Vilken längd på skridskostavar/pik?

Efter att under flera år nu lånat ispik inom familjen står jag inför att skaffa mig en egen som även kan vara stavar. Frågan är då vilken längd man ska ha?
Jag är 160 cm utan skridskor och kängor, och 167 cm med utrustning på. Den stav jag tittat på finns i 117 cm eller 127 cm. Rekommendationer med motivering önskas. (Ja, jag kan staka i skate-stil, men jag är inte avancerad.)

PS Om jag håller armbågen i 90 grader, står i strumplästen och greppar om tumstocken avläser jag 105 cm ovanför min näve. Till armhålan i strumplästen är jag 120 cm.

[Ändrat av Anna Frimodig 2006-01-30 kl 15:07]
 
Stirra inte på cetimetrar.

Låna olika typer av pikar, och testa vilken pik som du skulle känna dig komfortabel att kunna pika en hel dag med (det kan bli många pikhugg under en tur). Köp sedan en tillräckligt lång pik, så att du når att pika på andra sidan av en råk. Sedan gäller det att pika mycket så att du lär dig hur just din pik fungerar. Om du är osäker på längden, så köp en lite längre. De flesta pikar kan kortas av senare.
 
Ett kanske lite trist råd är att det beror på hur du tänker använda pikstavarna. För att vara lite tydligare ... om du främst kommer att använda dem som hjälp vid skravelis eller annan dålig is så brukar en ungefärlig tumregel vara att du ska kunna hålla i dem och ha armbåden i ca 90 grader när du står på skridskorna. Det blir dock lite för kort om du ska använda dem för att staka i farten eller för att kunna kolla isen på andra sidan en råk. Flera pikstavar har dock två (eller flera) handtag så att du kan byta grepp och därmed även längd. Det gör å andra sidan att de blir lite längre och otympligare. Såå ... väg för och nackdelar mot varandra och fundera på vad som är viktigast för dig att använda dem till.
 
Pikmakarn har flexibel pik

Pikmakarn har en variant där man kan justera piklängden med 15 centimeter, jag har för mig han kalla den för turbomodellen. Har den själv fujgerar bra ju frotare man åker dessto längre pik vill man ha presic som med längdskidor därför varierar jag alltid piklängden.
 
Tack för svaren. Som jag skrev ovan, fast kanske lite otydligt, vill jag ha stavarna för stakning på skatevis (varje eller vartannat skär) i motvind, samt givetvis för pikning. De jag lånat i familjen är 135 cm och toklånga att staka med, medan min slalomstav som nog är 110 cm - eller 105 cm med snö beroende på var man mäter (90 graders arm) är för kort för skridsko. Så det är väl någonstans däremellan som sanningen finns.

Jag har också hört att man ska räkna till sin egen armhåla, inklusive känga och skridsko. Kan det vara ett bra riktmärke?
 
Jag köpte för ett par år sen Pikmakarns, som jag tror, turbomodell. Den har ett "slalomhandtag" som ger bra stöd vid pikning eller stakning samt två ytterligare handtag ovanför.
Jag köpte enligt hans längdrekommendationer och är mycket nöjd.

Jag kan slöåka med stakning i nedre läget, åka normalt fort i nästa läge, och om jag vill dra på och verkligen staka hårt som vid skateåkning använda det översta läget. Den lilla extra vikt längden medför är inget jag reagerat över, och har antagligen sin fördel vid pikningen.

Sen finns det ju kanske också en skola som går ut på snabb åkning utan stavar. Fast jag kopplar ju ihop stavarna ibland och åker på det sättet också...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
m. Vilken salomonbindning? Långfärdskridsko 8
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
spillevink Zandstra track längd. Långfärdskridsko 6
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
Ihlberg82 Längd/Placering Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 12
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
hannulan Mäta längd på skridskor Långfärdskridsko 11
landrooo Längd på Långfärdskrisko? Långfärdskridsko 2
AlexBer Hög hastighet - längd Långfärdskridsko 24
ajn Längd Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 5
soljesp LÄngd på julklappsskridskorna? Långfärdskridsko 8
fredrico Längd på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 9
Lenus Längd på skridskostavar Långfärdskridsko 0
Längd på skridskon Långfärdskridsko 4
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.