Vilken salomonbindning?

Jag funderar på att testa en "standard"-löshälsbindning och undrar nu om det är någon som erfarenhet av Salomons två olika system (SNS och BC tror jag de heter). Blir den bredare varianten kännbart vridstyvare? Märker man någon viktskillnad? Andra skillnader (förutom skovalet som är ett kapitel för sig)?
m.
 
Föredrar SNS-profil

Fördelar med det smalare systemet är att bindningen och skon är lättare, att bindningen tar mindre bredd på skridskon varför det finns större justermöjligheter av bindningen i sidled utan att den sticker ut utanför aluminiumplattan (vilket kan få bindningen att öppna sig ofrivilligt i vrakis och överis i och med att man kan komma åt spaken).

Man bör välja den manuella varianten av bindning då denna är mindre utsatt för frysning.

En liten fördel till med den smalare bindningen är att kanalen under skon inte stör lika mycket om man kör en bil med små pedaler.

Med de flesta skor tycker jag att det är en stor fördel med en elastisk gummilina som glappbegränsare. I och med denna så har vridstyvheten och åderfjädringen i själva skosulan inte så stor betydelse.

Jag tycker att Alfa Hafjell GTX är en utmärkt sko för SNS-Profil. (Jag har ganska breda och höga fötter/fotleder).

Vill man ha den bredare bindningen så är Alfa Skarvet en utmärkt sko.

Bägge dessa modeller går bra att promenera i.

Thure
 
Gillar också SNS

Om man skall vara noga så är inte BC Salomons system, utan en konkurrent, som används av bland annat Rotefella. Jag föredrar också Salomons system, efter lång användning av deras skor till längdskidåkning, och nu också skridskor. SNS har alltid fungerat bra, jag har bra stöd i bindningen och de skor jag har använt har suttit bra och varit varma. Tänka på att de mera tävlingsinriktade pjäxorna är hala att gå med och kan vara olämpliga att köra bil med, skon bör vara tänkta för turåkning på skidor(gäller båda systemen), men det beror ju på hur du åker.

/ Niklas
 
NiklasA; sa:
Om man skall vara noga så är inte BC Salomons system, utan en konkurrent, som används av bland annat Rotefella.

Salomons bindningar som idag heter 'SNS X-Adv' hette tidigare 'SNS BC'. Rottefella har bindningar som heter 'NNN BC'.


m.; sa:
SNS och BC tror jag de heter ... Märker man någon viktskillnad?

Den manuella 'SNS X-Adv Raid'-bindningen är riktigt tung och bör nog undvikas om du är viktorienterad. Jag har åkt några säsonger med X-Adv utrustning (med den tunga bindningen) och ett par med skate pjäxa + SNS Pilot bindning, och trivs med båda varianterna. För min del spelar utrustningen inte någon jätteroll, mina kompisar åker inte ifrån mig och jag åker inte ifrån dem.

Du behöver inte oroa dig för att SNS skor ska vara halkigare än andra skor, köp ett par "SNS-broddar" så har du fantastiskt grepp på is och tjäle och lika bra grepp som alla andra på andra underlag. Broddarna skyddar även mot snö/isklumpar och slitage, de är väldigt lätta. Till 'SNS X-Adv' skorna har jag inte letat efter broddar.

Även till Rottefella-bindningarna finns det intressanta skor men det visste du säkert redan.


Jag håller med Pekka: Välj vilka egenskaper du vill ha av skon så har bindningen valt sig själv.

/Lasse
 
"Du behöver inte oroa dig för att SNS skor ska vara halkigare än andra skor, köp ett par "SNS-broddar" så har du fantastiskt grepp på is och tjäle och lika bra grepp som alla andra på andra underlag."

Detta låter intressant! Var hittar man dessa broddar? Någon som har en bild eller en länk som visar hur dessa ser ut?

Tack på förhand!

Niklas
 
NiklasA; sa:
Detta låter intressant! Var hittar man dessa broddar? Någon som har en bild eller en länk som visar hur dessa ser ut?

(Lasse hann före men detta får stå kvar ändå)

Tror att det är dessa som avses:

http://www.skistart.com/images/artiklar/CR70020.jpg

Finns både för SNS och NNN. Tillverkas av företaget Red Creek och går att köpa på deras hemsida, http://www.redcreek.se

Har inte provat själv men känner folk som gjort det och de verkar funka bra.

-Palle
 
Jag kör visserligen inte med Salomon, har NNN, men av egna erfarenheter och vad jag hört från skridskokompisar skall du nog välja en manuell bindning. Jag bytte mina automatbindningar till manuella efter första turen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
xely Vilken dubbelpik? Långfärdskridsko 24
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
ulfhe Vilken armleds-GPS... Långfärdskridsko 4
rikard_wiberg_hotmail.com Vilken skridskoklubb att vara medlem i? Långfärdskridsko 1
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
Anna Frimodig Vilken längd på skridskostavar/pik? Långfärdskridsko 6
ajn Vilken lunch! Långfärdskridsko 5
ajn Vilken kurva? Långfärdskridsko 1
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
3034 Vilken skridsko ? Långfärdskridsko 6
thureb Vilken säkerhetsutrusning är viktigast. Långfärdskridsko 11
silfver76 Vilken längd på långfärdsskridsko? Långfärdskridsko 2
rab Vilken typ av bryne rekommenderas? Långfärdskridsko 10
hfm76 Vilken packpåse? Långfärdskridsko 4
RobRoc Vilken bindning är att föredra? Långfärdskridsko 6
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
jjareman Vilken förening? Långfärdskridsko 6
fklint Vilken längd ska jag ha? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...