Dax för löshäl !?

Det vore trevligt om denna fråga kunde resultera i lika många inlägg som stavåkningens vara eller inte vara... :)

Efter flera års "trakasserier" från åksällskapet och en strålande höst med 16 dagar & 27mil på sjöarna runt Skellefteå börjar jag allvarligt överväga att konvertera till lös häl innan vi börjar jaga runt på Bottenvikens isar.
Jag har de senaste 5 åren kört med Meindel Island Pro MFS och Lundhags Multiskate.
Eftersom jag har en gammal ledbandsskada i hö fotled samt ärvt Hallux Valgus (stortån böjer innåt & leden bakom sticker ut) av min mor, så har Meindel-kängorna gett mig den komfort jag sökt.

När det gäller lös häl så är det viktigaste att jag hittar en sko som jag trivs med, kriterierna är följande:

* Stadga åt vristen
* Någon form av Memory Foam System (MFS) för att kompensera den utstickande fotknölen
* Varmbonat för åkning ned till -20 grader
* Bra sula för vandring på landbacken.

På sportaffärerna i Skellefteå är inte utbudet det största på skridsko-skor, utan jag får försöka läsa mig till info på webben.

Har flitiga debattörer på detta forum något förslag på en sko/skor som uppfyller kriterierna ovan ???

Mvh/ Per Landström
 
Finsk bindning

På internet har jag hittat en bindning för löshäl, där man använder vandrarkängor eller andra bekvåma och väl ingådda dojor. Vill minnas att fabrikatet är finskt. Har sett det på internet, men minns inte var. Någon minnesgod meddebattör kanske gör det.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.