Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala

Härlig, levande text och många fina bilder.
Alisätno är inte namnet på dalgången utan på vattendraget. Ätnu (ädnu) betyder älv.

HåkanF
 
Roligt att få läsa din turbeskrivning! Jag och mitt vandringssällskap hade planerat en liknande rutt men ett ont knä, förkylning och dåligt väder gjorde att vi fick ta den lättaste och tråkigaste vägen. Ibland blir det inte riktigt som tänkt, men nästa gång...
 
Bergen ligger ju kvar som tur är. Jag hade ju själv lite optimistiskt tänkt att göra den här turen i slutet av juni tidigare i somras, men då var det snöläget som fick mig och den jag då vandrade med att avstå och välja de breda dalgångarna. Men det är bara "på ett igen" vid nästa tillfälle och bättre förhållanden. Den som väntar på något gott.. :)
 
Även jag ber att få tacka för en intressant berättelse!

Jag gillar dina foton, särskilt dimman i Siellavagge och nerfarten i Alisvaggi, som dalgången bör kallas, även om jag inte ser namnet på min gamla karta.

Jag har gått ungefär den här sträckan två gånger och har då valt att hålla höjd i Alisvaggi tills man är mitt för renvaktarstugan och bron. Då slipper man kämpa så mycket i vegetationen.

Jag hittade inga datum för din vandring, men jag ser att du nyss kommit hem. Det är fantastiskt att se så mycket snö i månadsskiftet juli-augusti! Det blir så fina vyer, tycker jag.

Hälsn Pelle
 
jag har alltid kallat den Bessivagge, så heter den enligt kartan om du går mot Kaisepakte. Jag gick också där tidigare i Juli men kom då från Nissonvagge. På väg upp mot Mårma vände jag vid första vadet p.g.a ett enormt regnande och vattenstånd därefter. Så här såg det ut vid bron över Vierrojokka.
 

Bilagor

  • SAM_0944.jpg
    SAM_0944.jpg
    64.1 KB · Visningar: 923
Ok, inte helt lätt att få rätsida i namnfrågan. Nu har jag iaf ändrat så att det framgår att Alisätno inte är namnet på dalen, som blir namnlös i min lilla rapport.

Pelle: Kul att du gillade berättelsen och bilderna! Jag började vandringen måndag 30/7, och avslutade i måndags (6/8). Och tack för tipset: Om jag går sträckan igen ska jag definitivt hålla mig lite högre upp för att slippa videsnåren. (Dock måste jag erkänna att jag fann det rätt kul att kämpa mig fram där, åtminstone ett tag.. det var liksom så långt ifrån Kungsledens bekväma led man kunde komma..).
 
Vi är just återkomna efter en liknande tur, och apropå nedstigningen till leden i Bessivagge (?) så hade vi vissa problem där. Vi hamnade öster om jokken som kommer från sjön 1062, på en ganska brant snölega. Där är det inte så praktiskt att gå ner, utan jag tror isåfall att det är bättre att följa jokken, vilket såg görligt ut. Men Swifts variant verkar klart bäst: håll höjd!
 
stigen norr om Alisätnu

Blev nyfiken, funderar på något liknande i september. Är stigen, den som finns utmärkt på kartan, norr om Alsiätnu ens någon stig? Märker man den om man kommer norr ifrån? Tack för en mkt bra färdbeskrivning!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
fridaeus Golfgreen i Ballinvagge? Fjällvandring 2
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Emil Stefansson Mårma nu på vintern? Fjällvandring 7
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Onesport Mårma tidigt på säsongen Fjällvandring 5
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
Anders_sthlm Mer om Mårma. Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
claesf Mårma - Alesjaure via Moarhmmacahca eller Moskkkumoarhma Fjällvandring 26
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Meldende Alip Vealevarri (Mårma) Fjällvandring 1
cfn abisko - mårma - nikkaluokta Fjällvandring 13
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
pal2 Turförslag i Leavasvaggi och vid Mårma efterfrågas Fjällvandring 8
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
Anders_sthlm Mårma och omgivningar. Fjällvandring 8
b_luthman Höktoppskammen i Mårma Fjällvandring 2
Djunggren Glaciärer kring Mårma Fjällvandring 3
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
larvik line Tält platser i Mårma Fjällvandring 2
Mårma - Unna Räittavagge Fjällvandring 3
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
petcatrekk Bilder från Mårma mm Fjällvandring 2
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Tarfala Årosjåkk-Mårma-Abisko Fjällvandring 0
terrängen sträckan Vistas-Mårma Fjällvandring 2
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.