Välja väg Mårma-Vistas

avslutad210712

Gäst
Läste följande på http://outsite.org/

"Når man når til pashøjden afviger man mod øst og op på toppen 1641. Derfra sigter man mod afløbet af Vássajávri. Nedfarten her er hurtig, behaglig og letgået."

Någon som testat att gå österut till toppen 1641 (utmed själva passet vid Mårma) och sedan ner därifrån och som kan verifiera att det är lättare än att gå i den annars rätt blockiga terrängen efter Mårmapasset.
 
Joh, jeg kan verificere det ... men er også den, som har skrevet ovenstående ;-)
Første gang jeg passerede mårmapasset gik jeg også i den grove blokmark under pashøjden ... men fik kigget ovennævnte rute ud. Jeg har passeret mårmapasset 2 gange siden og med success fulgt ruten over toppen 1641 :!?:

Jeg var sidst i abisko/kebnekaise-området i 1991 - siden har jeg vandret vindelfjäll og især sarek. Men på fredag og 3 uger frem, får jeg igen et glædeligt gensyn med abisko/kebne :)
[Ändrat av swedofil 2005-06-27 kl 22:57]
 

avslutad210712

Gäst
swedofil; sa:
Joh, jeg kan verificere det ... men er også den, som har skrevet ovenstående ;-)
Første gang jeg passerede mårmapasset gik jeg også i den grove blokmark under pashøjden ... men fik kigget ovennævnte rute ud. Jeg har passeret mårmapasset 2 gange siden og med success fulgt ruten over toppen 1641 :!?:

Jeg var sidst i abisko/kebnekaise-området i 1991 - siden har jeg vandret vindelfjäll og især sarek. Men på fredag og 3 uger frem, får jeg igen et glædeligt gensyn med abisko/kebne :)
[Ändrat av swedofil 2005-06-27 kl 22:57]

*S* Som man frågar får man svar

Nåja jag litar på dig och gör ett försök att gå den vägen. Skall gå förbi Mårma på ungefär 2 veckor och vill gärna slippa blockterräng så mycket som möjligt.
 
avslutad210712; sa:
swedofil; sa:
Joh, jeg kan verificere det ... men er også den, som har skrevet ovenstående ;-)
Første gang jeg passerede mårmapasset gik jeg også i den grove blokmark under pashøjden ... men fik kigget ovennævnte rute ud. Jeg har passeret mårmapasset 2 gange siden og med success fulgt ruten over toppen 1641 :!?:

Jeg var sidst i abisko/kebnekaise-området i 1991 - siden har jeg vandret vindelfjäll og især sarek. Men på fredag og 3 uger frem, får jeg igen et glædeligt gensyn med abisko/kebne :)
[Ändrat av swedofil 2005-06-27 kl 22:57]

*S* Som man frågar får man svar

Nåja jag litar på dig och gör ett försök att gå den vägen. Skall gå förbi Mårma på ungefär 2 veckor och vill gärna slippa blockterräng så mycket som möjligt.

Japp, tackar för tipset gör även jag, fast det är cirka 4 veckor kvar för min del. Nedräkningen fortsätter.

Peter P.
 
Toppen! Jag tar alla chanser att slippa blockterräng, speciellt i nedförsbacke...

3,5 veckor kvar ;-)

/Bosse
 

avslutad210712

Gäst
Gick aldrig upp på toppen. När man gått uppför Mårmapassset med nästan 30 kg på ryggen är man rätt mör i benen. Försökte dock hålla höjden och gick österut en bit innan jag/vi började nerstigningen. Var mycket gräs att gå nerför men i slutet var det en del blocktungor. Försökte titta och hade vi fortsatt en bit till så såg det ut att vara ännu bättre mot slutet så visst har vår norrman rätt. Gå inte rakt ner från passet utan ta en liten omväg - det tjänar du mycket på.
 
Jag önskar att jag läst denna tråd innan jag vandrade över passet i förra veckan. Vi hade ingen sikt vid passövergången och följde den markerade stigen på kartan ned västerut längs en del snöfält... Ja ni vet hur det slutar: block, block, block! Jag tror att vi hade en framkomlighet på 250 m/timme ett tag när de lavbeväxta stenobeliskerna värst stod som spön i backen.

Vad märkligt är att Grundsten nämner mycket lite om detta. Det enda han skriver är: "Södra sidan av passet har svagare lutning och man går här över blockmark uppblandad med gräshed". Har läst sådana passager i hans böcker tidigare och även vandrat dessa turer, men aldrig har jag blivit så block-tagen som i Mårma.
 
tjonsson; sa:
Jag önskar att jag läst denna tråd innan jag vandrade över passet i förra veckan. Vi hade ingen sikt vid passövergången och följde den markerade stigen på kartan ned västerut längs en del snöfält... Ja ni vet hur det slutar: block, block, block! Jag tror att vi hade en framkomlighet på 250 m/timme ett tag när de lavbeväxta stenobeliskerna värst stod som spön i backen.

