Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år

Hej alla!

Jag vill bara tipsa de som funderar på att vandra med relativt små barn. Vi har precis kommit hem från en vandring i Grövelsjön med våra tjejer som är 3 och 5 år gamla. Vi bestämde oss för att gå med tält för att kunna anpassa takten helt efter barnen.

När vi kom upp till Grövelsjön blev det naturliga valet för oss att gå "Linnestigen" väst-nord- väst in i Norge. Första biten är det uppför, men inte värre än att barnen klarar av det. Framme vid norska gränsen gjorde vi vår första lägerplats, med ena delen av tältet i sverige och andra i norge, vilket barnen tyckte var väldigt roligt!. Ett fantastiskt ställe med en fin jokk där barnen till och med kunde bada på eftermiddagen. Äldsta tjejen och pappa gick på kvällen upp på Sjöhöjden och tittade på utsikten över Grövelsjön.

Nästa dag visste barnen vad det handlade om och det var inte lika mycket uppför. Nu följde vi leden norrut, mellan Sjöhögda och Salsfjället och slog läger vid de små sjöarna nedanför Salsfjället. På eftermiddagen gjorde vi ett försök att gå upp på Salsfjället men blev hindrade av åskväder och regn.(treåringen bröt ihop när vi fick vända för hon ville gå upp på berget) Lite senare hade regnet upphört och vi gjorde ett nytt försök. Barnen fixade att gå de 200 höjdmeterna upp på toppen, även om de tyckte det var ganska jobbigt. Treåringen fick flera gånger valet att gå ner igen men hon hade bestämt sig för att hon ville upp på toppen och dit kom hon! Barn är fantastiska!

På kvällen var vi omgärdade av renar som sprang runt tältet vilket barnen tyckte var jättespännande! Det fanns också väldigt mycket lemmlar där som pilade runt i ljungen.

Tredje dagen började det gå neråt mot norra delen av Grövelsjön. Vi hade tänkt att stanna en natt till precis ovanför trädgränsen, men barnen var ganska nöjda på vandringslivet och ville gå tillbaka så det gjorde vi. Det blev den tuffaste vandringen eftersom vi fick gå lite längre och med viss tidspress för att hinna med båten från Ryvang. Det var också ganska tuff terräng för små korta ben med mycket stora stenblock, men det gick ändå väldigt bra. Vi kom med 12.25-båten från Ryvang tillbaka till Sjöstugan i Grövelsjön där glass väntade!

Det var en fantastisk vandring och relativt lätt att genomföra med små barn, men den förutsätter att man går med tält. Vi hade förväntat oss att bära väldigt mycket packning, men det blev inte så farligt. Min man gick med 23 kilo, jag med 15 och barnen med 1,5 kilo var - då hade de sina egna kläder och serietidningar och var sitt litet gosedjur.

Kan starkt rekommendera den som vill gå med barn att prova, oavsett var man väljer att gå någonstans! Det viktiga är att man lyssnar på barnen och gör det till DERAS vandring (att lägga stenar på ledrösena var en väldigt bra morot för att ta sig framåt hela tiden, även båtturen bidrog till att göra det roligt). Barnen fick uppleva många annorlunda och spännande saker som de kommer att komma ihåg länge tror jag!

Hoppas att någon har blivit lite inspirerad!

Citat från äldsta tjejen: "Det här är det man ska göra på sommaren, det här vill jag göra många gånger, det är spännande!"
 
Åh, vad roligt att läsa :) Stort tack för inspiration och tips :)
Var tidigare i somras ute i Grövelsjön med betydligt äldre sällskap - min 65-årige far. Han uppskattade inte heller just nedgången till Ryvang gård. För mig är det bara en sträcka som man vill bli av med fort. Stenblock och massvis med mygg.
Hur hanterade ni myggen kontra barnen förresten?

Om ni missar båten nästa gång kan jag tipsa om att tälta längst ut på udden vid Ryvang. 50m öster om bryggan där båten avgår. Vackert vid solnedgång och härligt med ett dopp i den klara sjön.
Nästa år fyller grabben 3 och då blir det kanske ett tältäventyr i vackra Grövelsjön.
 
Precis den sträckan som jag funderat på att gå nästa år med grabben som då är tre år. Tack!

Skönt att höra att det inte blev så jätte mycket packning. Det har oroat mig lite...

Och det vore kul att höra hur ni gjorde med ev mygg.

Var treåringen blöjfri?

Hur tror ni det hade varit att gå åt andra hållet, dvs börja med båten?

Sov barnen i egen sovsäck, eller delade någon sovtäcke med treåringen?
 
Tack för tipset! Nästa år har vi en som är 4 och en som är 1. Och i mina drömmar ger vi oss du ut på liten tur. "Ettan" har vi tänkt att bära men är inte så sugen på att göra dito med blöjorna. Någon som, inte är eskimå, som har fjällblöjerfarenhet?
 
