Ont i ryggen vid åkning - nybörjare

Jag får lite ont i ryggen när jag åker långfördskridskor. Jag är nybörjare och önskar tips på vad man skall tänka på som kan lindra eller vad jag kan tänkas göra för fel.

Träna - är mitt trista råd.

För att inte få verkliga problem är det antagligen bra att träna bort problemet, men inte med för långa åkpass.

Ett lite bättre råd är möjligen att man kan åka med stavar (dubbelpik). På så sätt blir åkstilen aningen mer upprätt, samt att en del av kroppsvikten vilar på stavarna...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
För hög tyngdpunkt

rab; sa:
Jag får lite ont i ryggen när jag åker långfördskridskor. Jag är nybörjare och önskar tips på vad man skall tänka på som kan lindra eller vad jag kan tänkas göra för fel.

Hej Rickard,

Ditt ryggonda kommer förmodligen av att dina ryggmuskler får jobba för mycket.

Det absolut vanligaste problemet när det gäller ryggont är att man bär ryggsäcken för högt. En för hög tyngdpunkt leder dels till att din pendling i sidled under åkning överdrivs av den högt placerade säcken, vilket leder till att du måste kompensera och korrigera detta, just med ryggmuskulaturen. Det här leder snabbt till utmattning, trötthet och muskelvärk.
Det andra negativa är att om du har ryggsäcken högt och sen böjer dig framåt kommer ju också en större del av säckens tyngd att belasta din rygg. Testa genom att från raktående (all last på midjebältet/axelremmarna) böj dig sedan sakta ner i skate-position, du känner nu hur mer och mer av lasten lägger sig på ryggen och midjebältet och axelbanden avlastas.

Enda lösningen för ett långsiktigt åkande är att sänka tyngdpunkten på ryggsäcken.

bo_utrustning_2004.jpg

http://snabelslash.com/bo/skating

En kortsiktig "lösning" kan ju vara att träna upp ryggen så att man klarar av den här obekväma åkställningen. Men det löser ju inte problemet utan botar endast eventuellt symptomen.

/Bo

Streching

Pröva att strecha baksida av lår och sätesmuskler regelbundet. Ont i ryggen kan bero på korta muskler i baksidan av låren. Varje morgon och kväll så lättar det.

/Stel och stum

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips