Unna allaks - riksgränsen - hur svårt är vadet?

Hej!

Jag ska ta med min far som vandrat mycket förr men inte är i toppkondition idag och min tvillingsyster som vandrat en del men inte är så himla erfaren på en tur från Katterat till riksgränsen.

Jag vill verkligen ge dem en fin tur så jag har lite frågor.

Vi räknar att gå från måndag eftermiddag till lördag eftermiddag och har alltså 6 dagar på oss så gott om tid och vandringen har jag bedömt som inte allt för tung - dock är jag fundersam över vaden vid valfojåkka. Har läst lite olika inlägg och har jag försått rätt att man ska ta och vada nedanför stugan, norr om sjön och inte vid de utsatta vaden?

Hur svåra är de? Och någon som vet hur vattenflödet är i år? Är det stort? Vi startar från Unna allakas på morgonen så vi når vaden rätt så tidigt vilket iaf är en fördel.

Med tacksam över lite hjälp
Maria
 
Det är inte överdrivet svårt vad, beror naturligtvis på hur mycket vatten det är.
MEN se till att ha en vandringsstav med er, är ett måste då ni ska vada.
Vadet nedanför stugan är ganska kort med ett par kliv i ganska djupt vatten.

Sedan är det passagen där leden går in i Norge, den är lite otrevlig, man går på en avsats 5 meter ovanför jåkken. Det man i stället kan göra är att vika av från leden ungefär vid gränsen och gå över höjden, alltså aldrig gå in i Norge.

Ska ni bo i tält? Mellan Valffojåkka och Stour Kärpel finns det inga tältplatser och det är definitivt för långt att gå på en dag från Unna Allakas till Riksgränsen om man inte är vältränad.

/Ulf
 
Hej!

dock är jag fundersam över vaden vid valfojåkka. Har läst lite olika inlägg och har jag försått rätt att man ska ta och vada nedanför stugan, norr om sjön och inte vid de utsatta vaden?

Hur svåra är de? Och någon som vet hur vattenflödet är i år? Är det stort? Vi startar från Unna allakas på morgonen så vi når vaden rätt så tidigt vilket iaf är en fördel.

Med tacksam över lite hjälp
Maria

Det är en fin led. gick den åt andra hållet förra året.
Mitt tips är att vada precis ovanför sjön 946 där vinterleden gåroch inte vid något av de utmärkta vaden.
Man vadar ovanför ett vattenfall, men vattnet är lugnt dock går det strax ovanför knäna (jag e 175cm)

Wolf25: Du skriver om en obehaglig passage. Man passerar inte där mer, leden är omdragen sedan den tragiska dödsolyckan för ett par år sedan.
Nu går leden över kullen du beskriver. Så det är ingen fara
 
vadet

Gjorde vadet för två år sedan och kan avråda från det nedersta vadet. Som tidiager nämt är vadet starx inna ett rejält fall där vattnet försvinner under en is och snöbrygga(kan ju naturligtvis variera). Botten är såphal och tanken på att följa med öer kanten och ned i forsen om man trillar är ju inte så lockande. e övre vaden är dock helt ok.

Kanonfin tur är det som varmt rekomenderas
 
Gjorde vadet för två år sedan och kan avråda från det nedersta vadet. Som tidiager nämt är vadet starx inna ett rejält fall där vattnet försvinner under en is och snöbrygga(kan ju naturligtvis variera). Botten är såphal och tanken på att följa med öer kanten och ned i forsen om man trillar är ju inte så lockande. e övre vaden är dock helt ok.

Kanonfin tur är det som varmt rekomenderas

Där ser man vilka olika preferenser man har.
Vi är överens om att man INTE bör falla men jag ser risken som oerhört liten med tanke på det lugna vattnet och den hala botten märkte jag inte mycket av.

