Hjälp! Mobiltäckning

Måste veta om man kan använda mobilen i närheten av Abiskojarestugan. Obs telia eller comviq.
Högst sannolikt inte. Jag provade häromåret på Padjelantaleden. Basstationen står i Ritsem och täckningen försvann cirka en mil rakt söderut.

Om du klättar upp på Kieron finns det bättre förutsättningar, för Telia vill säga. Glöm Comviq.

Varför, förresten?
 
jesper.holst; sa:
HJälp!
Måste veta om man kan använda mobilen i närheten av Abiskojarestugan. Obs telia eller comviq.

/Jesper
Hej.
Jag vet inte men, inte för att vara elak, jag hoppas verkligen inte det. Att slippa mobiltelefoner är en faktor som numera ytterligare ökar värdet av vandringar i skog och fjäll, enligt min subjektiva uppfattning.
 
Hej.

För att göra en väldigt lång historia kort: Jag kan bli tvungen att kontakta oroliga anhöriga. Givetvis är det inte tal om nåt nöjes ringning. Jag håller med er om att fjällen helst bör vara en mobilfri zon. Dock finns det undantag för att kunna tex. kontakta anhöriga.

/Jesper
 
Raskesven; sa:
Hej.
Jag vet inte men, inte för att vara elak, jag hoppas verkligen inte det. Att slippa mobiltelefoner är en faktor som numera ytterligare ökar värdet av vandringar i skog och fjäll, enligt min subjektiva uppfattning.

Det sa dom när bilbälteslagen kom till oxå, bälteslös körning ökar värdet av bilkörningen.. Mobiltelefon bör vara med vid all form av friluftsaktivitet, dock så bör den vara avstängd.
 
FJS90/91; sa:
Mobiltelefon bör vara med vid all form av friluftsaktivitet, dock så bör den vara avstängd.
Jo men...

Det är ju det som är så svårt. Alltid är det nån irriterande pellejöns som tycker att han är så värdefull och oersättlig på jobbet så att han ständigt prata i telefon. Bättre då att det inte finns nåt nät.

Mitt svar på ursprungsfrågan:
Om dina anhöriga är så oroliga att du måste ringa en gång under färden för att lugna dem, så innebär det ju att de är väldigt oroliga hela tiden. Ett telefonsamtal lär inte hjälpa. Gör ett av följande alternativ:
1. Tala om för dem start- och slutpunkt på vandringen, ungefärlig sträcka och tidsåtgång. Rita gärna på en kartkopia. Bestäm en tid (med god marginal) när du ska vara framme i civilisationen igen, och först då ringa. Dina anhöriga kommer med all säkerhet vara väldigt oroliga fram tills dess.
2. Stanna hemma. Om de anhöriga inte klarar av ovissheten och du inte klarar av deras oro, så stanna hemma.

/Håkan
 
FJS90/91; sa:
Mobiltelefon bör vara med vid all form av friluftsaktivitet, dock så bör den vara avstängd.

Var det inte till att kontakta anhöriga han skulle använda den...? Jag håller med att den skall vara avstängd men om man är ute på en längre tur kan ett SMS till mor och far vara bra.

Har inte själv testat vid Abiskojaure men Telia kan ha täckning (om inte annat tillräckligt för att få iväg ett SMS) men Comviq och Europolitan kan du glömma.

/M
 
Håkan K; sa:
Jo men...

Det är ju det som är så svårt. Alltid är det nån irriterande pellejöns som tycker att han är så värdefull och oersättlig på jobbet så att han ständigt prata i telefon. Bättre då att det inte finns nåt nät.
/Håkan

För mig e detta enkelt.. Jag umgås inte med irriterande Pellejönsar på min frilufstid. Dom får allt bli hemma i stan! Plötsligt så var det inget problem längre..

