Värmeväxlare vid post plurrning minskar avkylningen!

Under lördagen 21 januari var flera grupper av långfärdsskridskoåkare på Vänerns is för att kryssa mellan snödreven. Temperaturen var under –10 grader och vindstyrkan upp mot 10 m/s.
När gruppen jag åkte i passerade en snötäckt vindbrunn gick två åkare genom issörjan. Den ene åkaren ”klarade” sig med ett underkroppsplurr, medan den andre fick ett helkroppsbad. Efter att ha fått upp åkarna på isen med hjälp av pikhandräckning och räddningslina sökte gruppen lä bakom ett par sommarhus vid närmaste strand.

Under ombytet som assisterades av gruppens medlemmar plockade jag upp en värmeväxlare avsedd för intensivvårdspatienter ur min ryggsäcks plurrningspåse. Värmeväxlaren, som väger 20 gram och är 6 cm lång med 4 cm diameter, stoppades i munnen på helkroppsbadaren som uppmanades att andas genom värmeväxlarens anslutning. Redan efter en halv minut kändes en värmande effekt uppgav plurraren. Den värmande effekten var så bra att den användes under den resterande turen på ca 2 timmar. Undantag gjordes vid lunchpausen för att äta och dricka plurrningssupen, Svart Renault, från plurrningspåsen och varmt kaffe.
Värmeväxlaren, HME (Heat Moisture Exchanger), är utvecklad av svenska forskare för medicinskt bruk och kallas internationellt för ”The Swedish Nose”. Den används för att minska värme och vätskeförlusten via andningen hos patienter kopplade till ventilator (respirator i dagligt tal) på Sjukhusens intensivvårdsavdelningar.

Tekniskt fungerar HME:n så att fukten i patientens utandningsgas, med 98 % RH och 35 C, fångas upp i ett preparererat fibernät, för att sedan under inandningen tillföras den torra, 5 % RH, och kalla, 5 C, inandningsgasen. Hos patienter återföres 98 % av utandad fukt och värme.

Ungefär 5 % av värmeförlusterna hos människa under normala förhållanden sker via andningen. Vid en plurrning ökar den totala värmeförlusten. Det är då man börjar frysa och lindas in i räddningsfilt eller vindsäck. Värmeväxlaren minskar värmeförlusten genom att värma upp inandningsluften och skapa en normal luftvägsmiljö efter en kort tids andning. Detta kan komma igång innan de blöta kläderna kommit av vilket kan ta en stund. Även om minskningen av värmeförlusten via andningen är liten kan den spela roll där åkaren behöver tillföras all värme som är möjlig.
För den som är intresserad av att läsa om hur naturen har löst detta kan jag rekommendera en artikel av
Schmidt-Nielsen K., Countercurrent Systems in Animals. Scientific American 1981; 244 (5):118
Värmeväxlaren som jag använde heter Edith Flex, och säljs numera av General Electric Healthcare. En beskrivning av produkten finns på
http://www.gehealthcare.com/euen/an...ay-management-accesories-supplies/index.html.
Den går säkert att köpa genom GE Medical Systems Sverige AB.

Brian Högman
Östhammars Skrinnare
brian@skrinnare.se

Pdf för utskrift finns att ladda hem från:
http://www.skrinnare.se/files/varmevaxlare.pdf
 
Det finns flera tillverkare av såna där och de är väl användbara i de flesta sammanhang när man andras väldigt kall luft. (Finns dock viss risk för att kondensen fryser i dem, de är ju inte gjorda för att användas så.)

Det finns ju även liknande batteridrivna saker som t.o.m. värmer luften (de används tydligen av skidåkare).

Men jag ställer mig väldigt frågande till att den verkligen har så stor effekt att den ger minskad värmeförlust efter en plurrning...

Fast det är klart, sätter man på den plurrade en mössa så kan väl kroppen sen strypa blodtillförseln till övriga kroppsdelar och då är det väl bara lungorna kvar att "isolera".
 
ett_och_noll; sa:
http://www.gehealthcare.com/euen/an...ay-management-accesories-supplies/index.html.
Den går säkert att köpa genom GE Medical Systems Sverige AB.

Brian Högman
Östhammars Skrinnare
brian@skrinnare.se

Det finns liknande lösningar, de som jag har hittat är The north face http://www.thenorthface.com och psolarx http://www.psolar.com
köpte själv Northface balaclavan med värmeväxlare.

själva värmeväxlar delen fungerar riktigt bra.
den biten är jag super nöjd med.
smakar lite illa i början men åtminstånde jag vande mig snabbt.

