Vandring med hund längs kungsleden!

Jag ska fjällvandra en vecka i augusti med två stycken kompisar och min hund. Vi hade tänkt tälta och då vi inte har så mycket fjällvana hålla oss till kungsleden. Jag tycker det är snårigt med reglerna vart man får ha hunden med och vart det inte är tillåtet.
Är det någon som har bra idéer om vandringsväg?
/Emma
 

avslutad210712

Gäst
Om Ni skall gå efter Kungsleden är det väl rätt förutbestämt vart Ni skall gå så frågan är väl bara vilken del av Kungsleden Ni skall gå. Går Ni efter Kungsleden så är väl hund tillåten hela vägen vad jag vet även i Nationalparkerna. Vill man göra det enkelt för sig så föreslår man start i Abisko och sen söderut till Nikkaluokta eller Vakkotavare. Eller tvärtom.
 
Hund ok på Kungsleden

Hej Emma!

Väljer ni att vandra längs Kungsleden så är det inga problem att vandra med hund. Nu vet jag inte hur ni tänk ta er upp till fjällen, men tar ni tåget så kan kanske den klassiska sträckningen Nikkaluokta - Abisko vara ett alternativ. Den vanliga varianten är ju då att gå Nikka - Keb - Singi därefter följa Kungsleden norrut - Abisko. Ett kortare alternativ är att vandra längs Vistasvaggi, Nikka - Vistas - Alesjaure därfter Kungsleden till Abisko.

Det finns gott om fina tältplatser längs med båda alternativen, båda sträcknigarna går också utmärkt att vandra med hund det kan mina två lurvpellar till jyckar intyga :)

Alternativt kan man ju gå åt andra hållet, men om man har hund med sig så tycker jag att det känns bättre att klara av den korta bussturen det första man gör efter att ha klivit av i Kiruna. Busschaufören har ju trots allt rätt att vägra ta ombord hund på bussen och sånt är inget som jag tycker om att fundera på under vandringens gång. Fast med det sagt så har jag aldrig blivit vägrad att ta ombord mina hundar på bussarna i Norrbotten, men det finns någon/några skräckhistorier här på forumet om de som blivit vägrade.

Mvh Jesper
 
Hej och tack för era svar!

Jag har funderat på sträckan mellan Ammarnäs och Hemmavan. Är det någon som har dåliga eller bra erfarenheter av denna sydligaste del av Kungsleden?

MVH Emma
 
underdoggy; sa:
Hej och tack för era svar!

Jag har funderat på sträckan mellan Ammarnäs och Hemmavan. Är det någon som har dåliga eller bra erfarenheter av denna sydligaste del av Kungsleden?

MVH Emma

Hundar är inte välkomna i STF-stugorna på södra delen, men ni skulle väl tälta.
 
Det är inga problem att gå den sydligaste delen av Kungsleden, och tänker du tälta så spelar det ju ingen roll om du inte får ta med dig hunden in i stugorna.
Det är lättvandrat och mycket vackert, och över Tärnasjön halvt absurt med alla långa broar. En stor fördel är att det är mindre folk där än på den norra delen, alltså kring Kebnekaise.
Om du har tid och ork så rekommenderar jag en dagstur upp på norra Sytertoppen. Där är det hur fint som helst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
flygare69 5 dagars vandring med hund, tips please! Fjällvandring 5
Jenny-73 Tips för vandring med hund Fjällvandring 4
Norr Hopp om vandring med hund i Sarek. Fjällvandring 17
fafner Skogs/fjäll-vandring med hund? Fjällvandring 0
roccster Vandring med hund Fjällvandring 22
Colonel_Anders En veckas vandring, med hund. Fjällvandring 16
Kruse Vandring med hund? Fjällvandring 1
JonathanW Vandring & vadning med hund Fjällvandring 2
Aardwolf Vandring med hund Fjällvandring 4
pluh Ha med hund på vandring. Fjällvandring 18
Vandring med hund Fjällvandring 1
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.