Hilleberg Soulo vs Unna

Jag har undersökt lite runt och nu tvekar jag vilken av dom jag ska välja.

Hilleberg Soulo eller Unna.

Jag vll gärna höra er erfarenhet, åsikter om dessa tältar.
Positiva och negativa.

Soulo väger "bara" 200 gram mer
Unna är lite större inuti.
Unna är billigare (det bryr jag mig inte om)

Jag funderar hur det är när det regnar med Unna?
Man måste skynda sig ut eller in med Unna men med Soulo kan man ha det öppet även när det regnar ifall det inte blåser mot öppningen.

Är de helt vattentäta underifrån? I fjället kan marken vara väldigt blöta ibland.

Tacksam för er åsikter. :)
 
Har inte använt dom själv, men kommer i år att köpa ett Niak 1.5 då det erbjuder Unnas storlek och en liten absid.
Nackdelen är väl annars med Unna att det kan komma in lite vatten när du går ut och in vid regn. Å andra sidan så drar man ju in vatten med regnkläderna, så det är nog inget man ska stirra sig blind på.
På Unna kan du skapa dig en liten absid genom att knäppa lös en bit av innertältet vid fotänden.

Har du läst recensionerna här på utsidan?
http://www.utsidan.se/friluftsguiden/lager/talt/hilleberg-unna_148

Samt på Moontrail kan du se båda tälten uppslagna, innertälten mm..bara klicka på bilderna :)! Bilderna från unna från 2003 och kanske någon detalj har ändrats.
http://www.moontrail.com/hilleberg-soulo.php
http://www.moontrail.com/tents/hilleberg_unna-sand.php

Båda tälten är vattentäta underifrån.
 
Jag har använt Soulo under ett par år nu, sommar som vinter och jag är mycket nöjd. Precis som för dig så fanns Unna med som alternativ samt Akto, under beslutsprocessen för att köpa nytt tält. Det slutade med att jag valde Soulo då det är ett tält med det bästa från både Unna och Akto, dvs Unnas innerutrymme och Aktos absid. Jag har fortfarande inte ångrat mig. De extra 200 grammen, är värt att bära på, för en absid att förvara smutsiga kängor och byxor.

Golvet har varit lite blött under liggunderlagen ibland men jag kan inte svara på om det är fukt som funnits med på liggunderlaget eller något som trängt igenom golvduken. Detta har jag bara upplevt ett fåtal gånger så jag tror att golvduken är ganska vattentät.
 
Senast ändrad:
Golvet har varit lite blött under liggunderlagen ibland men jag kan inte svara på om det är fukt som funnits med på liggunderlaget eller något som trängt igenom golvduken. Detta har jag bara upplevt ett fåtal gånger så jag tror att golvduken är ganska vattentät.

Jag kan med största säkerhet säga att det är fukt, eller kondens som bildas av det kalla golvet och det "varma" liggunderlaget.

Vintertid har jag märkt av det men aldrig under sommaren direkt.
 
Hej,

Jag köpte först ett Soulo till mig sedan ett Unna till ena sonen.

Det jag tycker om med Soulo:
Lätt att slå upp, speciellt i lite bökigt väder, då man knäpper upp tältet på tältstängerna. (Unna måste man trä genom kanaler, lätt att tältet tar vind)
Gott om fack att stoppa grejor i. 2 fack mot Unnas enda.
Absid att ställa grejor i.
Det jag tycker är sämre:
Jag sover på vänster sida, då kan jag inte ligga och titta ut genom tältdörren om det är uppehåll tills jag somnar. Myggnät hela vägen ner.

Bra med Unna:
Om jag har mesh-tältet i, dvs på sommaren kan jag ligga och titta ut. (Med normalinnertältet ser jag inget, då det bara har myggnät i övre delen.
Mer plats i innertältet.
Mindre bra:
Saknar absiden, även om kängorna får plats innanför tältduken.
Lite mindre förvaring, bara en ficka. (Mer i mesh-tältet, har nästan tänkt få ditsytt ett par fickor för pannlampa, glasögon, klocka osv.)

Om det är blåsigt och regnigt väljer jag nog Soulo, om det är lugnt blir det nog Unna.

Som sagt, bra tält båda två.

Det som kan vara värt att tänka på är att Unna och Soulo klarar dubbla tältstänger om det blir riktigt busväder. Unna har samma längd på sina stänger som Staika(387 cm) . Soulo´s kortare stång (285 cm) har samma längd som den kortare stången som Anjan 3, har inte hittat något annat tält som har 344 cm långa stänger.

Tips är iallafall att kolla på Hillebergs outlet, finns på deras webbsida. Där kan man spara någon tusenlapp.

Edit: Ser att stavningkontrollen ändrat mesh till mest.
 
Hej,

Jag köpte först ett Soulo till mig sedan ett Unna till ena sonen.

