Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk

Till sommaren planerar jag och sonen uppleva Sarek för andra gången.
Har goda erfarenheter av att be om tips här på utsidan, så inför planerandet av denna kommande 7-8 dagars tur vänder jag mig återigen till forumet.


Planen är att bila till Kvikkjokk och ta helikopter till Staloluokta.

Vandring rakt österut mot Rissajavrre och ner i Njoatsosvagge.
Några speciella vad längs denna del?

Om vädret tillåter: topptur upp på Vassjabakte eller Tsahtsa.
Går det vada vattendraget mellan Gasska och Lulep Njoatsosjavrre?

Vidare genom Njoatsosvagge längs stigen på kartan ungefär till Tjievrrajauratjah, där vi om vädret är nådigt bestiger Bårddetjåhkkå.
Tältplatser, vada Luohttojåhkå, vada Sähkokjåhkå...? Hur snåriga är snåren i Njoatsosvagge?

Jag såg att Fowwe tog denna väg ner (se bild), vi tänker gå samma väg upp (och ner).
Lämplig väg, eller?

Via Pårek sameviste tillbaka till Kvikkjokk.


Jag välkomnar alla tips längs vägen, särskilt angående större vad eller andra hinder som kan vara bra att känna till. Tips på alternativa toppturer och andra fina platser är också intressanta.

/ David
 

Bilagor

  • 14685.jpg
    14685.jpg
    48.9 KB · Visningar: 868
Hej!

Jag tog mig upp på Pårtetjåkka via sadeln med markeringen 1425, och höll sedan helt nära stupet åt väster hela vägen upp. Det var fin slät klippa på många ställen, och det var skönt att slippa den värsta brytstenen. Men kanske inget att rekommendera i dimma. :)

Ner gick jag samma väg som var markerad på kartan. Lagom lutning och ett par fina snöfält att slajda ner på. Toppturen avklarades på en förmiddag.

Kul att få olika utsikt på vägen upp och ner. Gå "varvet" medsols, för det är riktigt brant upp i sadeln.


häpp / Filiokus
 
Gustav Cronhamn

Jag hade turen att ha snöbrygga över Sähkokjåhkkå, men jag upplevde aldrig att den var speciellt svårvadad ändå. Luohttojåhkkå var däremot mycket klurigare, där stigen går fanns det förrut en bro, där hade vi delvis en snöbrygga som vi kunde utnyttja för att inte hamna i vattnet, men den såg mycket hård ut att vada.

Det var lite snårigt på vissa platser i Njoatsosvágge men det var aldrig några problem när man följde stigen. Ruopsokjåhkkå har jag för mig var lite klurig att vada också.
Det var aldrig några problem med tältplaser längs denna vägen.

Pårtetjåhkkå är lätt att bestiga genom normalvägen som fanns på kartan. Lite blockterräng men går ganska snabbt.

Tips: Gå upp i branten på Loamebuollda, där får man en fantastisk utsikt över Njotosvágge och öppningen Tsähkkok-Tsahtsa.

Som information för Tsahtsa så vadade jag Njoatsosjåhkkå väster om Luohttojåhkå, vadet var 25-30 meter och knädjupt.

/Gustav
www.cronhamn.net
 
Tackar för fina tips!

Finns det fler med erfarenhet av att vada Luohttojåhkå, den låter ju lite spännande.

/ David
 
Om vädret tillåter: topptur upp på Vassjabakte eller Tsahtsa.
Går det vada vattendraget mellan Gasska och Lulep Njoatsosjavrre?

/ David

Dessa toppturer är trevliga idéer, men hur tänker du dig att röra dig mellan topparna och Njoatsosvágge? När det gäller vadet mellan sjöarna anses det vanligtvis enkelt. Om du kommer nerifrån märker du snabbt hur det är. Kommer du däremot uppifrån får du väl göra en bedömning hur mycket vatten det kan vara utifrån det allmänna regnläget och annat. Jag har svårt att tro att vadet skulle vara omöjligt även vid regn. Dessutom är Njoatsosjåhkå vadbar söder om sjöarna på flera ställen fram till sammanflödet med Luohttojåhkå där vattenmängden ökar drastiskt.

