löshäl???

Är det dags att gå över till löshäl? Vilka erfarenheter har ni? Vad köper man?
Mvh fr "erfaren sth-åkare"
 
Salomon Adventure

Hej!

Jag har kört med Salomon Adventure Raid skor och Almgren Adventure Access (den lättare, nya löshälsskridskon) några gånger med SSSK och flera gånger på ÖIP. Jag är jättenöjd, klart bättre än mina gamla, tunga läderskor och fasthäl. Jag skulle tro att jag sänkt mig en halv till en grupp bara genom bytet av skridskor! Att det sen kostar runt 4000:- är en annan sak...

Det kan vara svårt att få tag på speciellt skorna, jag har träffat åkare som köpt andra märken bara av det skälet. Det kan kanske vara bättre att vänta tills i november för att kunna välja fritt!

Lycka till!

/Raymond Bergmark
 
Tilräckigt stadigt?

Intressant bild, sitter skon tillräckligt bra, blir det tillräckligt stadigt?
 
Javisst, det sitter stabilt, funkar fint. Det är gjort av Free Heels från Finland. Man kan även åka tur och telemark med den här samma bindningen, så stark är det.
 
4000???!!!
Tips: Gå på loppis. Köp ett par gamla laggar från 60-70-talet med ROTTEFELLABINDNING. Köp gärna ett par fint inkörda telemarks("slalom")pjäxor från samma härliga epok med nordicasula (vibram).

Borra och skruva, prova, passa in bindningarna på dina skridskor. Sedan har du ett par utmärkta löshälskridskor. Kostnad: 100 kr kanske. Mina har gått tre säsonger utan problem.

/Ulf Silfverling
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.