Mobil som GPS

Mobilen som gps, någon som har erfarenheter av vad som funkar/inte funkar? Funderar på att köra med min iphone 3GS istället för handhållen gps men är osäker på:
  • batteritid
  • karta
  • vilken app - vill kunna logga spår samt spara spår som gpx
Vore väldigt tacksam för alla erfarenheter, ideer och förslag!
Mvh
Fredrik
 
Tack för hjälpen...

...det var skickligt att hitta tråden, det gjorde inte jag! Dock, den tråden handlade mest om Fugawi-programmet med dess kartor och för- och nackdelar med det. Jag vore mycket tacksam om någon som försökt använda sin iphone istället för en "vanlig" gps ville dela med sej av erfarenheterna.

Till er som har synpunkter på iphone så finns det forum för att diskutera mobiltelefoner.
 
Som GPS med AGPS känns Iphone 4 enormt bra som GPS men som Thure säger så tål den inte vatten vilket gör att den typ inte duger plus att den äter batterier.

Har du inte mobiltäckning så får du inte ned nya kartor etc

Många kul friluftsappar finns det som gör den enormt bra att ha med sig.

GPS:en i 4:an är bättre än 3:an

Kul appar finns massor jag kör everytrail Runkeeper, Navionics Baltic See, bambuser för att streama film live till weben, kolla på Add Nature på Facebook dom har samlat på sig bra appar
 
Det finns ju vattentäta mobilfodral. Och kapacitiv touch-skärm funkar bra genom ett lager plast i alla fall (jag har testat min HTC Hero i ett billigt fodral köpt på Rusta, fodralet är ingen höjdare men telefonen funkade i alla fall att använda utan problem i det).
 
Jag har lagt in min iPhone i en vanlig fryspåse som jag knytit igen. Det funkar fint. Lite meckigt att ta bort påsen om man ska ta bilder såklart, men det funkar helt ok att kolla på karta osv...

Jag kör runkeeper, och det funkar fint.
 
Om vattentätheten en nackdel så blir väl frågan hur man vattenskyddar sin smartphone. Tips?

Det finns någon "icke billig" låda från Magellan som både är ruggad/vattentät och dessutom har inbyggd extra batterikapacitet och någon förbättring på satellitmottagningen.
Googla på svenska Magellan, så hittar du nog. Tror den hette Toughcase (men inte funkade med 4:an då jag tittade).
 
En positiv överraskning:

SAMSUNG XCOVER 271 + TrekBuddy + Mobile Atlas Creator.
Billigt, stöttåligt, vattentätt, egna kartor, även några buggar men definitivt prisvärd för en som behöver telefon och GPS för uteliv utan att leka med många prylar.
 
Xcover 271

En positiv överraskning:

SAMSUNG XCOVER 271 + TrekBuddy + Mobile Atlas Creator.
Billigt, stöttåligt, vattentätt, egna kartor, även några buggar men definitivt prisvärd för en som behöver telefon och GPS för uteliv utan att leka med många prylar.

Har precis skaffat en sån och är mycket nöjd med batteritid och terrängduglighet. Känner inte till TrekBuddy och Mobile Atlas Creator. Du har egen erfarenhet av applikationen? Var det lätt att installera osv?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.