Turförslag i Leavasvaggi och vid Mårma efterfrågas

I sommar kommer jag att vandra från Årosjokk norrut och svänga av i Leavasvaggi och gå upp till Mårma. Jag har "budgeterat" med en extra dag längs Leavasvagge och en uppe vid Mårma.

I Leavasvaggi funderar jag på att gå upp på den lilla toppen Bealzzacorru (1262) eller upp på norrsidan mot Rassebavttascohka eller Vierrocohka. Är Leavasjohka strulig att ta sig över såpass högt upp i dalen? Är något av alternativen bättre eller sämre? Finns det något annat skoj någon har att förelå?

Upp vid mårma funderar jag på att gå upp i passet söderut, mellan 1641 toppen och Vassacohka, och sedan vandra upp mot 19x8 toppen (höjden ligger precis på skarven på mina kartblad, därav x:et). Vad jag har läst mig till här på forumet är det en relativt enkel vandringsväg (bortsett från höjden). Stämmer detta? Finns det något annat alternativ jag borde fundera på?

Hur nära mårmapasset kan man hitta tältplats? Vad jag förstått ska det gå att hitta fina tältplatser på Leavasbahta men hur är det lite närmare passet? Det skulle vara bra med en tältnatt så nära passet som möjligt, om det nu blir där jag tar en dagstur.

Mvh
Peter P.
 
Leavasvaggi. & Mårma..

Ja du. Jag gick Leavasvaggi förra sommaren ensam och det var lite tradigt och enahanda. Storslaget och väldigt ensamt. På nått vis är leden i dalen där ett bra alternativ till Kungsleden eller Vistasdalen.. Leden är rösad i vikke fall och man tappar inte bort sig.
Jag blev avsläppt med Kirunabussen på vägen i Årosjokk där busschaffissen tyckte leden började.. Det står en träskylt där.. Tyvärr är det ju Vinterleden och väldigt klafsig.. Sommarleden börjar lite längre bort på vägen vid en betongbunker ett el-transformatorskåp och går förbi upp vid ett sommarhus. Med full packning är det en kämpebacke att gå upp, men det är ju alla backar..
Annars är leden väldigt lättgången. Så när, som ett knepigt vad inne i ett videsnår. Där är vattnet djupt och strömt. Det var det förra året det öste ner när jag gick.
Det finns två lappkåtor på leden. Båda är slitna och förfallna och trista och ger inget vidare skydd i hällregn ens.
När du kommit fram till stora Leavasjokken så är det en grusbrink där.. Folk som ska till Rautas’ och Bassesvagge och Abisko norrpå och så, dom måste ju vada här.. Jättejobbigt och jättemycket vatten..i alla fall var det så i somras..
Du går på södra jokkstranden en bit ifrån själva jokken.. Det där spetsiga fjället ser du rakt fram: Bielzzacorru. Det står som en kloss mitt i dalen. Jag var i n t e uppe på det och det är bara möjligt att gå upp bakifrån. På andra sidan har du Rassebautatjåkkamassivet. Jokken går inte att vada dit över. Den är strid och kraftig även här uppe., Först vid sjön 1050 kan du ta dig över på andra sidan. Här börjar stora jättejobbiga moräner dessutom och bara jobbig rullsten överallt. Sjön är typ sista ‘vettiga tältplatsen‘. Dock om du tar dig över och klättrar upp på R-bergen finns det fina gräsplaner att tälta på där..Du kan gå uppe på ryggen runt däruppe och tälta. Det är väldigt ovanligt och spännande.. Blåsigt och hur mycket utsikt som helst..

Nåväl ifrån den där sjön: 1050 är det en seg backe upp till klassiska Mårmapasset, Det är stora runda bumlingar som man 'hopp-går' på..(jag ramlade och slog mig) När du kommer upp där känner du nog igen dig. Nån direkt tältplats vet jag inte om det finns just där.. Nere vid glaciärmoränen (Stor-Mårma) finns det nog, men det är kallt där.
Går du sedan upp i backen upp på Vassatjåkka kan du ju gå där i och för sig till toppen 1938(gamla Mårmatjåkka-toppen) och upp på den.. Sedan börjar knaset och det är lite scary om du ska ner till typ, Måskomårma men det går.. Du går då ner i passet på det viset att du går i en lätt böjd båge, först nordväst och sedan nordost därifrån kan du komma upp på Mårmabakti 1888 alltså. Det är brant ner till Måskomorma.. Men om du går vidare till passet efter, det mellan 1821 och 1886 kan du gå i Mårmatjaktatjajåkkens (eller vad det nu heter) dal, mycket lättare där..
Gå inte ut på glaciären Mårmabakte, den är livsfarlig däruppe.
Men...
Öh? vart ska du?

Ett tips: Har du tid så tälta vid Rassepautastjåkkamassivet och gå upp och runt det. Det är väldigt sevärt faktiskt..Du kan gå på det till Vierratjåkkafjället och ner vid stugan i Mårma. Det är i och för sig stenigt däruppe men inte lika lösa stenar som uppe på Vassatjåkka.

Anders.
 