Men tyvärr så har Northface missat något eller så har jag gjort det för jag får inte in näsan in i balaclavan utan den sticker ut och där fryser man ganska snabbt ganska mycket.
(på deras bilder så är näsan utanför balaclavan.)

problemet med detta är tvåfalt

1 man fryser skiten av sig om näsan dvs inte bra !
goggles täcker överdelen av ansiktet och balaclavan neder delen och kvar är näsan som sticker ut helt oskyddad. vilket gör att jag tror att det finns en stor risk för förfrysning.

2 det kommer en sömm som trycker mot näskanten och kan göra ont och som jag mycket väl kan tänka mig kommer att ge oss en stor fet skavd näsrot när det bildas iskristaller där.

så hade jag gjort om köpet idag så hade jag köpt en från psolar.

själva fenomenet som sådant dvs att använda en värmeväxlare är jätteskönt för lungorna när det är lite kallare.

/Torbjörn
 
Värmeväxlare på apoteket

Det finns en värmeväxlare att köpa på apoteket, en "anknäbb" som man håller i munnen när man är ute i kallt väder. Jag tror den är till för de som lider av astma eller andra lung-besvär. Värmeväxlaren består av ett plastkal med metallflänsar innanför som värms upp av utandningsluften och som sedan värmer upp inandningsluften. Inte lika avancerad alltså som värmeväxlaren i trådens start.

Den kostar runt 200-300 kr tror jag. Har själv använt den när jag sprungit i kyla (>-10), innan jag blivit ordentligt varm. Intressant tanke att det skulle hjälpa vid nedkylning...
 
Re: Värmeväxlare på apoteket

elina42; sa:
Det finns en värmeväxlare att köpa på apoteket, en "anknäbb" som man håller i munnen när man är ute i kallt väder...
Lungplus heter den och jag tycker den funkar riktigt bra. Använder den vid längdskidåkning/löpning vid kallare än -10. Har tränat vid -22 och helt sluppit rethostan jag annars får efteråt...Finns i olika varianter (olika genomströmningskapacitet), jag har den som heter "Sport".

//Anders
 
Värmeväxlare Ok men inte konjak.

Det finns som sagt massor av värmeväxlare och den här http://www.airtrim.se/ finns i många olika varianter avsedda för olika hårt arbete. I deras reklam påstår de att den används av svenska längdskidlandslaget.

Jag tror att man kan uppleva det som ett väsentligt tillskott av värme både vid plurrning och vid andra insatser i kyla.

Alkohol kan vara mycket farligt i sådan här sammanhang och bör rensas bort. Vi hade en diskussion om det för ett par år sedan:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=22410

Thure
 
Skillnaden mellan de medicinska och de för idrott är antagligen att de medicinska är gjorda av "papper" och därmed även hjälper till med befuktningen (de är ju främst avsedda för intuberade patienter och är tänkta att "ersätta" de övre luftvägarna).

Det gör ju dock att de inte är så lämpade för återanvändning, det är svårt att desinficera dem. De som använder aluminium kan man väl antagligen koka för att desinficera?
 
lungplus airtrim ovärderliga

Har använt lunplus och airtrim i ca 6 år och blivit beroende av dem skulle inte kunna tänka mig en vinter utan.

Fördelarna är enorma:

1.: Snabb återhämtning

2. Minskad risk för sjukdom. något jag själv tydligt konstaterat.

3 Astmatikerns räddning.

4. Man återanvänder mycket vatten i utandningsluften i en lungplus ökar fuktigheten med 30 ggr. Man behöver inte ta med så mycket vatten på turen med andra ord.

Nackdelar lungplus:

Man är tvungen att andas endast med munen, lämpar sig bäst i något varmare väder.

Övrigt för båda:

Syreupptagningsförmågan minskar, vilket i airtrimmens fall kan regleras med olika filter.


se även:
http://www.airtrim.se
http://www.lungplus.se

Mikael
 
Re: lungplus airtrim ovärderliga

Har använt Lungplus i över tio år (astmatiker) och håller med om det mesta, men:
elvis1; sa:
1.: Snabb återhämtning
Hur menar du?

elvis1; sa:
Man är tvungen att andas endast med munen, lämpar sig bäst i något varmare väder.
Om jag är så uppe i varv att luften från en sport-modell inte räcker, då klarar jag att andas med munnen öppen och Lungplusen i munnen. Större delen av luften kommer via Lungplus och en mindre del kall luft som varma luftrör klarar av att värma upp. Tar in en del luft från näsan också (den inbyggda värmeväxlaren).
 