Vad märkligt är att Grundsten nämner mycket lite om detta. Det enda han skriver är: "Södra sidan av passet har svagare lutning och man går här över blockmark uppblandad med gräshed". Har läst sådana passager i hans böcker tidigare och även vandrat dessa turer, men aldrig har jag blivit så block-tagen som i Mårma.

Arghh!
Ja jag minns att jag kollade i den här tråden innan vi for iväg, men på något sätt fastnade informationen aldrig i skallen.
Nu gick vi rakt ned efter passet, och nog såg det (väl nere) ut som om det hade gått bra mycket lättare att vika av österut en bit. Visserligen hade vi bra sikt, men nedför och blockhav är ingen kul kombination.

Överhuvudtaget verkar Grundsten ha varit lite frånvarande när han skrev om sträckan mårmapasset-vistasdalen.
Det verkar som om han dessutom blandat ihop de sjöar som ligger söder om passet. Han skriver nämligen om bra tältplatser på söderidan av vássajávri. (Där hittar man bara en lutande stenöken. De tältplatser som finns är på norrsidan). Däremot finns det bra tältplatser på gräshedarna efter den första lilla sjön som man passerar efter passet.
 
Herligt at andre også finder den 'rette' vej over mårmapasset :D
avslutad210712; sa:
... så visst har vår norrman rätt...
Men korrektion af en vigtig nuance ... jeg er dansk ;-)
GustavOh; sa:
... Överhuvudtaget verkar Grundsten ha varit lite frånvarande när han skrev om sträckan mårmapasset-vistasdalen...
Jo, den gode Cleas er lidt ukoncentreret her og der ... f.ex også hans beskrivning af övre Njåtjosvagge ...

Men oftest har han fine beskrivelser.
 

avslutad210712

Gäst
swedofil; sa:
Herligt at andre også finder den 'rette' vej over mårmapasset :D
avslutad210712; sa:
... så visst har vår norrman rätt...
Men korrektion af en vigtig nuance ... jeg er dansk ;-)
GustavOh; sa:
... Överhuvudtaget verkar Grundsten ha varit lite frånvarande när han skrev om sträckan mårmapasset-vistasdalen...
Jo, den gode Cleas er lidt ukoncentreret her og der ... f.ex også hans beskrivning af övre Njåtjosvagge ...

Men oftest har han fine beskrivelser.

Så visst har vår käre dansk rätt i sin beskrivning *L*

Rätt skall vara rätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
skuggarvet Har svårt att välja väg! Fjällvandring 4
Zerra Välja kängor Fjällvandring 5
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
Måns S Vilken sovsäck skall jag välja? Fjällvandring 19
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Ganescha Hjälpa med välja vandringsled Fjällvandring 3
serenade Välja skalbyxa Fjällvandring 15
Dania att välja säker tältplats Fjällvandring 24
idaleck Vilket tält ska vi välja? Fjällvandring 1
diluruf Vilken kängtyp ska jag välja? Fjällvandring 6
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
peter_i_naturen Alternativ väg i Kårsavagge Fjällvandring 2
Pappan Kukkesvaggebron - Saltoluokta, lämplig väg? Fjällvandring 2
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Taffinaff Möjlig väg över Östra Bossusglaciär-Sielmatjåkkaglaciären? Fjällvandring 2
mindful Väg norr om Akkha Fjällvandring 3
dennis_h På väg mot Vålådalen Fjällvandring 6
Gidenstam Alternativ väg Unna Allakassstugorna - Alesjaure Fjällvandring 1
leona1 Alternativ väg tillbaka Aktse - Saltoluokta? Fjällvandring 8
Niak65 Bydalen/Höglekardalen väg efter. Fjällvandring 0
Tanglan Äntligen snart på väg! Fjällvandring 0
annaelisabeth Saltoluokta - Teusajaure utan väg Fjällvandring 8
Onesport Väg till Kåtotjåkka - vad? Fjällvandring 8
Annette A På väg mot Grövelsjön? Fjällvandring 0
Tagetes På väg till Salto efter nio sarekdagar! Fjällvandring 1
Avarage Val av väg upp för Ö Bunnerstöten Fjällvandring 4
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Heljan Alternativ väg Fjällvandring 4
uncle botak Övernatta på väg mot Grövelsjön Fjällvandring 8
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
JoeSwede Trevligast väg till Abiskojaure? Fjällvandring 2
Dr Who Bästa väg mellan Växjö-Storulvån? Fjällvandring 5
Revan Vilken väg skulle passa? och hunden? Fjällvandring 14
Pwe Ramundsberget mot Skarsfjället - vilken väg? Fjällvandring 5
avslutad130107 Väg till spiterstulen? Fjällvandring 9
svegus Alternativ väg Abiskojaure - Abisko? Fjällvandring 9
BjörnGBG Vilken väg upp på Storsylen? Fjällvandring 9
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.