Nyss hemkommen från vad som blev en minnesvärd vandring över Mårma och trepassleden. Har författat en rapport/skildring här: http://fjallvandraren.wordpress.com...n-vandring-over-marmapasset-och-trepassleden/
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala
- Trådstartare Gunnar81
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Bergen ligger ju kvar som tur är. Jag hade ju själv lite optimistiskt tänkt att göra den här turen i slutet av juni tidigare i somras, men då var det snöläget som fick mig och den jag då vandrade med att avstå och välja de breda dalgångarna. Men det är bara "på ett igen" vid nästa tillfälle och bättre förhållanden. Den som väntar på något gott.. 
Även jag ber att få tacka för en intressant berättelse!
Jag gillar dina foton, särskilt dimman i Siellavagge och nerfarten i Alisvaggi, som dalgången bör kallas, även om jag inte ser namnet på min gamla karta.
Jag har gått ungefär den här sträckan två gånger och har då valt att hålla höjd i Alisvaggi tills man är mitt för renvaktarstugan och bron. Då slipper man kämpa så mycket i vegetationen.
Jag hittade inga datum för din vandring, men jag ser att du nyss kommit hem. Det är fantastiskt att se så mycket snö i månadsskiftet juli-augusti! Det blir så fina vyer, tycker jag.
Hälsn Pelle
Jag gillar dina foton, särskilt dimman i Siellavagge och nerfarten i Alisvaggi, som dalgången bör kallas, även om jag inte ser namnet på min gamla karta.
Jag har gått ungefär den här sträckan två gånger och har då valt att hålla höjd i Alisvaggi tills man är mitt för renvaktarstugan och bron. Då slipper man kämpa så mycket i vegetationen.
Jag hittade inga datum för din vandring, men jag ser att du nyss kommit hem. Det är fantastiskt att se så mycket snö i månadsskiftet juli-augusti! Det blir så fina vyer, tycker jag.
Hälsn Pelle
Längre motströms längs Alisätnu så heter dalgången Alisvagge (söder om Alesjaurestugorna) så jag antar att den heter så även sedan den svänger österut. Inget annat namn finns på BD 6:an i varje fall.Tack Håkan! Har dalen jag benämnt som Alisätno något namn?
HåkanF
jag har alltid kallat den Bessivagge, så heter den enligt kartan om du går mot Kaisepakte. Jag gick också där tidigare i Juli men kom då från Nissonvagge. På väg upp mot Mårma vände jag vid första vadet p.g.a ett enormt regnande och vattenstånd därefter. Så här såg det ut vid bron över Vierrojokka.
Bilagor
Ok, inte helt lätt att få rätsida i namnfrågan. Nu har jag iaf ändrat så att det framgår att Alisätno inte är namnet på dalen, som blir namnlös i min lilla rapport.
Pelle: Kul att du gillade berättelsen och bilderna! Jag började vandringen måndag 30/7, och avslutade i måndags (6/8). Och tack för tipset: Om jag går sträckan igen ska jag definitivt hålla mig lite högre upp för att slippa videsnåren. (Dock måste jag erkänna att jag fann det rätt kul att kämpa mig fram där, åtminstone ett tag.. det var liksom så långt ifrån Kungsledens bekväma led man kunde komma..).
Pelle: Kul att du gillade berättelsen och bilderna! Jag började vandringen måndag 30/7, och avslutade i måndags (6/8). Och tack för tipset: Om jag går sträckan igen ska jag definitivt hålla mig lite högre upp för att slippa videsnåren. (Dock måste jag erkänna att jag fann det rätt kul att kämpa mig fram där, åtminstone ett tag.. det var liksom så långt ifrån Kungsledens bekväma led man kunde komma..).
Vi är just återkomna efter en liknande tur, och apropå nedstigningen till leden i Bessivagge (?) så hade vi vissa problem där. Vi hamnade öster om jokken som kommer från sjön 1062, på en ganska brant snölega. Där är det inte så praktiskt att gå ner, utan jag tror isåfall att det är bättre att följa jokken, vilket såg görligt ut. Men Swifts variant verkar klart bäst: håll höjd!
Liknande trådar
- Svar
- 26
- Visningar
- 6 M
- Svar
- 4
- Visningar
- 1 M
- Svar
- 0
- Visningar