Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala

Först, brasklappen: jag vet att många ogillar mobiltelefoner i fjällen, men det är ändå ett faktum att det finns punktvis täckning som - oavsett vad man anser - kan vara bra att ha lite hum om ifall något händer. Kunskap är lättpackad.. Jag är fullt medveten om att man inte ska räkna med mobilen som säkerhetsdetalj, men att förneka möjligheten vore absurt.

Därför efterlyser jag eventuella platser med täckning längs Abisko-Mårma-Vistas-Tarfala.

Har någon t ex lyckats få täckning från Tarfalatjårro (eller Tjeuralako)? Eller från Mårmapasset? Eller innan nedstigningen i Alisvaggi från Siellavaggi? Från Kaskasatjåkkatoppen?

Jag har såklart mobilen avstängd under vandringen, så ingen kommer att behöva höra en käck ringsignal. :)

Tack!
 

avslutad210712

Gäst
Först, brasklappen: jag vet att många ogillar mobiltelefoner i fjällen, men det är ändå ett faktum att det finns punktvis täckning som - oavsett vad man anser - kan vara bra att ha lite hum om ifall något händer. Kunskap är lättpackad.. Jag är fullt medveten om att man inte ska räkna med mobilen som säkerhetsdetalj, men att förneka möjligheten vore absurt.

Därför efterlyser jag eventuella platser med täckning längs Abisko-Mårma-Vistas-Tarfala.

Har någon t ex lyckats få täckning från Tarfalatjårro (eller Tjeuralako)? Eller från Mårmapasset? Eller innan nedstigningen i Alisvaggi från Siellavaggi? Från Kaskasatjåkkatoppen?

Jag har såklart mobilen avstängd under vandringen, så ingen kommer att behöva höra en käck ringsignal. :)

Tack!

Problemet är väl snarare det att man i områden där man inte räknar med täckning har sin mobil avslagen och därmed har man liksom inte koll på var det egentligen finns täckning.

När det gäller Tjeuralako så hade vi sommaren 2004 täckning från renvaktarstugan och ner mot Nikkaluokta. Självklart med Telia - varför självklart - tja de andra operatörerna prioriterar inte Norrbotten på riktigt samma sätt.
 
På höjden den lilla höjden ovanför Vassaloamijavri (1032) fanns iaf för ca 5 år sedan tillräckligt med täckning för sms, och vad jag vet har ny mast kommit upp i Nikkaluokta sen dess, så täckningen bör väl inte vara sämre nu..
Jag trodde därför att det också skulle kunna gå att hitta Nikkaluokta-täckningen på höjderna efter mårmapasset, åtminstone vid Vassanjunni, så jag plockade fram mobilen flera gånger då jag gick där 2005, men det var helt dött.
Däremot är det rätt bra täckning längre ner i Vistasdalen.
Även om du inte har tänkt gå dit kan det ju vara bra att veta vart man kan springa i nödfall..
(Telia såklart.)
 
hej,

jag gick förra året mellan nikkaloukta o abisko.( nu tar jag det bakifrån för att du går i motsatt riktning mot mig) Vi fick täckning i Lapporten (på abiskosidan). Sen hade vi kanske täckning för ett sms på toppen ovanför mårmastugan (tror den heter nåt på visse...har inte kartan framför mig) men inte för att ringa, men det stod telia i displayen iaf. I mårmapasset på sydsidan har du täckning ner mot nikkaloukta. sen kommer jag inte ihåg riktigt, men jag tror du har täckning när du kommer ur tarfala dalen ner mot keb.stugan.

/Per
 

avslutad210712

Gäst
Så ett tips om man vill använda sin mobil i fjällen och har någon annan operatör - köp ett telia eller halebop kontantkort.

Lite fel område men när jag gick Padjelantaleden så hade jag täckning för SMS ända uppe vid Njunjes-stugan på andra sidan bron. Gick att ringa men det var ganska mycket störningar och samtalet bröts. Och i andra änden av leden så fick jag mobilkontakt en bit efter Kisuris-stugan.

Vad jag har märkt när man försöker få kontakt är att det kan gå bra om jag håller upp mobilen med raka armar medan den söker men om jag har mobilen nere på normal höjd, dvs vid magen eller bröstet, så får jag inte kontakt. Så bara att försöka ta sig upp på en liten höjd kan nog göra stor skillnad om man är på gränsen.
 
....

Allt annat än Telia är bara tur om man har kontakt med nätet någon gång där uppe.
Dock kan det vara så om man har Telenor så funkar det i områden runt gränsen, så var det för mig.
Bästa chansen är att testa på så höga punkter som möjligt skulle jag tro....
 
Fick kontakt

via SMS på Sälkatoppen i maj men verkade som norska nätet var starkare där. Fick också SMS-kontakt på Knivkammen med Telias nät. På Tjeuralako kom vi in i full mobiltäckning med Telia ca 8 km från Nikkaluokta.

Thure
 
Tja, ska telefonen enbart användas för nödsituationer spelar det ju ingen roll vilker operatör man har, 112 fungerar ju alltid. Även med norsk täckning antar jag.
 
Lurendrejeri?

Så ett tips om man vill använda sin mobil i fjällen och har någon annan operatör - köp ett telia eller halebop kontantkort.

OT

Kollade upp Halebop kontantkort och blev upprörd.

De har en fotnot längst ned angående debitering enligt nedan.

"****Samtal, SMS, MMS och GPRS räknas in i minimiförbrukningen. Förbrukas inte 49 kr under en månad dras mellanskillnaden från kontantkortet. Om saldot på kortet är 0 kronor under 3 månader i rad, slutar det att fungera."

Det kallar jag inte för kontantkort utan förtäckt marknadsföring för ett abonnemang.

Fult av Telia Sonera som har Halebop som dotterbolag.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
OT

Kollade upp Halebop kontantkort och blev upprörd.

De har en fotnot längst ned angående debitering enligt nedan.

"****Samtal, SMS, MMS och GPRS räknas in i minimiförbrukningen. Förbrukas inte 49 kr under en månad dras mellanskillnaden från kontantkortet. Om saldot på kortet är 0 kronor under 3 månader i rad, slutar det att fungera."

Det kallar jag inte för kontantkort utan förtäckt marknadsföring för ett abonnemang.

Fult av Telia Sonera som har Halebop som dotterbolag.

Thure

Ja men ett väldigt tidsbegränsat abonnemang. Betala för den månad när du är i fjällen och kasta bort kortet sen. Billigast är såklart att använda en operatör som inte har så bra täckning i norr för då slipper man samtalsavgifterna helt och hållet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bulingen Mobiltäckning längs Kungsleden Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
Hasselabon Mobiltäckning Fondsbu, Tyinholmen och Koldedalsvatnet Fjällvandring 1
flea Mobiltäckning?? Fjällvandring 4
orren86 Mobiltäckning i Jotunheimen? Fjällvandring 7
avslut1102 Mobiltäckning i Sarek Fjällvandring 13
Myrkotten Mobiltäckning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
jesper.holst Hjälp! Mobiltäckning Fjällvandring 44
graylingman Mera mobiltäckning -"Hot Spots" Fjällvandring 2
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
easker Vandra längs Sitojaure? Fjällvandring 3
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
viktorpettersson Vandring längs Cievrragorsa? Fjällvandring 18
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
joelpap Vandra längs med Sitoätno (Sitoälven) ? Fjällvandring 6
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
philip5 Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise Fjällvandring 15
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
hegeland Vandra längs Sitojaure? Telefon i Rinim och Nammatj? Fjällvandring 4
jenso H2O längs kungsleden Fjällvandring 2
fnöskticko Skurdalsporten och vidare norrut längs gränsen Fjällvandring 0
uffe1 Skidtur längs kungsleden. Fjällvandring 1
hegeland Aktiviteter längs Storlien-Östersund i början av Nov? Fjällvandring 0
underdoggy Vandring med hund längs kungsleden! Fjällvandring 5
Ulf.N Fiske längs följande rutt! Fjällvandring 9
1145 Broar längs ledsystemet i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
andrevs Newbeefråga: Vatten längs kungsleden. Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.