Hund på Kebnekaise?

Tjena. Tjejer och Killar som kanske kan hjälpa till med några frågor angående Kebnekaise.Vi är två kompisar som tänkt ta en tur uppåt landet v.36. vårt mål är området runt Kebnekaise och en topp tur om allt verkar gå bra.Vi har planerat att ta den längre lite lättare vägen.är den lämplig med hund? (siberian husky).

undrar också hur långt tidigare man behöver anmäla sig om man vill gå den andra vägen med guide?

går det att hyra tex stegjärn o isyxa på fjällstationen? ca pris?
 
Hej! Var uppe på Keb i sep förra året och mötte en som hade en hund med sig upp. När dem väl var uppe så hade hundens trampdynor börjat blöda. Tyckte riktigt synd om hunden.Han skulle ju ner också och det är värre för hunden. Sen är det stor risk för fall för hunden och vad skulle du göra om hunden skadar sig så han inte kan gå själv? Det är ju ingen knä hund du har(även om han kanske tror det ibland). Kanon att ha hunden med sig upp i fjällen men att ta onödiga risker det är nått jag undviker dels för jag tycker det är lite struligt att bära min Berner på 55kg när det är plant. Tänk då hur det är om du ska ta dig ner från Keb.Har du inte varit där innan så förstår du mig när du varit uppe.
MVH Tobias
 
Durlings led

om du ska ta med din hund upp på toppen rekomenderar jag Durlings led dvs. den långa vägen från väst. (ej västra leden). Du slipper gå øver ett fjäll av stenblock, (Vierrevaru eller vad det nu heter). Stenigt där också men større block och inte lika slitsamt før en hunds trampdynor.
 
Hund på toppen för två veckor sen

Jag har ingen hund men såg en händig som var uppe med husse på toppen (nästan hela vägen upp). Den hade gått västra leden (durlings) och verkade gilla det (jag förvånades av att hon hellre stod på snön än stenarna uppe vid toppen).

Hyr stegjärn eller broddar. Jag såg två killar som hyrde ett par och tog varsitt järn. Verkade funka.

Go tur!
 
hade lite för tung ryggsäck med så vi gick inte helt till toppen,men fick en fin tur ändå.det var inga problem alls med hundarna,hade med både min husky och min chihuahua.huskyn hade jag i sele med kopplet spänt till bröstremmen på ryggsäcken.den lilla fick jag hjälpa över en del forsar och på de stenigaste partierna.tycker verkligen att det var värt att ha med hundarna.dom trivdes väldigt gott.har man en hund som blivit gammal nog att bära klöv (ca2år) underlättar ju det om man kan slänga ner hundmaten och lite andra prylar där.
 
Till toppen med 2 hundar

Hej!

Att ta västra leden med hund är eg inge större problem, bara man tar det lungt och låter hunden gå efter sig och i slungt tempo.

Jag har nämligen själv varit upp på toppen förra hösten (min 9:e gång) och hade med mig mina två hundar.
Inga trasiga tassar eller andra skador på hundarna.
 
Re: Till toppen med 2 hundar

SnowRider; sa:
Inga trasiga tassar eller andra skador på hundarna.
Har det inte rätt så myckat att göra med hur tränade hundarnas tassar är? Av ditt namn att dömma är hundarna förmodligen ute i stenig terräng rätt så ofta. De flesta hundar rör ju sig i skog och på asfallt. Stenigt underlag är mer sällan. Östra leden är ju rätt stenig.

Näst punkt är ju korta svårare passager. I detta fall klättringsdelen. Vår förra hund (14 kg kunde) vi stoppa i ryggsäcken vid sådana tillfällen.

Jag har egentligen inga tankar på att gå upp västra leden med hund men min minnesbild är att den riktiga 'klättringsbiten' är ganska så kort. Dvs de översta 30 - 40 metrarna vid hyllan är de kritiska. Stämmer det ?
 
Min schäfer som tillbringar större delen av året på asfalt har hängt med västra leden upp till toppstugan med klövjeväskor på ryggen utan minsta problem med tassarna. Så har hunden bara friska och starka tassar och inte annars har problem så tycker inte jag att det finns anledning att ställa in en tripp för tassarnas skull.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
matt-lof Hund på Kebnekaise? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
LindaS74 Tips på bra tur med hund Fjällvandring 1
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
pal2 Topptur på Kebne - med hund? Fjällvandring 4
Jenny-73 Med hund upp på Helags, går det? Fjällvandring 3
luffsarbjörn Hund på Sylarna Fjällvandring 0
Kia.M78 Hund på tåg Fjällvandring 8
Ulf-Allan Hund på fjället Fjällvandring 17
Nettan A Hund på tåget Fjällvandring 2
pluh Ha med hund på vandring. Fjällvandring 18
Kattis_79 Hund på fjället Fjällvandring 1
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 16
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
maa8f Hund Kebnekaise? Fjällvandring 15
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.