Ha med hund på vandring.

Funderar på att vandra upp på Kebnekaiser i sommar och ta med hunden det är en Schäferhane vad behöver man ha med till hunde tycker ni någon som har erfarenhet av det vill ha all info om det.
 
Tja, vill man inte bära på hundens mat så är det ju bra att ha en klövjeväska till hunden. De finns i många olika modeller, från superbilliga (och tyvärr, ofta usla) till dyrare med mer kvalitet och bättre passform.

Annars rekommenderar jag att man har med sig tassalva så man kan smörja in hundens tassar, hundskor om man ska ta sig fram över väldigt steniga områden, mat- och vattenskål, hundmat, första hjälpen-kit, kortisontabletter, en filt att ligga på, halsband, koppel och.. tja.. det var väl det? Kan nog ha glömt något, då återkommer jag.

//Cecilia
 
Här är några länkar till klövjeväskor som jag tycker verkar rätt bra:

http://www.sundpro.se/
http://www.dragrat.com/
http://www.ikonoutfitters.com/backpacks.htm
http://www.alpendesign.com/
http://www.teba.se

Jag kan iaf avråda dig från att köpa väskan som syns på denna bild: http://www.online.nu/butiker/butik5/produktbilder/6512EDM.jpg
Har en kompis som har den och den är (om jag ska vara helt ärlig) fullständigt usel. Kanske kan användas till och från affären, men inte mer än så.
 
Hej!

Gjorde en tur från "Kaisepakte - Mårma - Vistas - Tarfala - Kebne", därefter en top bestigning med min hund (stor rizen) 2001.

Jag hade "dyra" väskor till honom, men han lyckade ändå få skav sår uppe på frambenen, så det slutade med att jag fick bära alla hans mat. Men sånt får man ju vara beredd på, turen gick bra ändå..
Man kanske bör rekommendera viss "träning" med dessa väskor innan man ger sig av, samt att inte packa för tungt...

Lycka till med din kompis... (har en bild på min vän uppe på toppen i mitt album (skavsåret syns också :O)))
 
Myggmedel, myggmedel

myggmedel, myggmedel, myggmedel...

Glöm inte att ha med någon form av myggmedel för hunden, gärna ett som den hunnit vänja sej vid innan så den inte slickar av allt direkt. Mygg och knott kan gå hårt åt våra fyrfota vämnner
 
hundskor??

Hej!
Är det någon som har tips om skor till hunden. Är detta något som behövs vid fjällvandring med hund? Har hört att det är ganska vassa stenar närmare kebnekaisetoppen.
Har vandrat en del med hund men inte så lång sträcka som jag planerar att göra i sommar.
 
varför en tråd till?

Du har ju endel bra svar i din förra tråd...

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18176

Där finns min lista som inte är helt annorlunda mot Cecilias. Vissa tycker visst inte man behöver ha med ngt extra i stort sett....jag fattar dock inte hur man kan åka till fjälls utan material för att kunna ta hand om hunden om problem skulle uppstå.

/Andreas
 
Att tänka på!

Det är väll det vanliga ni ska tänka på:

Ska hundarna ha klövjeväska, så ska dom träna att bära dem ett bra tag före turen. Hunden bör vara fullvuxen innan den bär väskor med någon avsevärd tyngd, max 1/3 av hundens vikt är en bra måttstock.

Köp en klövjeväska av kvalitet och som sitter bra, gärna med avtagbara väskor! Ruff Wear har sådana.

Set till att ni har med utrustning för tassvård. Kontrollera tassarna vid varje rast!

Undvik allt för stenig och besvärlig terräng om inte hunden är van att gå på sådant.

Boka hundrum på fjällstationer och stugor i godtid för ankomst. Annars tälta en bit bort från stationerna och stugorna så får både ni och dom andra lugn och ro!

Se till att hunden får en mer energirik kost strax före och under vandringen.

Lär er förstahjälpen för hundar innan något händer. Självklart ska ni ha med sjukvårdsutrustning för både er och er hund!

Ska hunden bo utanför tältet se till att den har ett bra mygg/insektsskydd.

Se till att hunden är kopplad där det krävs (OPS kopplingstvång råder i nationalparkerna). Låt aldrig en hund springa fritt på fjället.

Se till att både du och din hund är utrustad på ett bra sätt och att ni har en god grundkondition.

NJUT av ett aktivt liv med din hund!

Micke & Loco
 
Re: Att tänka på!

MikeMike; sa:
OPS kopplingstvång råder i nationalparkerna

Är OPS något nytt eller är det en yrkesskada från jobbet att du allt för lätt skriver OPS??? ;)
Som jag har förstått det så är OPS något helt annat...

Ha de gott!

/ Nicke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
LindaS74 Tips på bra tur med hund Fjällvandring 1
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
luffsarbjörn Hund på Sylarna Fjällvandring 0
Kia.M78 Hund på tåg Fjällvandring 8
Ulf-Allan Hund på fjället Fjällvandring 17
northdog Hund på Kebnekaise? Fjällvandring 14
Nettan A Hund på tåget Fjällvandring 2
matt-lof Hund på Kebnekaise? Fjällvandring 3
Kattis_79 Hund på fjället Fjällvandring 1
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.