mårma / unna räitavagge

Ska gå genom Unna Räitavagge öst-väst riktning i september med min hund Haiwa. Gick Mårmapasset förra hösten med henne (Haiwa) med vissa besvär. Hon fick mer eller mindre frispel av de stora stenarna som utgjorde blockhavet upp till Mårmapasset. Är det samma typ av terräng i Unna Räitavagges? Är passet mellan Pyramiden och Knivkammen likvärdig som Mårmapasset?
 
Se här för lite bilder på och beskrivning av terrängen. Ska du bara gå genom hela dalens sträckning behöver du inte gå över Pyramidpasset.
 
Jag vet ju inte nu vad du har för hund. Själv har jag Norsk Buhund. Jag har gått denna sk. ‘tre-pass-led’ ett antal gånger under olika årstider. Likväl har jag gått med min hund i Mårma ett stort antal gånger.
En hund som går över blockhav måste vara van vid block, kunna hoppa över stenar, bedöma avstånd, ta sten och följa sin husse. Tycka det är lika kul som du gör. Din hund är din egen spegelbild. Tycker du det är jobbigt tycker hunden detsamma och förstärker detta för dig.

Blockhaven är av ‘olika karaktärer’däruppe. Mårmas blockhav är äldre, än dom block som ligger i ‘tre-pass-leden‘.
Mårmas block, på den led över passet där‘ det så kallade ‘Mårmapasset‘, är runda och alltså mer avslipade, på gott och ont.. I och med att dom är runda är dom glattare och mer sliriga, mer lavar på, men ligger mer fast, då dom konsoliderats under årens lopp.
I övre Unna Räitadalen och de övriga blockhaven runt där, är bocken spetsigare,av yngre datum, dom ligger mer instabilt och är mer benägna att glida och rasa. Passet där är brantare dessutom.

... Jag sett olika hundar och olika vandrare gå runt i blocken....
Jag har sett alltifrån kinesiska nakenhundar där, höftledssjuka Leonbergers, och annat.

Kortfattat, är din hund inte van vid block och ramlar omkull, typ att den är liten, eller stor och klumpig, har dålig dådkraft, kommer hunden känna obehag.
Är du van med hunden din, kommer den inte att reagera, utan tycka att detta är toppen.
Du kommer ha en fantastisk vandring om du är i samklang med hunden din.

Att vandra Unna Räitadalen i sin helhet, nerifrån Vistasdalen och upp mot Stuor Räitavagge är absolut den vackraste fjälldal som finns i landet.
Om du gör det med din hund kommer Du ha fantastiska upplevelser att minnas tillsammans med den.
 
I Unna Räitavagges lägre/östra del är det en god idé att hålla sig till norra sidan om jocken, trots några vad, då det helt enkelt är en behagligare upplevelse. Detta p.g.a. att den södra sidan innebär mycket vandring på Palkastaks steniga rasbranter, och detta på skrå i ofta ganska brant lutning. Stenarna i rasbranterna ligger dessutom ofta löst, med partier som här och var känns rätt otrygga. Då ravinen är rätt brant och avståndet mot huvudjocken måste hållas särskilt i början, är det många höjdmeter som måste tas i denna terräng. Den avgjorda fördelen på brantens norra sida är å andra sidan att rasbranterna där (de som alltså tillhör Räitatjåkkas södra sida) ligger betydligt högre upp i branten – på så pass hög nivå att de nästan helt kan undvikas. Därför sker vandringen på denna sida i högre utsträckning på gräs och jord.

Passet mellan Knivkammen och Pyramiden går på en stor snölega, som bitvis sluttar rätt ordentligt. Om man går den lite senare på dagen då solen förhoppningsvis värmt upp snön är förutsättningarna mycket bättre än om den är frusen/hård och hal. Är den det skulle inte jag våga mig upp/ner där med en hund. Det ska förvisso gå att gå på sidan om glaciären, men det verkar jobbigt (andra som har erfarenhet kanske kan fylla i om det).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Mårma - Unna Räittavagge Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Emil Stefansson Mårma nu på vintern? Fjällvandring 7
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Onesport Mårma tidigt på säsongen Fjällvandring 5
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
Anders_sthlm Mer om Mårma. Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
claesf Mårma - Alesjaure via Moarhmmacahca eller Moskkkumoarhma Fjällvandring 26
Meldende Alip Vealevarri (Mårma) Fjällvandring 1
cfn abisko - mårma - nikkaluokta Fjällvandring 13
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
pal2 Turförslag i Leavasvaggi och vid Mårma efterfrågas Fjällvandring 8
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
Anders_sthlm Mårma och omgivningar. Fjällvandring 8
b_luthman Höktoppskammen i Mårma Fjällvandring 2
Djunggren Glaciärer kring Mårma Fjällvandring 3
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
larvik line Tält platser i Mårma Fjällvandring 2
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
petcatrekk Bilder från Mårma mm Fjällvandring 2
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Tarfala Årosjåkk-Mårma-Abisko Fjällvandring 0
terrängen sträckan Vistas-Mårma Fjällvandring 2
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Gunnar81 Fast i fyra dygn i storm i Unna Räitavagge Fjällvandring 21
CB från GBG Katterjåkk - Unna Allakas? Hoiganvaggi, och området däromkring? Fjällvandring 13
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
pal2 Ny prismastuga i Unna Räita Fjällvandring 19
TrineA Katterat - Unna Allakas? Fjällvandring 3
Phil_Warsaw Visttasvaggi or Unna Visttasvaggi Fjällvandring 9
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.