Kan man ha 40cm långa skenor

Hej på er alla

Har hittat ett par fina nya skenor (Mogema) som jag tänkte montera med ett par SNS bindningar, men är osäker på vad som kan vara en bra längd. Har storlek 39 på kängorna och tänkte mig att 40cm skena skulle vara bra. Åsikter välkommnas varmt

/Rickard
 
Åkytans längd

är det som är intressant. Jämför med dina gamla skridskor.

Mät t ex så här:

Lägg en enkrona på ett bord. Ställ skridskon platt på bordet med åkytan mot bordet och skjut skridskon framåt tills den stannar mot enkronan. Mät respektive åkyta från bakspetsen på skridskon till enkronan.

Radien på åkytan har också visst intresse liksom var på skridskon du monterar bindningen. Står man långt fram blir skridskon mer kursstabil.

Thure
 
Åkytan

Tack för svar

Åkytan är mer eller mindre densamma som på mina nuvarande 48cm med fast häl. Vad jag är mest fundersam på är om det finns risk för att åkningen blir lidande av av vara som en uppochnervänd pendel - det är 50mm från tån till spetsen på skenprofilen där fram och ca 20mm tillgodo på profilen vid hälen. Alternativet är en 42 cm skena. Som 40 cm skenan ser ut kan jag flytta ett snäpp bak om jag vill, men då blir det inget kvar av skridskon vid hälen - fram kan jag inte flytta alls.
 
Tålängd

A ha. Har jag förstått det hela bättre om jag tänker så här: n10+40+tålängd=tåns placering på skenan, eller är jag fortfarande ute och cyklar?
 
Skenlängd

Ja, utifrån detta är 40cm precis på håret. Som den ser ut nu (har inte åkt på den än) så sitter skon exakt i mitten av anläggningsytan, men erbjuder inga möjligheter till förskjutningar (i vart fall inte föröver, för då hamnar bindningen framför skenan). Detta skulle inte vara ngn omöjlighet på 42cm skenor - bara att flytta bak själva bindningen så hamnar jag i mitten på den med - enda skillnaden som jag kan se är att på 42 cm skenan får jag lite mera "skenspill" framför och bakom skon. Om det spelar ngn roll vet jag inte. Som det ser ut på 40cm skenan får bindingen precis plats; sedan skon; sedan 20mm bakom skon.
 
n10 mätare

boe skates; sa:
image-2004-12-15-38204.gif


Står lite kortfattat om inställningen i längsled här:
http://snabelslash.com/bo/?m=3&article=119


Jag höll på och experimenterade för några år sedan så gjorde jag en ”n10-mätare” av ca 6 cm lång fyrkantstång med måttet 10*10 mm.

Man skjuter in fyrkantstången tvärs skridskon från vänster i bild. Där stången fastnar markerade jag en punkt med en tuschpenna på skridskoskenan.


Per Brune
 
40 cm är kul

Jag har åkt ett antal 100 mil, och 20 turer i år, på 40 cm långa skridskor (avkapade Skyllemarks 46 cm). Dock fast häl. På bra is tycker jag korta skridskor är att föredra. Vid enstaka hinder har de också fördelar. Styrföre likaså. Jag kör på korta för det mesta, utom på ojämna skärgårds och vårisar. Då använder jag ett par Lundhags snabb 50 cm, med längre uppslipning fram.

40 eller 42 cm låter väl mycket finlir för mig. Då är du troligen tillräckligt intresserad för att "behöva" flera par, så köp båda och testa.

Sen beror det på hur du åker. Jag prioriterar lättmanövrerade skridskor, som lätt väjer för snödrivor och överis, framför maximal hastighet.

Å andra sidan känner jag en som föredrar 60 cm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Tetraone Lite äldre skridskor, 70-tal och nyare, vilka var bäst, några man ska undvika? Långfärdskridsko 8
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Misstell Vad packar man i ryggan egentligen? Långfärdskridsko 2
niklaz Nästa säsong (slutet 2013), vem kan man åka med i Sthlm? Långfärdskridsko 7
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
haavard Jag räddade (kanske) en man från att drunkna i dag Långfärdskridsko 11
coolmanq Hur tar man bort vikten på Lundhags Pikstav vector? Långfärdskridsko 4
Mats L Hur mäter man? Långfärdskridsko 2
Nuskani Hur sätter man fast? Långfärdskridsko 8
pausch Hur sent på säsongen kan man åka ? Långfärdskridsko 11
rab Vilken långfärdsskidskoförening bör man vara medlem i Långfärdskridsko 9
henrikl Hur får man Alpinaskorna att mostå väta? Långfärdskridsko 5
kr-val mobil räddade man Långfärdskridsko 40
loova Var hittar man bra pikar? Långfärdskridsko 7
kr-val Hur får man gott omdöme? Långfärdskridsko 16
knatte Kan man lägga in bilder i detta forum?? Långfärdskridsko 4
charles.wahlin Vikingarännet: Hur bor man smidigast? Långfärdskridsko 3
cotterskog Behöver man gå kurs? Långfärdskridsko 6
J.M Här kan man Åka Långfärdskridsko 0
halindgren Var kan man åka? Långfärdskridsko 3
lennug Hur slipar man "snablar"? Långfärdskridsko 3
salgo60 Skridskoryggsäck Blidö - hur får man den vattentät ... Långfärdskridsko 3
Skall man skaffa klappskridskor? Långfärdskridsko 9
Hur gör man? Långfärdskridsko 1
Charlotte_LL För långa remmar -- vad göra? Långfärdskridsko 6
Eloise Hur långa stavar? Långfärdskridsko 2
josohl Hur långa är lagom långa skridskor? Långfärdskridsko 7
Fördelar med långa eller korta skridskor? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...