Mårma tidigt på säsongen

Är det någon som har några erfarenheter eller allmänt kloka ord att dela med sig av beträffande Mårmapasset tidigt på säsongen? Jag tänker i detta fallet på sista veckan i juni.

Har länge varit nyfiken på den vägen men märkligt nog är det fler saker än fjällvandringar som ska planeras in, därav tanken på en tur så pass tidigt på säsongen.

Jag kommer att vandra ensam och tycker inte det gör något om det "tar emot" litegrann, men det är ju skillnad på görbart och njutbart...
 
Jag gör de flesta turerna direkt efter midsommar och ser inga särskilda svårigheter med dina planer. Visst, du får säkert gå en hel del på snö i högre terräng, men den brukar bära bra så här års och senare. Ett och annat genomtramp kompenseras av att man slipper hoppa på stenblocken.

Mycket har skrivits här på Utsidan om att gå mellan Abisko och Nikka via Mårma, så du kanske kan läsa på en del. Om du kan välja, så tycker jag att själva passet är lättare att ta norrifrån, eftersom man då bättre kan överblicka var det är bäst att gå, särskilt vid dålig sikt. Ett annat vanligt råd är att man från passet och söderut gärna går en bit österut för att undvika de värsta blockhaven.

Lycka till önskar Pelle
 
Tack för informationen.
Jo, jag har läst in mig en del både här på Utsidan och andra ställen. Har sett det här med att hålla mot öster vid övergången och att passera från norr till söder.
Dock tyckte jag mig inte ha sett så mycket om tidiga(på säsongen) passager men det jag ser här ovan verkar ju lovande.

Tackar
 
Det är en lite svår fråga att svara på. På den höjden kan det ju både vara fina förhållanden eller ett snösörjeträsk tidigt på sommaren. Klokt är nog att ha en alternativ plan i bakfickan (och lagom med tid att utföra den) om passagen inte är möjlig. Gick där i höstas. Var inga större problem att gå från söder heller om man tar det försiktigt.
 
På den höjden kan det ju både vara fina förhållanden eller ett snösörjeträsk tidigt på sommaren.

Absolut, räknar väl med att höra mig för om aktuellt snöläge när det väl börjar närma sig, och skulle det inte funka så får man väl hitta på något annat. Jag var sugen på Mårmasvängen redan förra året http://www.utsidan.se/cldoc/ensamvandring-abisko-2016-d-blir-som.htm men då kändes tiden lite snålt tilltagen. Ska den här gången se till att ha lite mer tid och försöka röra mig lite snabbare inledningsvis...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Emil Stefansson Mårma nu på vintern? Fjällvandring 7
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa mårma / unna räitavagge Fjällvandring 7
Anders_sthlm Mer om Mårma. Fjällvandring 18
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
nsidirop Abisko - Nikkaluokta via Mårma och Trepassleden Fjällvandring 15
claesf Mårma - Alesjaure via Moarhmmacahca eller Moskkkumoarhma Fjällvandring 26
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
Meldende Alip Vealevarri (Mårma) Fjällvandring 1
cfn abisko - mårma - nikkaluokta Fjällvandring 13
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
pal2 Turförslag i Leavasvaggi och vid Mårma efterfrågas Fjällvandring 8
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
Walters Mårma och tre-pass-leden vecka 27 Fjällvandring 6
Anders_sthlm Mårma och omgivningar. Fjällvandring 8
b_luthman Höktoppskammen i Mårma Fjällvandring 2
Djunggren Glaciärer kring Mårma Fjällvandring 3
Välja väg Mårma-Vistas Fjällvandring 9
larvik line hur stora platser finns det att tälta i Mårma Fjällvandring 2
larvik line Tält platser i Mårma Fjällvandring 2
Mårma - Unna Räittavagge Fjällvandring 3
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
Martin Fjäderlätt Kan man gena från Vistasdalen upp till Mårma? Fjällvandring 23
petcatrekk Bilder från Mårma mm Fjällvandring 2
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
jkm Abisko-Rantasjaure-Mårma-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nik Fjällvandring 4
Tarfala Årosjåkk-Mårma-Abisko Fjällvandring 0
terrängen sträckan Vistas-Mårma Fjällvandring 2
Tältplatser i Mårma?? Fjällvandring 13
SofiaR Duger mina Lundhags från tidigt 80tal? Fjällvandring 11
dallan Stekenjokk så tidigt som möjligt Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
KevinG Lämpligaste turen tidigt på säsongen Fjällvandring 9
Kimkim Vaimok / Pieskehaure - hur tidigt? Fjällvandring 8
Keb2020 Alternativa vägar tidigt på säsongen? Fjällvandring 9
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
josia Grövelsjön-Rogen-Tänndalen tidigt i juni Fjällvandring 8
wurth Kebnekaise. TIDIGT! Fjällvandring 5
Foss Tidigt vandring? Fjällvandring 7
chippo För tidigt? Abisko-Nikkaluokta v. 27 Fjällvandring 19
dangermouse Hur tidigt Keb Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.