Men trådskaparen får nog upptäcka var det känns bäst att vada. Inget av vaden är svåra iaf.
 
då jag var där vill jag mena att det var mycket vatten...attt jag sedan med eftertänksamhetens kranka blekhet gjorde ett idiotiskt beslut att vada på tok för nära kanten hoppas jag att andra avstår. Man lär så länge man lever....trött och hungrig och tältet skulle upp innan megaregnskuren....åh vad korkad jag var, men är dock rätt säker på att det finns rätt många som har liknande skelett i sin vandrargarderob

:)
 
Tack snälla!

Jag tror att vi först ska titta på det korta, djupare, ej utmärkta vadet. Om det ser för svårt ut får vi traska upp och bedömma de andra.

Hur mycket konditionsmässigt mycket jobbigare är det att klättra över kullen istället för att gå den utmärkta leden?
 
Tack snälla!

Jag tror att vi först ska titta på det korta, djupare, ej utmärkta vadet. Om det ser för svårt ut får vi traska upp och bedömma de andra.

Hur mycket konditionsmässigt mycket jobbigare är det att klättra över kullen istället för att gå den utmärkta leden?

Jag har inte gått leden som finns på bd6 men kullen är inga problems. Det är inget att fundera över.
Det finns tuffare sträckor på den leden, uppförsbacken efter unna allakas t.ex
 

avslutad210712

Gäst
Mitt tips är att vada nedanför sjön 946 och nedanför vattenfallet som är vid vindskyddet i Valfojåkka. Brett, grunt och enkelt vad om man inte går i början av säsongen men då är å andra sidan alla vad svårare. Enligt Grundsten skall det finnas en besvärlig passage där man passerar hällan någonstans efter sjökanten men jag märkte aldrig av någon direkt svår passage när vi gick den vägen.
 

avslutad210712

Gäst
Vet inte hur leden ser ut idag men vi gjorde ett eget vägval när vi gick över kullen och konditionsmässigt är det inget problem. Finns lite bilder på den väg vi gick här

http://album.baskeri.net/Vandring/20060902.Abisko/index5.html

När det gäller vad så är det ett vad över jåkken som rinner ner från Hoiganvaggi och där rekommenderar jag att man går upp 2-300 meter efter jåkken så är det enklare att vada. Det vadet är inte speciellt svårt vid normal vattenföring men om det är mer vatten så kan det vara en fördel att gå upp em bit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3
ulfbn Katterat-Unna Allakas-Abiskojaure-Abisko Fjällvandring 2
miaber Vandring Katterat - Unna Allakas Fjällvandring 7
Jojosurf Hilleberg Soulo vs Unna Fjällvandring 10
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Kristina.Ö Unna Vistasvagge eller Vistasvagge? Fjällvandring 12
esoxluzius Snöläge Katterjåkk-Unna Allakas - Alesjaure? Fjällvandring 17
YvonneJson Klarar vi Riksgränsen-Unna Allakas? Fjällvandring 6
Beisfjord - Unna Allakas Fjällvandring 1
Gunnar81 Beisfjord mot Unna Allakas - ruttförslag? Fjällvandring 3
Gunnar81 Nordkalottleden norr om Hukejaure mot Unna Allakas? Fjällvandring 15
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
Robert S Stugorna i Kaskasavagge och Unna Räita - vilket skick? Fjällvandring 10
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Gunnar81 Svåra vad i Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 1
niben Unna Alka - Kårsavagge höga vägen? Fjällvandring 1
RedRobin Riksgränsen-Unna Allakas-Narvik Fjällvandring 4
camlun Unna Räitastugan Fjällvandring 13
Jönsson72 Unna Räita från Vistasdalen Fjällvandring 10
majjen Fråga 1: Gatterjavri - Unna Allakas på norska sidan Fjällvandring 4
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Red Robin Hilleberg Unna? Fjällvandring 9
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Nallo/Unna Räita? Fjällvandring 9
givin Katterat – Hunddalen – Cunojavri - Unna Allakas – Abiskojaure – Abisko Fjällvandring 18
Walters Vistas-Unna Räita Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.