Det jag tycker om med Soulo:
Lätt att slå upp, speciellt i lite bökigt väder, då man knäpper upp tältet på tältstängerna. (Unna måste man trä genom kanaler, lätt att tältet tar vind)
Gott om fack att stoppa grejor i. 2 fack mot Unnas enda.
Absid att ställa grejor i.
Det jag tycker är sämre:
Jag sover på vänster sida, då kan jag inte ligga och titta ut genom tältdörren om det är uppehåll tills jag somnar. Myggnät hela vägen ner.

Bra med Unna:
Om jag har mesh-tältet i, dvs på sommaren kan jag ligga och titta ut. (Med normalinnertältet ser jag inget, då det bara har myggnät i övre delen.
Mer plats i innertältet.
Mindre bra:
Saknar absiden, även om kängorna får plats innanför tältduken.
Lite mindre förvaring, bara en ficka. (Mer i mesh-tältet, har nästan tänkt få ditsytt ett par fickor för pannlampa, glasögon, klocka osv.)

Om det är blåsigt och regnigt väljer jag nog Soulo, om det är lugnt blir det nog Unna.

Som sagt, bra tält båda två.

Det som kan vara värt att tänka på är att Unna och Soulo klarar dubbla tältstänger om det blir riktigt busväder. Unna har samma längd på sina stänger som Staika(387 cm) . Soulo´s kortare stång (285 cm) har samma längd som den kortare stången som Anjan 3, har inte hittat något annat tält som har 344 cm långa stänger.

Tips är iallafall att kolla på Hillebergs outlet, finns på deras webbsida. Där kan man spara någon tusenlapp.

Edit: Ser att stavningkontrollen ändrat mesh till mest.

Tack ni alla!

En fråga ang Soulo: Vad menar du med " Myggnät hela vägen ner."?
Det är väl bra för då kan man ligga och samtidigt titta ut eller hur?
 
Har inte använt dom själv, men kommer i år att köpa ett Niak 1.5 då det erbjuder Unnas storlek och en liten absid.
Nackdelen är väl annars med Unna att det kan komma in lite vatten när du går ut och in vid regn. Å andra sidan så drar man ju in vatten med regnkläderna, så det är nog inget man ska stirra sig blind på.
På Unna kan du skapa dig en liten absid genom att knäppa lös en bit av innertältet vid fotänden.

Har du läst recensionerna här på utsidan?
http://www.utsidan.se/friluftsguiden/lager/talt/hilleberg-unna_148

Samt på Moontrail kan du se båda tälten uppslagna, innertälten mm..bara klicka på bilderna :)! Bilderna från unna från 2003 och kanske någon detalj har ändrats.
http://www.moontrail.com/hilleberg-soulo.php
http://www.moontrail.com/tents/hilleberg_unna-sand.php

Båda tälten är vattentäta underifrån.


genom att knäppa lös en bit: smart!

Har i början tittat på Niak men den har alldeles för liten absid ser det ut på bilden. Jag måste nog titta på tält på platser med egna ögonen.
Var i Stockholm kan man göra det när det gäller Unna, Soulo och Niak?
 
Tack ni alla!

En fråga ang Soulo: Vad menar du med " Myggnät hela vägen ner."?
Det är väl bra för då kan man ligga och samtidigt titta ut eller hur?

Med myggnät hela vägen ner menar han att öppningen har både myggnät och vanligt innertyg hela vägen ner, vilket är bra både för ventilation och yv.
Unna har bara myggnät på den översta delen, vilket du ser av bilderna på moontrail.

Naturkompaniet brukar ha en del uppslagna, bara att knalla runt på utebutikerna i stan, finns ju en del :)!
 
Så här vackert är utsikten när man ligger och tittar ut genom myggnätet på ett HB Soulo en julinatt i Jämtland! :)
 

Bilagor

  • 11750693_10153158023507955_8103659728237098740_n.jpg
    11750693_10153158023507955_8103659728237098740_n.jpg
    8.7 KB · Visningar: 2,112
Med myggnät hela vägen ner menar han att öppningen har både myggnät och vanligt innertyg hela vägen ner, vilket är bra både för ventilation och yv.
Unna har bara myggnät på den översta delen, vilket du ser av bilderna på moontrail.

Naturkompaniet brukar ha en del uppslagna, bara att knalla runt på utebutikerna i stan, finns ju en del :)!

Ok. Tack ska du ha! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 innertält slak? Fjällvandring 7
Marko_84 Fjällräven eller Hilleberg Fjällvandring 14
Jojosurf Hilleberg vilken label? Abisko-Nikk Fjällvandring 2
Red Robin Hilleberg Unna? Fjällvandring 9
erila107 Microsoft kopierar Hilleberg Fjällvandring 68
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Kristina.Ö Unna Vistasvagge eller Vistasvagge? Fjällvandring 12
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
Beisfjord - Unna Allakas Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
Robert S Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick? Fjällvandring 10
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Gunnar81 Svåra vad i Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 1
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
camlun Unna Räitastugan Fjällvandring 13
Jönsson72 Unna Räita från Vistasdalen Fjällvandring 10
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.