Klokt att börja med fast häl?

Beträffande lös häl får jag motstridiga uppgifter. Somliga säger att nybörjare alltid ska börja med fast häl för att senare försöka sig på lös häl. Annars kanske de avskräcks alldeles från att åka skridskor därför att löshälsystemet skulle vara mer svåråkt.
Andra anser istället att nybörjarna bör uppmanas att köpa löshäl direkt. Som ledare är jag lite orolig för att lura på dem skridskor, som de sedan kanske inte kan använda pga svårighetsgraden. Man vill ju att långfärdsskridskoåkningen ska utvecklas till en bred folksport och ingen vara inskränkt elithobby. Finns det skäl att anordna särskilda nybörjarkurser enbart för dem, som direkt vill ge sig på löshälsystemet?
 
Vad är en nybörjare?

Man kan vara färsk på långa grillor men ha varit duktig på hockeyrör. I så fall klarar man nog även löshäl från start.

Har man däremot som barn/ung haft det kämpigt på isen så tror jag att steget över till långa grillor OCH lös häl kan bli stort nog att bokstavligen fälla vederbörande för alltid.

Det är, som vanligt, skillnad på olika. Alla är inte födda med stabila vrister utan behöver träning.

T
 
Nybörjare

Jag har introducerat ett antal nybörjare under åren. Vissa är igång direkt medan andra har haft det lite svårare. Ofta tror jag att "vingligheten" i vristerna ofta är det största problemet. Det viktiga är att komma igång och om man behöver styva pjäxor för att komma igån tycker jag det är helt OK. Jag har 3 par gamla skridskor som jag brukar "låna" ut.

*Ett par med tåbygel för sådana med vandrarkängor. Struligt och bökigt. Svårt att anpassa till alla sorters pjäxor. Funkar ibland men oftast inte...

*Ett bar almgrens snabb som jag har ett par tok styva och tunga läderpjäxor till. Funkar ofta mycket bättre trots att de är tokstyva och tunga.

*Sen min gamla löshäls utrustning. Salomon XA RAID (gul/svart) pjäxa och almgrens skridskor. Styva pjäxor som funkat mycket bra för några nybörjare, mycket pga att pjäxan är så styv!

Min egen utrusning med SNS profil och Alfa hafjell har upplevts som för mjuk av några nybörjare.
Alltså: Min erfarenhet är alltså att det inte spelar så stor roll om man börjar med lös eller fast häl bara man hittar en utrustning som man klarar av att börja med. Ibörjan innan man hittat sitt skär kan man nog inte heller utnyttja fördelarna med löshäl. Jag tror heller inte att det är svårare att börja med löshäl (snarare tvärt om) bara man hittar en tillräckligt stadig utrustning...
Det viktiga är att komma igång, sen kanske man får acceptera att man kommer att vilja byta till en mer följsam utrustning när man väl kommit igång...
 
Tror inte heller den lösa hälen ställer till det. Den plockar ju bort det förhatliga tåskrapet från dåligt avvecklade skär (iofs för att ersätta det med klappljud) vilket ofta är ett problem som nybörjare har svårt att jobba bort.
Har svårt att se vad som skulle vara svårt med löshäl-teknik förutom vid överis eller bromsande snö.

-Palle
 
Jag började inte med lös häl, men jag tycker att det är lättare att åka med lös häl.

Är man nybörjare bör man nog ha en stabil pjäxa, annars blir nog åkningen mest jobbig.

Tror det spelar en mindre roll vad man börjar med, sålänge det är hyfsada skridskor och känger man använder.

//Gustav\\
 
Löshäl

har tillräckligt med fördelar för att kunna rekommenderas som första utrustning.

Tycker dock att ett par käpphästar är viktiga. Dels att det skall gå att justera bindningen i sidled dels att det bör vara en glappbegränsning/hälåterfjädring i systemet.

Mina barn har fått börja med slalomskor och fasthäl mest för att barnskidskor för lös häl inte är så stadiga. I 9-10-årsåldern har de fått så stora fötter att det gått att hitta stadiga löshälsskor och då har löshälsåkning gått bra.

Thure

På bilden nedan åker Åsa 10 år gammal på löshälsskridskor.

pic_10850.jpg


http://www.sssk.se/databas/bild/bild-v.asp?id=10850
 
Löshäl

Ett problem är att alla inte "får till det" med lös häl. Det är därför inte helt oproblematiskt med löshäl för nybörjare, vissa kanske blir alltför avskräckta?

En intressant fråga är hur många som inte klarar av löshäl? 10%, eller mer, eller mindre? I alla fall jag och några jag känner har gått tillbaka till fast häl trots ett ihärdigt provande.

Och varför klarar de inte av det? Balans, åkteknik, kroppsuppfattning, justering av skridskon, eler vad?

Undrar Peter
 
Individuellt svar...

det märks ju här i forumet att det krävs individuella lösningar, det finns ingen allenarådande sanning.
Jag tror att Du är tillräckligt lyhörd för att inte "lura" nybörjare. Nybörjarhelger är en toppenidé, gärna så man kan prova båda varianterna.

Här i Falun finns det möjlighet att hyra skridskor först och det finns väl på många platser i landet vad jag förstår...

För övrigt håller jag med om att bredden på nöjet är mycket viktigt, det passar väldigt många och måste inte handla om high tech prylar...
 
Hyr först..om man är osäker..

Hej
Det bästa man kan göra är att hyra löshäl om man är osäker på sitt val..det är möjligt i välsorterade långfärdskridskobutiker.

ha'de Matte
 
Åkte långfärdsskridskor för första gången mu i vinter och hade inga problem med lös häl.

Har man åkt skidor och kan hålla balansen och glida på en fot så borde det funka med löst annars kanske fast är att rekommendera.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.