Om man ser till säkerhetsfunktionen så e mobilen rätt bra i många lägen..
 
jesper.holst; sa:
Måste veta om man kan använda mobilen i närheten av Abiskojarestugan. Obs telia eller comviq.
Comviq kan du glömma norr om Luleå enligt deras täckningskarta Telia har bästa täckning i landet men som du ser så har man täckning mot Nikkaluoka, Kebnekaise och även Norgevägen med Abiskojaure kan du nog glömma. Om man har en 450 så är täckningen ännu bättre. Det generella rådet i fjällen är - lita inte på din mobiltelefon!
Hjälptelefonerna kan du använda för att lämna meddelanden till polisen om ändrade färdplaner eller om du blir försenad. De ringer upp det nummer du anger och kontaktar dig sedan för att bekräfta. Givetvis skall detta inte missbrukas utan använd det för att undvika att fjällräddningen blir larmad för att du är försenad. // Roland
 
Håkan K; sa:
Alltid är det nån irriterande pellejöns som tycker att han är så värdefull och oersättlig på jobbet så att han ständigt prata i telefon. Bättre då att det inte finns nåt nät.
Lösningen på detta är åxå enlekelt - det finns inget nät som funkar! Beträffande färdplaner och oroliga anhöriga har jag skippat alla färdplaner. Jag har en utgångspunkt och en tid på 1-2 veckor som mina anhöriga känner till. Sedan får väder, vattennivåer, matransoner och dagsform anpassa färdvägarna. Det finns ingen orsak för någon att oroa sig, det är farligare att köra bil på E20 // Roland
 
FJS90/91; sa:
Håkan K; sa:
Jo men...

Det är ju det som är så svårt. Alltid är det nån irriterande pellejöns som tycker att han är så värdefull och oersättlig på jobbet så att han ständigt prata i telefon. Bättre då att det inte finns nåt nät.
/Håkan

För mig e detta enkelt.. Jag umgås inte med irriterande Pellejönsar på min frilufstid. Dom får allt bli hemma i stan! Plötsligt så var det inget problem längre..

Tänkte inte det... :)

FJS90/91; sa:
Om man ser till säkerhetsfunktionen så e mobilen rätt bra i många lägen..
Absolut! Men om det finns alltför utbredd mobiltäckning i fjällen (och annan "vildmark") så inger det en trygghet. En falsk trygghet av att "Vi kan ju alltid ringa fjällräddningen, så kommer de och hämtar oss". Man överlämnar, medvetet eller omedvetet, ansvaret för den egna säkerheten till någon annan. Ökad mobiltäckning skulle kunna medföra fler olyckor då fler som tidigare avstått fjällvandring p g a ovana och säkerhet ger sig iväg på alltför avancerade turer.

Ett exempel:
Jag satt jämte en tjej på tåget mellan Linköping och Växjö för ett antal år sen. Vi började av nån anledning prata fjällvandring. Det visade sig att hon och två kompisar hade vandrat i Kebne-omr tidigare under sommaren. De hade gått en 1-veckas stugtur. Hon hade burit 28 kg och kompisarna hade väl ungefär lika mycket. De hade inte tränat före och var uppenbarligen inte helt vältränade. Hennes knän "började göra ont" efter några dagar. De slängde mycket att de konserver de hade med sig men det hjälpte inte. De kände till slut att de måste kalla på fjällräddningen. 6000 SEK fick hon betala för räddningsinsatsen. Knäna var inte allvarligt skadade.

Finns det mobilnät i de här områdena så kommer personer med den sortens bristande förkunskaper att öka i fjällvärlden. Onekligen kommer då antalet olyckor/räddninginsatser att öka.

Jag anser därför att, ur ett säkerhetsperspektiv, är det inte alls självklart att det blir säkrare med mobiltelefontäckning.

/Håkan
 
Intressant att hon fick betala (ocksa ratt), men jag undrar hur det funkar.
Beror det pa hur allvarlig situationen ar, eller hur oaktsamt man har varit ?
Vem bestammer vem som far betala ?
Eller var det sa att raddningstjansten bara kopplade henne vidare till
skotertaxifirma ?
Forresten, haller med att innehav av mobil lockar manga att ta extra risker
(och mindre utrustning) med resonamang
"Vi kan ju ringer 112 om det gar snett".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.