armleds-GPS...

Vilken armleds-GPS har ni när ni åker långfärdsskridsko och varför?

Själv har jag många år nu kört med GPSen i ryggsäckens lockficka. Det duger ju för track-loggen, men det är mer man skulle vilja ha. För navigering behöver jag ytterst sällan GPSen, men det vore trevligt och behändigt att lätt se åkt distans, kvarvarande distans (och tid) till målet (bussen - så man utnyttjar dagen utan att komma för sent). En bra tracklogg är viktigt.

Ulf H
 
Jag har en Garmin 310XT när jag löptränar, dagsvandrar, åker längd- och turskidor och ibland cyklar, så den borde även fungera till långfärdsskridskor :)

Trots att den har några år på nacken så valde jag den bland övriga handleds-GPS:er från Garmin pga
  • Bra pris jämfört med nyare 910XT
  • Vattentät
  • Lång batteritid (20h enligt spec)
  • Trådlös överföring
  • Tydlig skärm
  • Går att navigera med och har kartvisning med waypoints (Alla har inte navigeringsfunktion trots GPS)
  • Många inställningsfunktioner vid löpträning. Fast det behövs inte vid långfärdskridskor ;-)

Den ser lite klumpig ut men det glömmer jag snabbt bort när den sitter på handleden då den inte väger speciellt mycket. Det finns givetvis andra liknande gps:er från andra märken men jag har inte så stor koll på dem. Här kan du läsa mer utförligt om 310XT
http://www.dcrainmaker.com/2009/09/garmin-forerunner-310xt-in-depth-review.html
 
Jag hade en Foretrex av äldre modell som jag trivdes bra med, men som tyvärr endast hade seriellt gränssnitt.
Nu finns en nyare variant, med det mesta förbättrat.
Jag gillar det konceptet, framför allt för att den går på utbytbara batterier.
Funkar på armen, cykel o överallt annars.
 
Ett alternativ

är att ha en kart-GPS tillgänglig. Jag har sytt på en ficka på nedre delen av ryggsäcken för detta. Vid lite sämre sikt och i mörker är belysningen på GPSen bra. Jag vill hur som helst ha marginaler på okända isar till bussens eller båtens avgångstid.

Tryckt karta hade jag tidigare i kartfodral på bröstet. Numera är det GPSen som jag navigerar med under åkningen. Den tryckta kartan är backup och trevlig för översikt t ex för att visa gruppen under raster.

Just 310XT-modellen är annars vanlig bland SSSKare och Sthlm Speedskaters för att spara färdspår som träningsmotivation etc.

Thure
 
Har en suunto ambit å är väldigt nöjd med den. Använder den till allt möjligt fiske jakt vandring cykling mm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
leffenisse Appar för GPS-spår? Långfärdskridsko 8
frhol Mobil som GPS Långfärdskridsko 15
bbb Glömd GPS, Kaggeholms övre p-plats, Ekerö 16/1 Långfärdskridsko 0
Olle H Tips om pannlampa och GPS Långfärdskridsko 15
Ajfandetvarintedu GPS-råd Långfärdskridsko 6
rohubi GPS Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.