Vist är det underbart

Kan starkt rekommendera den som vill gå med barn att prova, oavsett var man väljer att gå någonstans! Det viktiga är att man lyssnar på barnen och gör det till DERAS vandring (att lägga stenar på ledrösena var en väldigt bra morot för att ta sig framåt hela tiden, även båtturen bidrog till att göra det roligt). Barnen fick uppleva många annorlunda och spännande saker som de kommer att komma ihåg länge tror jag!

Hoppas att någon har blivit lite inspirerad!

Citat från äldsta tjejen: "Det här är det man ska göra på sommaren, det här vill jag göra många gånger, det är spännande!"

Visst är det underbart med att uppleva fjällen med barn. Vi gjorde motsvarande trip när barnen var ett år äldre än era. Ett gott exempel på att det faktiskt inte behöver bli så tungt även om barnens saker ska med!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skidgalen Behöver tips för vandring med 1,5 åring på Kanarieöarna. Barn och friluftsliv 4
Maria Durrani Tips/synpunkter på vandring med barn Barn och friluftsliv 3
Linda G Öluffa i Stockholms skärgård med barn i sommar - vilka tips har ni till oerfarna? Barn och friluftsliv 15
Kotten82 Porta potti i tält, samt tips önskas om tältning Barn och friluftsliv 7
Mambora Tips på Tält för familj på 5? Barn och friluftsliv 6
Nikonist Sommarcamping med barn, tips? Barn och friluftsliv 5
Askel Tips på tur i Glaskogen Barn och friluftsliv 7
klqrq Tips för att få barnen att gå :) Barn och friluftsliv 22
serenade Vill ha tips på fjällvandring med 2 barn?? Barn och friluftsliv 6
Concor01 Bohusleden med barn, tips på etapper sökes!! Barn och friluftsliv 2
Cechol Tips mottages! Fjällen i slutet av maj?? Barn och friluftsliv 10
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12
schis Behöver tips på presenter till ett aktivt par som snart blir föräldrar Barn och friluftsliv 11
jenny_maria Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!! Barn och friluftsliv 46
Mikkel.Orstedholm Tips önskas: tälta med barn i Stockholms Skärgård? Barn och friluftsliv 3
niklaz Sovsäck till fyraåring - tips tack Barn och friluftsliv 5
Listigaräven Chariot CX - tips på suflett? Barn och friluftsliv 1
xet Roadtrip med 1,5 åring- tips Barn och friluftsliv 4
Tony T Med barn på tur- Tips&Trix Barn och friluftsliv 13
Kroppefjäll Tips på fjälltur (skidor) med 7-åring Barn och friluftsliv 5
pilina Tips - längskidor med 2 åring Barn och friluftsliv 8
Birgitta K Nybörjar tips för fjällvandrande barnfamiljer Barn och friluftsliv 0
3juni04 Tips behövs för nybörjarfamilj med femåring. Barn och friluftsliv 3
purjo_ tips runt västmanland Barn och friluftsliv 11
Schneeberger Tips inför fjällvandring med 14 månaders pojke? Barn och friluftsliv 12
Ingle Tälta med 3,5 månaders - ge mig tips! Barn och friluftsliv 11
Forz Tips på äventyr i Jämtland eller Skåne med 10-månadersbäbis? Barn och friluftsliv 6
fson Tips om barnvänlig skidort/anläggning? Barn och friluftsliv 14
Crappy Tips på fjälltur Barn och friluftsliv 3
AndreasE Tips på tältplatser i Skåne Barn och friluftsliv 11
sandskäddan Tips om bra plats för tältning med småbarn i Uppland el. Västmanland. Barn och friluftsliv 1
annapanna1 Tips på aktivitet med bebis. Barn och friluftsliv 3
Sofia Svensson Tips på fjällvandring med 6-åring? Barn och friluftsliv 8
naffatS "Spöka" för barnen, tips önskas! Barn och friluftsliv 26
Lassexo Tips på bärbara grillar önskas Barn och friluftsliv 17
Jonas.O Tips på bra barnhjälm... Barn och friluftsliv 2
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16
Maddie Nybörjare som behöver tips! Barn och friluftsliv 7
Skydivergirl Tips på barnbärstol! Barn och friluftsliv 8
J_Susiraja Tips om platser för outdoor-upplevelse med barn Barn och friluftsliv 4
Kuddsson Tips önskas på bra cykelvagn! Barn och friluftsliv 23
kajhaj Tips på ryggsäck till 7-åring Barn och friluftsliv 15
Dirk tips om långresa Barn och friluftsliv 0
Kuddsson Sökes! tips om kajakpaddling med små barn Barn och friluftsliv 10
salgo60 Tips önskas att göra med 14 åring Barn och friluftsliv 16
magrod76 Bära 6-åring på rygg vid längre vandring Barn och friluftsliv 20
mysli Vandring i Bergslagen med barn Barn och friluftsliv 6
Antromama Utflykt /vandring - grotta- 11 och 13 åring Barn och friluftsliv 7
Muvo84 Vandring med 13 åring Kungsleden Barn och friluftsliv 19
dalekant Fråga om vandring i Kebnekaisefjällen Barn och friluftsliv 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.