Unna Vistasvagge eller Vistasvagge?

Från Vistas mot Alesjaurestugorna hur är de olika vägarna? Svårighetsgrad/Snöläge? För/nackdeklar? Har även alternativet Nallo/Tjäktja...
Vi bor i stugorna så har lite lättare packning.
 
Hej!
Jag är nyligen hemkommen från en vandring keb-abisko via vistas. Mellan keb och sälka är det blött o några snöfält kvar som man måste passera. Inga svårigheter dock. Sälka-Nallo var helt snötäckt, för det mesta gick det bra att gå uppe på snön men bitvis sjönk vi igenom och då blev det ju betydligt jobbigare. Jag och min vandringspartner turades då om att gå i varandras fotspår så blev det inte lika jobbigt. Vi fick rådet av stugvärden i sälka att gå på motsatt sida av dalen mot där leden går, vilket var bra då vi slapp ett ev flera svåra vad. En översnöad jokk gick vi över utan problem, dock kan det ha smält betydligt mer sedan vi var där 9/7 eftersom det har varit väldigt soligt i fjällen sedan dess. Så försiktighet är givetvis a och o.
Nallo-vistas var det däremot betydligt mer slask, stigen var tills stor del översvämmad alt täckt av snö som inte såg ut att hålla o vi fick hela tiden välja alternativa vägar över stenblock och genom snår. En inte lika trevlig etapp alltså, som dessutom innehöll två ganska svåra vad, ett vid nallostugan och ett ca halvvägs till vistas. Efter vad nr 2 klafsade vi bara vidare i våra gympaskor för att komma fram någon gång... Hela etappen tog 12 timmar (inkl flera längre stopp). Hade vi inte haft ett flyg att passa hade vi stannat i nallo o tagit etappen till vistas dagen därpå.
Så fort vi kom ner i vistasdalen var det sommarföre, i stort sett helt snöfritt. Lite blött bland träden men inga större problem så länge en har bra skor. Från alesjaure till abisko samma läge.
Vi mötte många i sälka som gått via tjäktja och enligt dem var det en mycket svår etapp med mycket stora snöfält som man ideligen sjönk igenom. Så om jag får ge ett råd så är det att gå via nallo, men att dela upp det på två dagar (dvs stanna i nallo en natt), eftersom turen via vistas är så vacker. Då finns ork till både vad och snö!

God tur!
 
Tackar! Det blir Vistas-Alesjaure (Vistasvagge) :D Ej via Nallo- din rutt var vår plan A men vi skippar Kebsvängen och går direkt till Vistas från Nikka.
 
Det låter som en bra idé! Vistasvagge var finaste och mest lättvandrade etappen på vår vandring, så ni får säkert en bon promenade :)
Här är en bild från fina vistas:
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    77.3 KB · Visningar: 1,921
Unna Vistasvagge eller Vistasvagge

Tar upp tråden igen...
Ska gå från Allesjaure mot Vistas och undrar vilket vägval jag ska göra. Har någon gått Unna Vistasvagge och Vistasvagge och kan ge ett omdöme?
 
Tar upp tråden igen...
Ska gå från Allesjaure mot Vistas och undrar vilket vägval jag ska göra. Har någon gått Unna Vistasvagge och Vistasvagge och kan ge ett omdöme?

Jag har gått Unna Vistasvagge för längesen (25 år sen!!), när jag var 12 år. Jag minns det som igår dock ;) Jag var ca 168 cm lång då och tanig i kroppen. Det gick att gå, absolut! Det är ganska stora block i mitten av Unna Vistasjaure, det blir en del trixande att ta sig fram ibland, men det går! Jag kommer ihåg att sjön var väldigt vacker, vi hade regn och låga moln, så vi såg inte så mycket av bergen. Vill man ha en utmaning så kan man absolut gå Unna vistas, motsvarande sträcka i Vistasvagge har jag ingen erfarenhet av, den är troligen mycket lättare och avslappnande att vandra.

Ha en god tur!
 
Jag har bara gått Vistas, och framför allt övre delen är riktigt fin. Stenuret i Unna Vistasvagge ser ju inte alltför lockande ut...

I övre delen av Vistasvagge
7685176650_9ff0327bea_z.jpg
 
Även jag har gått övre Vistasvagge några gånger i båda riktningarna(dock inte Unna Vistasvagge). Utsikten i Vistasvagge är en av de bästa i fjällvärlden, men den förutsätter att man går från norr. Att gå från söder är mer att gå in i en vägg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
Beisfjord - Unna Allakas Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Robert S Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick? Fjällvandring 10
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Gunnar81 Svåra vad i Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 1
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
camlun Unna Räitastugan Fjällvandring 13
Jönsson72 Unna Räita från Vistasdalen Fjällvandring 10
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Red Robin Hilleberg Unna? Fjällvandring 9
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Nallo/Unna Räita? Fjällvandring 9
maria_e_k Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet? Fjällvandring 9
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18
Walters Vistas-Unna Räita Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.