Mobiltäckning längs Kungsleden

Hej! jag kommer att vandra längs Kungsleden från Abisko till Hemavan i sommar.
Personer i min närhet vill att jag ska ta med mobilen så att de kan få kontakt med mig.
Jag hävdar att täckningen är för dålig och att det är lönlöst att ta med mobilen.Har Telia mobitel.
Finns det någon på forumet som har erfarenhet om detta och är villig att dela med sig av sina synpunkter?
 

avslutad210712

Gäst
Bulingen; sa:
Hej! jag kommer att vandra längs Kungsleden från Abisko till Hemavan i sommar.
Personer i min närhet vill att jag ska ta med mobilen så att de kan få kontakt med mig.
Jag hävdar att täckningen är för dålig och att det är lönlöst att ta med mobilen.Har Telia mobitel.
Finns det någon på forumet som har erfarenhet om detta och är villig att dela med sig av sina synpunkter?

Tja från Abisko har du täckning fram till Marmorbrottet vilket innebär ungefär 3 km. Sen vet jag inte hur det ser ut längre ner när du närmar dig Kebnekaise. Uppe på Keb är det i alla fall bra täckning men Kungsleden passerar liksom inte där. Möjligen att du kan ha täckning vid Vakkotavare och när du passera Stora Sjöfallet. Vid Kvikkjokk lär du i alla fall ha kontakt.

Så det beror på om du/de vill ha möjlighet till kontakt hela tiden eller om kontakten kan vara sporadisk.
 
I princip ingen täckning.

Hej!

Räkna inte med täckning längs leden. Visst kan du ta med mobilen, men den kan du bara använda vid "civilisationspunkter", dvs närmast Abisko, Kebnekaise fjällstation, Vakkotavare, Saltoluokta osv.

I och för sig finns ju fasta telefoner på dessa ställen också. Det är bara att välja.

Sen kommer du att få flera påståenden om att det fungerar på den ena eller den andra toppen i gynnsamma förhållanden. Men det är som sagt inget man skall luta sig mot. I en nödsituation tror jag inte man börjar med toppbestigning, för att eventuellt få kontakt med yttervärlden.

Folk har gått i fjällen som turister i minst 100 år, utan vare sig fasta, eller mobila telefoner. Det kan du också göra. Man får acceptera de villkor som gäller.

Mvh Bert

PS. Teliaabonnemang är det som gäller.


[Ändrat av nidob49 2005-06-29 kl 08:52]
 

avslutad210712

Gäst
Re: I princip ingen täckning.

nidob49; sa:
Sen kommer du att få flera påståenden om att det fungerar på den ena eller den andra toppen i gynnsamma förhållanden. Men det är som sagt inget man skall luta sig mot. I en nödsituation tror jag inte man börjar med toppbestigning, för att eventuellt få kontakt med yttervärlden.

Va menar du att man inte börjar klättra med ett brytet ben *L*

nidob49; sa:
PS. Teliaabonnemang är det som gäller.

Eller om man har något annat vamligt abonnemang så varför inte Halebops kontantkort som kör på Telias nät.
 
Salto-Kvikkjokk

Täckning finns (från norr till söder) i Salto, ev i Sitojaure, på södra sidan av Njunjes (dock ej i Aktse). Sen är det nog dålig täckning ner till Kvikkjokk där det dock finns täckning.
 
Med tanke på vad en telefon väger kan det ju vara värt att ta med. Antar att det är sån täckning som där jag brukar fiska. DVS långt (5-10 mil) ifrån täckningskartans områden.

Men likafullt hittar man platser i terrängen där det funkar ändå. Kanske ingen bra lösning i nödsituationer, men man kan ju å andra sidan t ex ringa/sms:a hem och rapportera position och status där det visar sig finnas kontakt.
 
Toppbestigningar

Om du behöver kommunicera så går det att använda nödtelefoner på stugplatserna som går på polisradiosystemet. Men det bästa är att försöka förklara för familjen att du inte är nåbar.

SMS kanske kan leta sig fram om du försöker uppe på någon topp.

Min familj tyckte inte det var så farligt att jag var borta men tyckte det var värre att jag inte kunde ringa eller svara i telefon. När jag dröjde några timmar med att sätta på telefonen när jag var tillbaka i Nikka så började de undra.

Thure
 
Ska man ha telefonen som nöd telefon spelar det ingen roll vilket abonemang man har. Slår man 112 så kopplar telefonen automatiskt upp sig på det bästa nätet oavsett vilken operatör det tillhör.

-Åke
 
hemavan-ammarnäs

Förutom alldeles i närheten av Hemavan respektive Ammarnäs (och Tjulträsk) fick jag in telia GSM på följande platser

Vid Syterstugan.

I Tärnasjöns södra ände (vad jag minns).

Mellan Tärnasjöstugan och Ammarnäs vill jag minnas att jag saknade täckning helt i utmarkerna.
 
Räkna inte med täckning

För några år sedan ringde jag STF i Keb inför en tur från Abisko till Nikkaluokta längs Kungsleden. Jag fick veta att det var täckning hela vägen. Detta meddelade jag familjen.
När jag sedan inte fått någon kontakt på ett antal dagar använde jag nödtelefonen i Sälka för att be polisen meddela familjen att allt var OK, även om jag inte hörts av.
Förra sommaren gick jag Hemavan-Nikka, men inte så mycket längs Kungsleden. Jag hade i stort sett inte kontakt någonstans där jag testade. Salto och Vietas var bra, Vakkotavare inte. Nu byggs ju näten ut hela tiden, så man vet aldrig. Men jag tvivlar på att fjällen är prioriterade utbyggnadsområden.

Detta år skippade jag mobilen helt, men det ångrade jag när jag kom till Ritsem och fann att där inte fann någon betaltelefon längre. Så möjligheten att ringa från telefonkiosker vid start- och slutpunkter verkar vara på väg att försvinna.

Mitt slutsats för egen del: ta med telefonen, använd Telia på lämpligt sätt (kontantkort om man ej har abonnemang) och räkna inte med att man kan använda den annat än på orter där det ändå finns fast telefon. Allt utöver detta är sedan en positiv överraskning.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
Hasselabon Mobiltäckning Fondsbu, Tyinholmen och Koldedalsvatnet Fjällvandring 1
flea Mobiltäckning?? Fjällvandring 4
orren86 Mobiltäckning i Jotunheimen? Fjällvandring 7
avslut1102 Mobiltäckning i Sarek Fjällvandring 13
Myrkotten Mobiltäckning i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 7
jesper.holst Hjälp! Mobiltäckning Fjällvandring 44
graylingman Mera mobiltäckning -"Hot Spots" Fjällvandring 2
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
easker Vandra längs Sitojaure? Fjällvandring 3
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
viktorpettersson Vandring längs Cievrragorsa? Fjällvandring 18
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
joelpap Vandra längs med Sitoätno (Sitoälven) ? Fjällvandring 6
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
philip5 Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise Fjällvandring 15
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
hegeland Vandra längs Sitojaure? Telefon i Rinim och Nammatj? Fjällvandring 4
jenso H2O längs kungsleden Fjällvandring 2
fnöskticko Skurdalsporten och vidare norrut längs gränsen Fjällvandring 0
uffe1 Skidtur längs kungsleden. Fjällvandring 1
hegeland Aktiviteter längs Storlien-Östersund i början av Nov? Fjällvandring 0
underdoggy Vandring med hund längs kungsleden! Fjällvandring 5
Ulf.N Fiske längs följande rutt! Fjällvandring 9
1145 Broar längs ledsystemet i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
andrevs Newbeefråga: Vatten längs kungsleden. Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.