Tackar, det var bra information! Jag skall vidare norrut längd leden efter Mårma. Jag har inte kartan med mig men det låter som att det bästa är att gå ner till Mårmastugan. Det lär finnas möjligheter till tältning där och gå på dagstur i Mårmamassivet därifrån. Tälta upp bland R-bergen (kan du beskriva mer var man hittar "gräsplanerna") och sedan ner till Mårmastugan låter som en trevlig idé. Då behöver man inte gå ner till stugan för att leta tältplats och sedan upp igen för att gå på dagstur dagen efter.....

Mvh
Peter P.
 
Tältplatser i övre Leavasvagge.

Här är en karta med lite ledtips.. Inom det röda området är det gräsmark och bra tältplatser.
Den blå linjen är de sträckor du kan gå över till Mårmastugan.
Det slog mig att Tore Abrehamsson skrivit nått om detta i sin bok ‘Okända fjäll’ men jag har inte direkt kollat den inför det här svaret jag skriver här nu.
Är det fint väder ja då kan man ju gå däruppe men är det risigt väder ja då får du nog nöja dig att gå i dalen..

At gå själv på sånna här extremkamlinjer har sina besvär. Jag ramlade som jag skrev tidigare och hade jag gjort mig mer illa hade ju ingen hittat mig. Här går inte många.
Leavasvagge är annars väldigt rent ,tyst och storslaget.

mvh Anders.
 

Bilagor

  • Karta (2).jpg
    Karta (2).jpg
    109.5 KB · Visningar: 4,236
Jag tackar och bockar så pannen slår i tangentbordet! Det västra av de två gräsmarksområdena är klart intressant.

Jag har för vana att lämna kvar hemma en karta med mina planerade vandringsvägar (inklusive dagsturer) inritade. Det kanske låter som att jag planerar sönder mina vandringar men det brukar bli en hel del olika förslag inritade. Om sedan det inte går att ta sig upp, någon av dagsturerna så blir det helt enkelt ingen, men det har aldrig hänt hittils. Om något händer så, och jag inte hör av mig ett visst datum så vet fjällräddningen precis var de ska leta.

Tack igen!
Peter P.
 
Du kanske gärna vill gå Leavasvaggi. Annars finns det ett alternativ som är mindre blött, som jag gick förra året.
Jag började på Vistasleden från Nikkaluokta men vek av mot NNO efter c:a 500m, siktade mot renvaktarstugan, fortsatte uppför sluttningen och vek av mot NNV, mellan höjderna1191 och 1235, fortsatte mot NNV över höjden 1150 ner mot den lilla sjön alldeles norr om höjden 1262. Sedan mera NV över den breda pasströskeln väster om Bealzzacorru (1262) och sedan snett ner i norra delen av Leavasvaggi. (Jag hade först tänkt hålla höjd och gå till Mårmapasset via Ruomascorru, men vädret blev sämre, så jag valde att gå ner i dalen). Hittade en bra tältplats väster om 1545 på Ruomascorru, på blå linjen på Anders karta, alldeles vid den lilla jokken som kommer från sluttningen av 1545. Vägen hit var lättvandrad och tältplatser var inga problem, men från den lilla sjön mellan Duopmacohkka och Beahccarcohkka var det stenigt. Bitvis fin utsikt ner i och över Vistasvaggi. Betr. fortsättningen upp till Mårmapasset, alltså mellan 1641 och 1468, är som Anders redan nämnt, ganska stenig. Från Mårmaglaciären och ner mot Mårmastugan finns det en röjd tältplats, c:a 1 km söder om stugan om jag minns rätt.
Anders, vilken sjö avser du med 1050? Är det den som heter 1066 på min utgåva av BD6?
Jag tror jag hade tur, som hittade den tältplats jag nyss beskrev, för efter den var det bara sten och åter sten.
(Anders, vi kanske möts i Abisko i år också?)

/ Bertil
 
Bertil, du har rätt. Sätter jag på mig glasögonen är sjön :1066 den sjön där all sten börjar (inte 1050 som jag skrev) Hur som helst här börjar stenarna och sluttningen upp mot Mårma.Leavasbahta heter stället.
Jo den färdvägen du beskriver ifrån Vistasdalen är nog ett bra alternativ för dom som inte vill gå hela Leavasleden ifrån Årosjokk upp in i Mårma.

Själv ska jag gå invid Norska gränsen i år. Jag ska titta på Riukojietna, den där platåglaciären där och på dom där paternostersjöarna vid Gungarjokka och en del annat smått och gått.
Jag går ifrån Kebnekaise den 28 (Alltså över Singi, Näsketvagge, bakom Sälka och upp och kommer till Abisko den. 12/13 Augusti.
Mycket ligga still och så hade jag tänkt mig en del mer bekvämare toppar i det området... dagsutflykter och så.
 
