Hund på fjället

Planerar en vandring med min hund nästa sommar och följande vinter om det går bra. Vill starta och sluta på samma plats och ca: 3 dagars vandring, hunden är 18 mån och första gången på fjället. Jag bilar från Stockholm, eftersom tågen inte stannar som förr, blir det svårt med rastning av hunden om jag tar tåget. Skulle vilja få några tur/fjäll förslag. Tänkte bo i stugor, är det okey med hund i alla stugor?
 
Jämtlandsfjällen

Vi körde till Ljungdalen och var ute tre dagar med vår lilla Labrador, övernattningar i tält. Det fungerade över förväntan trots att vi hade de flesta väder, utom snöfall. Stek het sommarsol - rena skyfall (det som tog med sig rälsen i Jämtland). Det var skönt med tältväv som stod emot det och det följande ihållande nattregnet, vindstilla och rejäl blåst. Eftersom Ozzy e liten så gick vi korta sträckor och pausade ofta. Sammanlagt gick vi bara fram och tillbaka till Helags ca 24km.

Vi planerar ny vandring nästa sommar, då väljer vi nog Storulvån som utgångspunkt eftersom vi då kan gå "en ögla" och undvika t.o.r. på samma sträcka igen. Storulvån innebär tyvärr 10 mil längre bilresa för oss som kommer söder ifrån men det är det värt (tror vi just nu iaf).

Kollar man STFs nätplats så säger den att Helags, Storulvån, Sylarna och Blåhammaren har rum där hundar är tillåtna, om än i begränsad omfattning. Jag hittade inget om övriga stugor i Jämtlandsfjällen. (vilka kanske kommer att behövas, annars blir det lååånga dagsetapper). På Storulvån tar de betalt för hunden oxå.

Lycka till, Leif
 
Jämtlandsfjällen

Har funderat på Storulvån, med triangeln Sylarna Blåhammaren men också Vålådalen där man också kan gå runt och övernatta i stugor.Fram och tillbaks är inte lika roligt som sagt.Till nästa sommar har jag röntgat hunden(okt) och det bör väl egentligen inte vara något problem att gå 3-4 dagar med en frisk hund?
 
Jag tror att hunden orkar mer än du. Vår lilla terrier hoppar runt och leker medan vi sitter och hämtar andan. Tror att vovven kommer att gilla att följa med.

Kolla STFs hemsida, dom har en hundsymbol som är "tänd" eller "släckt" för varje stuga. http://www.stfturist.se
Dom tar ut en avgift på runt en 50-lapp för vovven.

På turiststationerna bör du ha förbokat eftersom det inte finns så många hundrum.

/Ulf
 
Det är borde inte vara något problem att gå 3-4 dagar med frisk hund. Själva planerar vi för en vecka tillsammans med hund.

Om du planerar att din hund skall bära klövjeväskor (kanske för allt/delar av sitt eget foder) så kanske du skall vänja hunden successivt vid dessa. Och om du planerar att ge hunden något extra energirikt foder bör magen (hundens ;-)) få smaka på det i förväg.

Om du vill försäkra dig om hur de olika logi-ställena hanterar hund kanske det är en bra idé att kontakta dem nu, när de fortfarande har öppet för säsongen. Så vet du hur du skall planera för nästa år.

/Leif
 

avslutad210712

Gäst
Vi gick fyra veckor i sträck i fjol med hunden och det var inga som helst problem.

I år gick vi två veckor och i år var problemet värmen. 10 dagar i sträck utan nästan något regn och sol från klarblå himmel gjorde det tungt för hunden mitt på dagen så då fick det bli tre timmars luncher men inget som varken husse eller matte direkt klagade på *L*.
 
Vi har just gått Abisko-Nikkaluokta med vår 14 mån wheatenterrier, 9 dagar, inga problem, funkade jättebra, hon sov i absiden på sin egen filt. Tänk dock på att kolla hundförbud där du tänker gå. I de norra nationalparkerna råder oftast hundförbud. Undantag för kopplad hund, som alltså får medföras, görs dock bl a längs Kungsleden och en del andra markerade leder.
 
Abisko - Kebnekaise Utmärkt med hund!

Hejsan!
Jag och min pojkvän gick för första gången med vår hund från Abisko - Kebnekaise.
Där får man ha hund i alla stugorna. Även om vi valde att tälta. Ett tips är att boka plats i kebnekaise i god tid i förväg! Men allt har gått fin fint.
Vi åkte tåg från sthlm och även det fungerade.
Se bara till att hunden är väl rastad innan, och att den är utvilad. Sedan så går det alldeles utmärkt att gå av vid stationerna! Man hinner det! Min tik kissade endast 1 gång på 18 timmar. Men jag var ute ca 3 ggr med henne. Så det finns tid, så mitt förslag är att ta tåget. Mycket bekvämare! :)
Hoppas det ordnar sig!
Abisko - Kebnekaise var en väldigt fin sträcka, rekomenderar den starkt!
Mvh Malin
 
Tåg till Kiruna hade jag nästan slopat på grund av problemet med rastning av hunden, har hört att de bara gör ett kort stopp vid stationerna. Men då kan jag tänka om, va bra! Har gått streckan själv för länge sedan. Har kanske mest varit orolig för hundens tassar, om det är mycket sten skravel men tydligen är den oron obefogad.

Ulf-Allan
 
:)

Vad bra att du har tänkt om :)
Det är stenigt på vissa partier, men jag hade med mig en jaktsalva som var en blandning mellan vaselin och talg, som jag smorde in hennes tassar med varje kväll.
Tassarna blev så klart torra och fick sprickor, men bara man tar hand om tassarna så är det inga problem!
Enbart vaselin fungerar också.

Lycka till, Malin
 
Hur det är i stugor vet jag inte eftersom jag brukar tälta. Men hund på fjället brukar funka fintfint. Vi har haft våran huskey med oss och trots två opererade knän så har han inga problem av något slag. Inte ens med torra tassar. Fast han är ju ute mycket även när vi inte är i fjällen så det beror kanske på det.

Ett tips om man går där det är koppeltvång är att köpa en stor karbinhake så att man kan sätta fast kopplet vid ryggsäcken så får man händerna fria ändå. Lite vanskligt dock om man har en hund som riskerar att rycka till om den ser något vilt.

Att lägga hunden i absiden beror väl på hur väluppfostrad hund man har antar jag. Våran hund fick sova i innertältet. Vi visste var han var och fick dessutom lite extra värme. Funka bra.

Att klövja en hund kan kräva tillvänjning beroende på hur mycket hunden får bära. Vår hund satte sig helt sonika ner och vägra gå när han tyckte det var för tungt. Det var dock vid en grillpicknick och inte när vi var i fjället.

Foder är olika för olika hundraser. Vår huskey äter inte mer än normalt trots att vi går i fjällen. Fast det är ett av rasens kännetecken.

Mvh
Fredrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kattis_79 Hund på fjället Fjällvandring 1
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
LindaS74 Tips på bra tur med hund Fjällvandring 1
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
luffsarbjörn Hund på Sylarna Fjällvandring 0
Kia.M78 Hund på tåg Fjällvandring 8
northdog Hund på Kebnekaise? Fjällvandring 14
Nettan A Hund på tåget Fjällvandring 2
pluh Ha med hund på vandring. Fjällvandring 18
matt-lof Hund på Kebnekaise? Fjällvandring 3
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.