Sen är det lite klurigheter med passen norr respektive söder om Vássjátjåhkkå. Om du ska upp från Njoatsosvágge eller ner i dalen kan du behöva ta ställning till dem.

Vägen mellan Njoatsosvágge och det pass som ligger mellan Vássjábákte och Vássjátjåhkkå är vanskligt eftersom det finns en flera meter hög klippkant som är svår att ta sig förbi. Vissa tider finns där ett snöfält man kan använda, men om det är nersmält blir det svårt och obehagligt. Saken diskuteras på ett utmärkt sätt i följande tråd:

www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57865

Om du däremot tänker dig passera genom det pass som ligger mellan Vássjátjåhkkå och topp 1773 har du en enklare uppgift. Där finns inga direkta hinder i terrängen.

/Hans
 
Jag gick upp och ner genom Njoatsosvagge i våras - mycket snårigt och jag lyckades inte hitta stigen hela vägen. Tillbakavägen gick vid vid vattnet, det var betydligt lättare än att leta stig - och inte så snårigt.
 
Tackar än en gång, mycket användbara upplysningar!

Om vi väljer Vassjabakte blir det den längre vägen. Jag hade läst tråden förut, men tack ändå Fowwe för upplysningen. Tsatsa är väl också lämplig att nå vägen söder om Vassjatjåhkkå och sedan via 1773?

Tack Majjen, en hel del användbart och nya uppslag.

Sammantaget Brigas och Kjpils inlägg verkar det vara vettigt att hålla en lägre linje än stigen förbi Luohttojåhkå och riset.
Gick ni ännu längre ner än mina prickar?
 

Bilagor

  • njoatsos.jpg
    njoatsos.jpg
    47.3 KB · Visningar: 738
Tsatsa är väl också lämplig att nå vägen söder om Vassjatjåhkkå och sedan via 1773?
Det går att gå upp via toppen 1773, men backen upp består av relativt storblockig rasbrant där vissa block rör på sig då man kliver på dem. Jag tyckte att det var bitvis klart obehagligt när jag gick upp där och skulle nog inte välja den vägen igen. På 1773 så började vädret se sämre ut så jag fortsatte inte upp till huvudtoppen, men resten av vägen såg enkel ut.
 
Vi följde stigen förutom vid vadet över Luottojåkken.
Tyckte inte riset var så "risigt",varit på betydligt risigare ställen.
Enda incidenten i riset var att min sambo höll på att spetsa en ripa med sin gångstav;men den tog bara dunet..
Vi tältade rätt högt på en terass,och gick upp en tur till Luottolako på kvällen.
Gick sen bra att passera de följande jokkarna i rikning mot Pårek,men de kan ju bli ovadbara om det sätter igång att regna kraftigt.
Vid senare tillfällen har vi gått uppe på Luottolako och både passerat jokkar högre upp samt undvikit att behöva vada så mycket.
Över Ruopsokjokken finns ju ett högt vadställe ovan ravinen,precis där två vatten går ihop,där är det lätt att gå över.
 
Sammantaget Brigas och Kjpils inlägg verkar det vara vettigt att hålla en lägre linje än stigen förbi Luohttojåhkå och riset.
Gick ni ännu längre ner än mina prickar?

Jag gick ungefär från Skajdasjjåhkå (där jag kom ner från Luohttolahko) nästan hela vägen till Renvaktarstugan precis längs med Njoatosjåhkå, ungefär som du ritat ut. Jag var iofs där 6e Juni, så det hade nog inte varit så många där och trampat upp stigen innan - kanske ser annorlunda ut vid andra årstider då. Minns att det var ett helvete att gå igenom riset och leta stig som inte fanns mer än bitvis.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Karolina86 Tips! Fjällvandring 8
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.