Nallo/Unna Räita?

Någon som varit i någon av dessa dalar och kan förtälja uppdaterade nyheter angående snö/slaskmängder?

För 2 veckor sedan var det bara en massa blötsnö, men funderar på att dra upp ensam om 2 veckor och vill då helst passera genom de båda dalarna igen.

// Jocke
 
Ingen som kommit tillbaka från området senare än mig? Tänkte ta mig från Nikka upp via trepassleden och genom Nallo, över Vistas och bort genom högplatån istället för Kungsleden. Försöker undvika blötsnö som man rasar rakt igenom.

Ska någon samma väg eller inte har några planer får ni gärna skicka ett mejl eller skriva i tråden. Är öppen för att slå ihop kartsträckningarna.

// Jocke
 
Vi gick Vistas-Nallo-Sälka 13-17 juli. Vistsdalen efter båttransporten var inga problem, lite mygg. Vistas till Nallo gick vi inte alls på snö däremot fanns det några små fläckar snö kvar mellan Nallo och Sälka. Vi var även upp till glaciärsjön ovanför vattenfallet vid Nallo och sjön var ännu delvis täckt av is den 15.7.
 
Vi gick Vistas-Nallo-Sälka 13-17 juli. Vistsdalen efter båttransporten var inga problem, lite mygg. Vistas till Nallo gick vi inte alls på snö däremot fanns det några små fläckar snö kvar mellan Nallo och Sälka. Vi var även upp till glaciärsjön ovanför vattenfallet vid Nallo och sjön var ännu delvis täckt av is den 15.7.

Nallo var jättefint... vi vill tillbaka dit och vår son som inte kunde var med vill också med när han såg fotona.
 
Jeg gik Kaisepakte-Mårma-vistas-Una Räita-TrepasLed. (30/6-9/7)

Var således ej forbi Nallo.

Turen var fin. Mycket snö på Tre-pas-leden, ca. 80% av vägen. Kanske det meste er bortsmeltet nu?

Vi tältede i Kaskasavagge och Tarfala.

I Koupervagge var der is på sjön och mycket snö, umuligt at tälte.

//Walters
 
I Koupervagge var der is på sjön och mycket snö, umuligt at tälte.

//Walters

Helt omöjligt var det inte! :)

Jag tältade i Koupervagge den andra juli. Visst var det mycket snö (ca. 90%), men strax nordväst om sjön var det bart och undanröjt sten för ett tält; vi fick gott och väl plats med ett Nammatj 3 GT. En liknande tältplats fanns även sydväst om sjön.

Nu bör det finnas än fler platser då en del snö smält bort. Grundsten talar om att det (då det är snöfritt) finns plats för 10-15 tält runtomkring sjön.
 
Senast ändrad:
Ingen som kommit tillbaka från området senare än mig? Tänkte ta mig från Nikka upp via trepassleden och genom Nallo, över Vistas och bort genom högplatån istället för Kungsleden. Försöker undvika blötsnö som man rasar rakt igenom.

Ska någon samma väg eller inte har några planer får ni gärna skicka ett mejl eller skriva i tråden. Är öppen för att slå ihop kartsträckningarna.

// Jocke
Jag vandrade Trepassleden, Tarfala till Unna Räita den 18/7. Relativt mycket snö kvar då. Gick igenom snöfläckarna på några ställen. Det var oftast vid kanterna som snön bar dåligt. Synintrycket var att det var till ca 50% snötäckt over Trepassleden. Vid Nallo var det helt snöfritt.
 
Jag vandrade Trepassleden, Tarfala till Unna Räita den 18/7. Relativt mycket snö kvar då. Gick igenom snöfläckarna på några ställen. Det var oftast vid kanterna som snön bar dåligt. Synintrycket var att det var till ca 50% snötäckt over Trepassleden. Vid Nallo var det helt snöfritt.

Okej, perfekt! Då börjar det lätta samt att det fortfarande bär på högre höjder :)

// Jocke
 
Jag gick sträckan Abisko - Ballinvagge - Mårmapasset - Vistas - Nallo - Unna Räita - Tarfala (via trepassleden) i förra veckan och kan bara bekräfta det som skrivits ovan. Bulingen: var det dig jag mötte i Pyramidenpasset tro?
 
Jag gick sträckan Abisko - Ballinvagge - Mårmapasset - Vistas - Nallo - Unna Räita - Tarfala (via trepassleden) i förra veckan och kan bara bekräfta det som skrivits ovan. Bulingen: var det dig jag mötte i Pyramidenpasset tro?
Ja, det kan det ha varit! Jag mötte nämligen två personer (som jag bytte några ord med) vid nedstigningen mot Unna Räita den 18/7 på eftermiddagen. Den ena killen var nästan uppe på passkrönet den andre var precis på gång uppför passet. Jag gissar att det var Alven jag mötte med stavar och en till synes liten börda på ryggen? Eller hur?
//Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
nicko_ Katterat-Unna Allakas-Alesjaure-Vistas-Sielmatjåkka-Nallo-Unna Räitavagge-Nikkaluokta Fjällvandring 14
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Jojosurf Göra Nallo 3 GT lättare? Fjällvandring 2
elsaeneman Efterlysning! Ska nån vandra till Nallo? Fjällvandring 10
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 innertält slak? Fjällvandring 7
Esined Vattennivåer Nikkaloukta - Vistas - Nallo .... Fjällvandring 3
deft Nallo - Sielmatjåkka - Vistas Fjällvandring 4
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Pirak Nallo-Tjäktja Fjällvandring 2
insideoutside Fjälltips, Nallo Fjällvandring 0
TimeBender Avstånd Vistas-Nallo-Tjäktja Fjällvandring 7
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
tinab66 Nallo-Tjäktja eller Nallo-Sälka? Fjällvandring 17
4g snöläget Tjeuralako, Vistas, Nallo Fjällvandring 1
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
quango Alesjaure - Vistas - (Nallo) - Sälka Fjällvandring 19
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
avslutat 73229 Glaciärpass Nallo - Påssusvagge Fjällvandring 10
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
Sedis Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Kebne Fjällvandring 15
Per Edvardsson Alesjaure-Nallo Fjällvandring 2
Ekko Tjäktja till Nallo, Kungsleden till Tarfala Fjällvandring 1
Markus_h Abisko-Lapporten-Vistasvaggi-Nallo-UnnaRäita-tarfala- Fjällvandring 5
Culex pipiens Bestigning av Nallo Fjällvandring 4
Culex pipiens Vistas-Nallo Fjällvandring 4
jonsa Nikkaloukta--Vistas-Nallo-Sälka-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
milano Nallo-Alesjaure, förlängning av jojo-leden. Fjällvandring 6
fiddeliten Nallo-Tarfala Fjällvandring 3
Parka Tjäktja-Nallo Fjällvandring 0
netah Hur är vägen mellan Tjäktja och Nallo? Fjällvandring 2
En fråga om Nallo-stugan Fjällvandring 5
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
robinbobbin Katterjåkk -> Unna Allakas från cirka 21 juni Fjällvandring 11
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
nicko_ Myggläget i Unna Allakas, Alesjaure och Vistasdalen Fjällvandring 3
starkmjoelk Fisk vid Unna Räitastugan Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...