Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick?

Hej på er!

Har någon av er någon information om i vilket skick dessa bägge stugor befinner sig i såhär sent i augusti 2012?

Jag och en vän kommer åka upp och vandra i området i september och är därför intresserade av att veta i vilket skick de befinner sig. Dvs, funkar kaminer, håller taken hyfsat tätt osv?

Tack på förhand

Robert
 
Okej bruksskick

hej
Jag och min flickvän bodde i bägge stugorna i slutet av juli och de var då i fullt beboligt skick och med fungerande kaminer.
Vid Kaskasavagge så finns inget vedförråd men det låg såg och yxa samt några slipers i stugan som säkert kan användas som ved.
Unna Räitastugan läckte taket in över ena sovbritsen så den bädden var ordentligt fuktig. Det fanns gott om okapad ved, den som låg instoppad under stugan var torr så om du tar därifrån så peta gärna in några nya så de kan torka.
 
Rastskyddet i Gaskkasvággi är just det -- ett rastskydd -- så eventuell ved som kan tänkas finnas där är endast avsedd för nödsituationer. Unna Räita hör till STF och har viss (enkel, sliten) utrustning samt ett smärre vedlager. Övernattning är därför avgiftsbelagd (motsvarande tältavgift vid stugorna eller så) och betalas enklast i Nallo.
 
Unna Räita hör till STF och har viss (enkel, sliten) utrustning samt ett smärre vedlager. Övernattning är därför avgiftsbelagd (motsvarande tältavgift vid stugorna eller så) och betalas enklast i Nallo.

Ändrat sedan jag var där då - juli 2006 är jag helt säker på att det satt en laminerad lapp som informerade om att stugan var i sådant skick att övernattning är avgiftsfri. Men den kanske rustats upp en del sedan dess.
 
Ändrat sedan jag var där då - juli 2006 är jag helt säker på att det satt en laminerad lapp som informerade om att stugan var i sådant skick att övernattning är avgiftsfri. Men den kanske rustats upp en del sedan dess.

Jo, då är det nog ändrat, jag var däruppe för ca en och en halv månad sedan, och då stod det anslag om att det var avgiftsbelagt.
 
Ja, visst var det ett nytt dass där när jag passerade förra året... tror jag. Så det har nog rustats lite.
 
Rastskyddet i Gaskkasvággi är just det -- ett rastskydd -- så eventuell ved som kan tänkas finnas där är endast avsedd för nödsituationer. Unna Räita hör till STF och har viss (enkel, sliten) utrustning samt ett smärre vedlager. Övernattning är därför avgiftsbelagd (motsvarande tältavgift vid stugorna eller så) och betalas enklast i Nallo.

Jag var i Nallo i början av augusti. Valde mellan att gå Trepassleden över Unnas Räitastugan eller till Sälka och diskuterade förstnämnda med stugvärden. Hon nämnde ingenting om avgift för raststugan så det verkar inte vara så känt ens bland stugvärdar :) Mitt val blev Sälka så tyvärr kan jag inte svara på Unnas Räitastugans skick.
 
I så fall har dassdörrarna snabbt flugit sin kos i vinterstormarna, det fanns inga dörrar nu under påsken.
 
I så fall har dassdörrarna snabbt flugit sin kos i vinterstormarna, det fanns inga dörrar nu under påsken.

Folk stänger dem väl inte och så går det som det går. Kan dock inte klandra. Något som står på ett sånt ställe måste vara skyddat mot vindskada, vilket dock är svårt. Vid riktigt hård vind skulle nog till och med själva stugan kunna få sig en åktur till nedre delen av dalen...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Picea Lakan i stugorna. Fjällvandring 26
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
lunten Myggläge och beläggning stugorna Nikka - Vakko? Fjällvandring 0
Sigi Nikka/Tjuonajakk/Kaitumjaure stugorna Fjällvandring 14
torbjorn_liljedahl DNT - Funkar det bra med de obemannade stugorna? Fjällvandring 5
Isranunkel Fulufjället- stugorna vid Rösjön? Fjällvandring 5
kellicotta Väg till Stora sjöfallet stugorna Fjällvandring 2
841225 Hur fullagda är stugorna? Fjällvandring 3
hakno1 Kaskasavagge 29e juni 2023 Fjällvandring 1
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Härjedalingen Kaskasavagge Fjällvandring 7
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
pal2 Tältplatser/vadning i Kaskasavagge? Fjällvandring 14
Åke L Toppturer från Kaskasavagge Fjällvandring 1
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
Flodis Sälka -> Nikkaluokta via Kaskasavagge? Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Kristina.Ö Unna Vistasvagge eller Vistasvagge? Fjällvandring 12
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
Beisfjord - Unna Allakas Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.