Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge

Intressant berättelse av hur vintrigt sommarväder kan vara. Hade det gått att stanna i tält något längre ner än raststugan i 4 dygn? Eller hade det varit en omöjlighet?
 
Hejsan. Kul läsning och jag kan lätt inse att det blåste enormt mycket uppe i Unna Rätiavagge. Årets storm är så vitt jag kan minnas den värsta sommarturstormen jag upplevt under de 35 åren jag vandrat i fjällen!

Vi var uppe under samma tid och gick upp ur Teusavagge stormens första dag (måndagen). Följde Vakkasjjåhka upp till lite drygt 800 möh nivån där vi tröttnade på att stånga oss fram mot vinden och hittade en skyddad tältplats bredvid en liten bäck.

Två dagar med blåst, regn och snö senare hade bäcken stigit så mycket att den började rinna in under tältet så vi tvingades bryta läger. Och för första gången någonsin blev det en reträtt. Kändes helt meningslöst att fortsätta högre upp i dimman när det blåste full storm och snöade lovikavantar. Så vi drog oss tillbaka ner till Teusavagge där vi väntade ut stormen ytterligare en dag.

Samma dag som ni gick till Sälka gjorde vi ett nytt försök att ta oss upp på kalfjället och två dagar senare fick vi belöningen. Vinden mojnade och det sprack upp 😄. Avslutade turen med två dagars blåkupa och runt +25. Blev ett besök upp på toppen 1625 möh innan vi gick ner till Vakkotavare.

/ Stefan
 
Intressant berättelse av hur vintrigt sommarväder kan vara. Hade det gått att stanna i tält något längre ner än raststugan i 4 dygn? Eller hade det varit en omöjlighet?

Svårt att säga! För oss var det inte ett alternativ, då hade vi behövt ta oss ned för rasbranten vid det stora stupet och till Unna Räitavagges lägre del (och sedan ytterligare ta oss några kilometer till de tältplatser som ligger nära jokken från Räitatjåkhå - mig veterligen de enda tältplatserna i nedre delen, som ju är mycket stenig och ojämn). Men om förhållandena där liknade de vi upplevde vid raststugan hade det varit väldigt svårt.
 
Hejsan. Kul läsning och jag kan lätt inse att det blåste enormt mycket uppe i Unna Rätiavagge. Årets storm är så vitt jag kan minnas den värsta sommarturstormen jag upplevt under de 35 åren jag vandrat i fjällen!

Vi var uppe under samma tid och gick upp ur Teusavagge stormens första dag (måndagen). Följde Vakkasjjåhka upp till lite drygt 800 möh nivån där vi tröttnade på att stånga oss fram mot vinden och hittade en skyddad tältplats bredvid en liten bäck.

Två dagar med blåst, regn och snö senare hade bäcken stigit så mycket att den började rinna in under tältet så vi tvingades bryta läger. Och för första gången någonsin blev det en reträtt. Kändes helt meningslöst att fortsätta högre upp i dimman när det blåste full storm och snöade lovikavantar. Så vi drog oss tillbaka ner till Teusavagge där vi väntade ut stormen ytterligare en dag.

Samma dag som ni gick till Sälka gjorde vi ett nytt försök att ta oss upp på kalfjället och två dagar senare fick vi belöningen. Vinden mojnade och det sprack upp 😄. Avslutade turen med två dagars blåkupa och runt +25. Blev ett besök upp på toppen 1625 möh innan vi gick ner till Vakkotavare.

/ Stefan

Spännande att höra om hur det var på andra håll! Vi undrade ju hur vädret var på lite lägre nivåer, kändes som att det måste ha varit rätt hårt överlag, och inte bara högt upp (din berättelse bekräftar det!).
 
Precis, den gamla stugan har ersatts av en nybyggd. Den nya saknar kamin, men är bättre isolerad.

Mysigt med en kamin, men det går nog i längden enbart om man bygger stugan och kaminen av något svindyrt helt inert material. Annars smular det sönder eller brinner ner ganska fort. Amazing att unna räita Gen1 stod så pass länge utan att brinna och att det troligen var länspolisen i Norrbotten som slutligen fick göra det jobbet.

Vid stugans sista suck fick man ta till rätt desperata metoder för att förbättra just isoleringen annars blev det lite väl ventlierat. 12 augusti 2019:

unnaraitafilt.jpg
 
Precis, den gamla stugan har ersatts av en nybyggd. Den nya saknar kamin, men är bättre isolerad.
Hur var det inuti stugan under stormen? Jag tänker att det känns ganska kallt efterhand när man blir stillasittande, men ni hade väl sovsäckar?

Inte bara den gamla stugan var välventilerad, utan dess kamin hade också en del oroande extra "ventilationshål".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
gerritholl Fjällturister fast vid Teusajaure, räddade med helikopter Fjällvandring 45
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
haraldseb Fyra-femdagarsvandring Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
nickegrahn Fulufjället fyra dygn under barmarkssäsongen Fjällvandring 4
klasback Tips på fyra dagar från Storulvån, slutmål fiske Fjällvandring 11
Paasta Jotunheimen - Fyra dagarstur Fjällvandring 8
fowwe Fyra tjejer på Bielavárásj i Sarek 24 augusti Fjällvandring 0
andersmossing Vandring fyra nätter, turförslag? Fjällvandring 3
Corax Fyra försvunna under fjälltur Fjällvandring 3
JonnyRocker Kebnekaise på tre-fyra dar? Fjällvandring 3
Kristoffer9 Kebnekaise-Abisko på fyra dagar? Fjällvandring 9
KLAGER En dog och fyra skadade när liften rasade i Abisko Fjällvandring 1
ericahlberg Nikkaluokta till Vakkotavare på 2,5 dygn? Fjällvandring 9
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
plingis30000 Jotunheimen/Jostedal - förslag på led över 5-6 dygn... Fjällvandring 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...