Sevärt i Unna Räitavagge

Sticker upp till Kebnekaise om ett par veckor och undrar om det är någon här i forumet som har förslag på "sevärdheter"/att göra i Unna Räitavagge?
 
En pärla

Hej!

Hela dalen är en "pärla".

Men jag har ingen erfarenhet av den så tidigt på säsongen. Dalens "tröskel" kan nog ställa till det för den som vill vandra hela sträckningen.

Bestigningar kan förstås göras i de högalpina omgivningarna, men då bör man nog vara rutinerad och utrustad för snö/is.

Mvh Bert
 
Juvel!

Unna Räita är i mitt tycke något av det finaste som svenska fjällvärlden har att erbjuda. Men jag har bara gått där på vintern. Tröskeln passeras då närmast Pyramiden, men det är kanske annorlunda på sommaren.

I dalen kan du uppleva ett stycke orört svenskt arktis, bortom allfarvägarna. Där finns också gått om toppar att gå upp på (tex. Räitatjåkka och Pyramiden). Stugan mitt i dalen är perfekt som utgångspunkt för dagsutflykter.

Om du har hyffsad fjällkunskap pröva det!

/ G
 
Allt! :)

Unna Räitavagge är min absoluta favoritdal i de svenska fjällen. Den övre delen är karg och vid stugan så känns det som om man lika gärna kunde vara i Arktis. Därifrån kan man hyfsat enkelt bestiga Räitatjkka och Pyramiden, fast Pyramiden kan nog vara litet vansklig tidigt på säsongen. Ett enklare tips är att helt enkelt bara gå ner till nedre (östra delen av) dalen. Det går att ta sig ner på både norra och södra sidan. Om man går längre österut i nedre delen av dalen så öppnar den upp sig mer och mer när man närmar sig Vistasvagge och den östra delen skiljer sig ganska mycket från den övre (västra) delen om man ser till växtlighet m.m.
Glöm inte att gå på dass vid stugan! ;)
 
Instämmer ,det är nog bland de finaste platser på jag varit på ifjällen överhuvudtaget.Var där ifjol vecka 26,dvs veckan efter midsommar.Kom från Sälka.Det låg stora snöfält i princip från 1100 meters nivån fram till Unna Räitastugan där det blev barmark igen .Nu gjorde det inte något för snön bar och gjorde vandringen lättare!!!Slog läger i strålande sol tidigt vid lunch,säkert över 20 grader. Hela eftermiddagen gick jag omkring i bara kalsongerna och njöt av utsikten över nedre Unna Reaiddavaggi.Dagen därpå fortsatte jag nedför branten och vidare mot Vistas.Det var heller inga problem med nedgången ,det var hårdpackad snö att gå eller åka kana på.

Tyvärr börjar dasset vid stugan att fyllas med allt mer sopor men även vinflaskor!
/Matserik
[Ändrat av matserik 2003-06-10 kl 17:23]
 
Re: Juvel!

tigertamjaren; sa:
I dalen kan du uppleva ett stycke orört svenskt arktis, bortom allfarvägarna. Där finns också gått om toppar att gå upp på (tex. Räitatjåkka och Pyramiden). Stugan mitt i dalen är perfekt som utgångspunkt för dagsutflykter.

Om du har hyffsad fjällkunskap pröva det!

Tja, det här blir sjunde gången till Kebnekaise. Har rört mig ganska mycket omkring Unna Räitavagge, men det har aldrig blivit av att jag kommit dit.

Räitatjåkka blir nog ett bra mål, ev en mindre vandring på Räitaryggen, allt beroende på väder och vind. Går från Nikkaluokta - Kebnekaise - Tarfala - Kuopervagge - Kaskasavagge - Unna Räita - Vistas - Nallo - Sälka - Singi - Kebnekaise.

Borde vara tillräckligt för ett par veckors trivsam vandring.
 
Re: Allt! :)

haskell; sa:
Unna Räitavagge är min absoluta favoritdal i de svenska fjällen. Den övre delen är karg och vid stugan så känns det som om man lika gärna kunde vara i Arktis. Därifrån kan man hyfsat enkelt bestiga Räitatjkka och Pyramiden, fast Pyramiden kan nog vara litet vansklig tidigt på säsongen. Ett enklare tips är att helt enkelt bara gå ner till nedre (östra delen av) dalen. Det går att ta sig ner på både norra och södra sidan. Om man går längre österut i nedre delen av dalen så öppnar den upp sig mer och mer när man närmar sig Vistasvagge och den östra delen skiljer sig ganska mycket från den övre (västra) delen om man ser till växtlighet m.m.
Glöm inte att gå på dass vid stugan! ;)

Jag har två trevliga vilodagar i dalen. Bättre än konvalescens :).
Kommer dit på dag 3 om min planering håller.
 
matserik; sa:
Instämmer ,det är nog bland de finaste platser på jag varit på ifjällen överhuvudtaget.Var där ifjol vecka 26,dvs veckan efter midsommar.Kom från Sälka.Det låg stora snöfält i princip från 1100 meters nivån fram till Unna Räitastugan där det blev barmark igen.