Du kanske gärna vill gå Leavasvaggi. Annars finns det ett alternativ som är mindre blött, som jag gick förra året.
Jag började på Vistasleden från Nikkaluokta men vek av mot NNO efter c:a 500m, siktade mot renvaktarstugan, fortsatte uppför sluttningen och vek av mot NNV, mellan höjderna1191 och 1235, fortsatte mot NNV över höjden 1150 ner mot den lilla sjön alldeles norr om höjden 1262. Sedan mera NV över den breda pasströskeln väster om Bealzzacorru (1262) och sedan snett ner i norra delen av Leavasvaggi. (Jag hade först tänkt hålla höjd och gå till Mårmapasset via Ruomascorru, men vädret blev sämre, så jag valde att gå ner i dalen). Hittade en bra tältplats väster om 1545 på Ruomascorru, på blå linjen på Anders karta, alldeles vid den lilla jokken som kommer från sluttningen av 1545. Vägen hit var lättvandrad och tältplatser var inga problem, men från den lilla sjön mellan Duopmacohkka och Beahccarcohkka var det stenigt. Bitvis fin utsikt ner i och över Vistasvaggi. Betr. fortsättningen upp till Mårmapasset, alltså mellan 1641 och 1468, är som Anders redan nämnt, ganska stenig. Från Mårmaglaciären och ner mot Mårmastugan finns det en röjd tältplats, c:a 1 km söder om stugan om jag minns rätt.

Jag gick en snarlik väg under årets sensommartur, baserad på ovanstående beskrivning. Precis där Vistasleden börjar vid bilvägen går det upp ett fyrhjulingsspår snett till höger, som leder till renvaktarstugan. Det går att följa i stort sett hela vägen, men är lätt att tappa bort i det sista skogspartiet. Jag rekommenderar också denna "höga väg" varmt, som en sorts genväg till Mårma, och den är riktigt trevlig i sig också med många vidsträckta vyer under vandringen. Det går även att undvika det värsta av den senare stenigheten med lite framförhållning och god "vandrarblick". Det finns mycket riktigt en stor, röjd tältplats strax innan Mårmastugan, men även invid stugan finns det några stycken samt på vissa ställen längs leden ned mot Aliseatnu.

En full beskrivning med bilder återfinns här, med viss information om tältningsförhållanden inkluderad.
 
Jag gick en snarlik väg under årets sensommartur, baserad på ovanstående beskrivning. Precis där Vistasleden börjar vid bilvägen går det upp ett fyrhjulingsspår snett till höger, som leder till renvaktarstugan. Det går att följa i stort sett hela vägen, men är lätt att tappa bort i det sista skogspartiet. Jag rekommenderar också denna "höga väg" varmt, som en sorts genväg till Mårma, och den är riktigt trevlig i sig också med många vidsträckta vyer under vandringen. Det går även att undvika det värsta av den senare stenigheten med lite framförhållning och god "vandrarblick". Det finns mycket riktigt en stor, röjd tältplats strax innan Mårmastugan, men även invid stugan finns det några stycken samt på vissa ställen längs leden ned mot Aliseatnu.

En full beskrivning med bilder återfinns här, med viss information om tältningsförhållanden inkluderad.


Härliga bilder! Får den vanliga känslan av "vad gör jag här när jag kan vara där.....". Tyvärr är jag inte klar med mina foton från min tur. Från Årosjokk till Leavasjokk var det ganska enahanda. Bjuder på ett foto från turen.

marma_cut_edit3_scale.jpg

Jag tror jag räknade till 5 tältplatser från mårmapasset och ner till stugan. En del var inte större än att ett tält kunde rymmas medans några (åtminstone en) var rejält stor för säkert ett par kåtor.

Mvh
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Stendunken Turförslag geirangerfjorden Fjällvandring 3
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
mindful Turförslag Fjällvandring 6
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
avsl_22-07-26 Lagom vandring för ensamvandrare - turförslag? Fjällvandring 17
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
GMauritzson Turförslag Abisko Juli? Fjällvandring 6
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
shiloh Turförslag Fjällvandring 8
seww Turförslag utan beroende av transporter Fjällvandring 10
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
svebban Turförslag v34-35? Fjällvandring 1
pasifiska kresten Turförslag Bunnerfjällen Fjällvandring 0
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
fidelio Turförslag Fjällvandring 1
shadowfire Turförslag runt Besseggen Fjällvandring 8
Zephyria Kebnekaise 8+2 dagar - turförslag? Fjällvandring 4
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
hommen Turförslag Sarek Fjällvandring 7
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
327Karlsson Turförslag 5-6 nätter runt kebnekaise Fjällvandring 21
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
BASKAGGE Turförslag andra halvan Augusti Fjällvandring 6
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
Erik_Svensson Några turförslag i Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 12
kent1234 turförslag Fjällvandring 8
Fjällarne Turförslag Artfjället Fjällvandring 10
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4
Toola Ännu att turförslag i Sarek att granska och kommentera Fjällvandring 3
friskluft Turförslag Kvikkjokk->Bårddetjåhkkå önskas Fjällvandring 27
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
Virrhönan Lunndörrsfjällen - turförslag? Fjällvandring 10
andersmossing Vandring fyra nätter, turförslag? Fjällvandring 3
rockempire Turförslag Fjällvandring 5
lleberg 12 nätter ute kring abisko, turförslag? Fjällvandring 7
AJämtin Turförslag Norge Bergen Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.