Re: Re: lungplus airtrim ovärderliga

i]
1.: Snabb återhämtning [/QUOTE]
Hur menar du?

När man tränar så blir man trött framförallt om det är kallt och framförallt om man är en person som inte tål kyla så bra i det fallet är vi ju individuella. Själv har jag tydligt lagt märke till att jag efter ett hårt träningspass återhämtar mig betydligt fortare, förut fick jag hålla nere på träningen och göra passen mindre krävande eftersom att jag upptäckte att jag tom blev sjuk ibland om jag tränat hårt i stark kyla, (framförallt vid långdistanslöpning), något jag numera slipper tack vare värmeväxlaren. Dessutom känner jag mig bättre under själva träningspasset. Desto hårdare träning desto viktigare blir värmeväxlaren.


elvis1; sa:
Man är tvungen att andas endast med munnen, lämpar sig bäst i något varmare väder.
Om jag är så uppe i varv att luften från en sport-modell inte räcker, då klarar jag att andas med munnen öppen och Lungplusen i munnen. Större delen av luften kommer via Lungplus och en mindre del kall luft som varma luftrör klarar av att värma upp. Tar in en del luft från näsan också (den inbyggda värmeväxlaren).
[/QUOTE]


Som sagt så är ju behovet individuellt själv anser jag att desto kraftigare puls man har desto större blir behovet av värmeväxlare, en förklaring är att man andas kraftigare vilket gör att man stöter ut den luft som man i ett lugnare tempo skulle ha återanvänt. Använder man en airtrim så blir den effekten inte lika stor utan vid kraftig puls blir det istället aktuellt att byta till ett tunnare filter så att man får en tillräcklig syreförsörjning. Jag tycker att lungplusen inte är tillräckligt effektiv vid temperaturer under minus 5 vid kraftig ansträngning, du å andra sidan anser att man blir så varm i sig vid kraftig ansträngning vilket gör att man tom kan andas via näsan, en individuell fråga med andra ord. Dessutom skyddar airtrimmen en stor del av ansiktet vid kyla och blåst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ole Sönnerborn Tjutande ljud från skenor vid inbromsning Långfärdskridsko 10
Stadan Ansvar vid oönskad och ej behövd räddningsinsats Långfärdskridsko 2
Ajfandetvarintedu Pulsklocka som fungerar vid skridskoträning Långfärdskridsko 2
thureb Många skador vid långfärdsskridskoturer 2010-2011 Långfärdskridsko 6
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Älgö Skydd vid ombyte ? Långfärdskridsko 5
Mats R Tips vid plurrning i sträng kyla Långfärdskridsko 33
torpet Lite uppmuntran vid issökning i cyberrymden? Långfärdskridsko 0
Brune Ta av utrustning vid plurrning Långfärdskridsko 11
Brune Den norska f.d skidåkaren Ivar Formo omkom vid plurrni Långfärdskridsko 1
Brune Brister i kommunikation vid Ridön den 28 januari Långfärdskridsko 1
pausch Marin VHF får användas vid långfärdsskridskoåkning Långfärdskridsko 28
kr-val Isbedömningen vid Ridö-olyckan Långfärdskridsko 69
The_Lucas upphitad pik vid funbosjön Långfärdskridsko 4
Bertil Växer isen vid +3C Långfärdskridsko 38
Fransila Lös häl vid råkövergång och andra passager Långfärdskridsko 16
Lasse Björkeson Demo kyleffekt vid plurr på oväntat ställe Långfärdskridsko 0
rab Ont i ryggen vid åkning - nybörjare Långfärdskridsko 3
lillekalle Nybörjarproblem, ont vid åkning Långfärdskridsko 11
ajn Säkerhetsutredning för händelserna vid Askö Långfärdskridsko 12
tomasengblom Stavkultur vid långfärdskridskoåkning Långfärdskridsko 2
A-K Lidköping vid Vänern Långfärdskridsko 3
skrinnare Sidoförskjutning vid löshäl Långfärdskridsko 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.