Tyvärr börjar dasset vid stugan att fyllas med allt mer sopor men även vinflaskor!

Gick i Stuor Räitavagge den 4 juli 2000. Vintern hade precis förlorat greppet om dalgången, men Räitajaure var fortfarande isbelagd.

Man kan ju undra vilka tossar det är som släpar med sig vinflaskor så pass långt in i vildmarken?
 
Kronjuvel!

skynet; sa:
Går från Nikkaluokta - Kebnekaise - Tarfala - Kuopervagge - Kaskasavagge - Unna Räita - Vistas - Nallo - Sälka - Singi - Kebnekaise.

Låter som den "vanliga rundan". Kebne-stationen i all ära, men numer är den bara en blek avspegling av sin forna glans. (Är det nån som tex. kommer ihåg den gamla bastun med utsikt över dalen?!!) Om du kan, undvik denna erbarmliga turistfälla. (Måste du ändå förbi den, ta den i så fall på hemvägen och sitt där solbränd och nyduschad framför brasan med en öl och skryt dig blå över dina bragder i bergen.)

En finare tur är nog att gå från Nikka upp i Vistas till Vistasstugan, över bron där, styra mot Nallo och sedan Unna Räita. Men jag skulle själv ta närmaste turen, över Tjeuralako (om vädret tillåter) direkt till stugan i Kaskasavagge och sedan vidare till Unna Räita. Därifrån kan du sedan enkelt ta dig till Sälka för att fylla på makaroni-förråden, och sedan upp i bergen igen...


Och du, hvornaer smager en flaske vin som bedst?

/ G
 
Re: Kronjuvel!

Låter som den "vanliga rundan". Kebne-stationen i all ära, men numer är den bara en blek avspegling av sin forna glans. (Är det nån som tex. kommer ihåg den gamla bastun med utsikt över dalen?!!) Om du kan, undvik denna erbarmliga turistfälla. (Måste du ändå förbi den, ta den i så fall på hemvägen och sitt där solbränd och nyduschad framför brasan med en öl och skryt dig blå över dina bragder i bergen.)

Dags att gå ihop och skramla till en ny fjällstation alltså? Läge?


En finare tur är nog att gå från Nikka upp i Vistas till Vistasstugan, över bron där, styra mot Nallo och sedan Unna Räita. Men jag skulle själv ta närmaste turen, över Tjeuralako (om vädret tillåter) direkt till stugan i Kaskasavagge och sedan vidare till Unna Räita. Därifrån kan du sedan enkelt ta dig till Sälka för att fylla på makaroni-förråden, och sedan upp i bergen igen...

Vecka 36 tänkte jag vandra i Vistasvagge. Hoppas att hösten har kommit då.


Och du, hvornaer smager en flaske vin som bedst?

Man kan inte jämföra Tuborg och vin. ;-) Det går bara inte. Det enda som funkar på mig är sprit om man ska dricka något överhuvudtaget.
 
Plastik!

skynet; sa:
Dags att gå ihop och skramla till en ny fjällstation alltså? Läge?

Well, hade en gång just satt på mig mina nya fina skidor vid Nikkaluokta när en gammal väderbiten same gick förbi och blängde på åkdonen.

-Nya skidor, frågade han.
-Jäpp, svarade jag stolt på stockholmska.
-Plastik, sade han kort och det rådde inga tvivel om vad han tyckte om det.

Ungefär så är det med fjällstationen dit jag sedan styrde laggen. Plastik.

Släng ut plasten, gör om bastun så att man åter ser ut över dalen och förbjud helikoptertrafiken annat än för fjällräddningen. Sen KANSKE man kan uthärda där mer än en kväll framför brasan.

skynet; sa:
Man kan inte jämföra Tuborg och vin. ;-) Det går bara inte. Det enda som funkar på mig är sprit om man ska dricka något överhuvudtaget.

Vin smakar mumma i naturen. Tyvärr väger det bly så oftast får det istället bli Whisky. Rökig sådan. Funkar fint det med.

;-)

/ G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skellington Sevärt i södra/sydvästra padjelanta? Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Kristina.Ö Unna Vistasvagge eller Vistasvagge? Fjällvandring 12
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
Beisfjord - Unna Allakas Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Robert S Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick? Fjällvandring 10
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Gunnar81 Svåra vad i Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 1
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
camlun Unna Räitastugan Fjällvandring 13
Jönsson72 Unna Räita från Vistasdalen Fjällvandring 10
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Red Robin Hilleberg Unna? Fjällvandring 9
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Nallo/Unna Räita? Fjällvandring 9
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.