Tips - vandring i Grövelsjön med barn 3 och 5 år

Hej alla!

Jag vill bara tipsa de som funderar på att vandra med relativt små barn. Vi har precis kommit hem från en vandring i Grövelsjön med våra tjejer som är 3 och 5 år gamla. Vi bestämde oss för att gå med tält för att kunna anpassa takten helt efter barnen.

När vi kom upp till Grövelsjön blev det naturliga valet för oss att gå "Linnestigen" väst-nord- väst in i Norge. Första biten är det uppför, men inte värre än att barnen klarar av det. Framme vid norska gränsen gjorde vi vår första lägerplats, med ena delen av tältet i sverige och andra i norge, vilket barnen tyckte var väldigt roligt!. Ett fantastiskt ställe med en fin jokk där barnen till och med kunde bada på eftermiddagen. Äldsta tjejen och pappa gick på kvällen upp på Sjöhöjden och tittade på utsikten över Grövelsjön.

Nästa dag visste barnen vad det handlade om och det var inte lika mycket uppför. Nu följde vi leden norrut, mellan Sjöhögda och Salsfjället och slog läger vid de små sjöarna nedanför Salsfjället. På eftermiddagen gjorde vi ett försök att gå upp på Salsfjället men blev hindrade av åskväder och regn.(treåringen bröt ihop när vi fick vända för hon ville gå upp på berget) Lite senare hade regnet upphört och vi gjorde ett nytt försök. Barnen fixade att gå de 200 höjdmeterna upp på toppen, även om de tyckte det var ganska jobbigt. Treåringen fick flera gånger valet att gå ner igen men hon hade bestämt sig för att hon ville upp på toppen och dit kom hon! Barn är fantastiska!

På kvällen var vi omgärdade av renar som sprang runt tältet vilket barnen tyckte var jättespännande! Det fanns också väldigt mycket lemmlar där som pilade runt i ljungen.

Tredje dagen började det gå neråt mot norra delen av Grövelsjön. Vi hade tänkt att stanna en natt till precis ovanför trädgränsen, men barnen var ganska nöjda på vandringslivet och ville gå tillbaka så det gjorde vi. Det blev den tuffaste vandringen eftersom vi fick gå lite längre och med viss tidspress för att hinna med båten från Ryvang. Det var också ganska tuff terräng för små korta ben med mycket stora stenblock, men det gick ändå väldigt bra. Vi kom med 12.25-båten från Ryvang tillbaka till Sjöstugan i Grövelsjön där glass väntade!

Det var en fantastisk vandring och relativt lätt att genomföra med små barn, men den förutsätter att man går med tält. Vi hade förväntat oss att bära väldigt mycket packning, men det blev inte så farligt. Min man gick med 23 kilo, jag med 15 och barnen med 1,5 kilo var - då hade de sina egna kläder och serietidningar och var sitt litet gosedjur.

Kan starkt rekommendera den som vill gå med barn att prova, oavsett var man väljer att gå någonstans! Det viktiga är att man lyssnar på barnen och gör det till DERAS vandring (att lägga stenar på ledrösena var en väldigt bra morot för att ta sig framåt hela tiden, även båtturen bidrog till att göra det roligt). Barnen fick uppleva många annorlunda och spännande saker som de kommer att komma ihåg länge tror jag!

Hoppas att någon har blivit lite inspirerad!

Citat från äldsta tjejen: "Det här är det man ska göra på sommaren, det här vill jag göra många gånger, det är spännande!"

Åh, vad roligt att läsa :) Stort tack för inspiration och tips :)
Var tidigare i somras ute i Grövelsjön med betydligt äldre sällskap - min 65-årige far. Han uppskattade inte heller just nedgången till Ryvang gård. För mig är det bara en sträcka som man vill bli av med fort. Stenblock och massvis med mygg.
Hur hanterade ni myggen kontra barnen förresten?

Om ni missar båten nästa gång kan jag tipsa om att tälta längst ut på udden vid Ryvang. 50m öster om bryggan där båten avgår. Vackert vid solnedgång och härligt med ett dopp i den klara sjön.
Nästa år fyller grabben 3 och då blir det kanske ett tältäventyr i vackra Grövelsjön.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Precis den sträckan som jag funderat på att gå nästa år med grabben som då är tre år. Tack!

Skönt att höra att det inte blev så jätte mycket packning. Det har oroat mig lite...

Och det vore kul att höra hur ni gjorde med ev mygg.

Var treåringen blöjfri?

Hur tror ni det hade varit att gå åt andra hållet, dvs börja med båten?

Sov barnen i egen sovsäck, eller delade någon sovtäcke med treåringen?

Tack för tipset! Nästa år har vi en som är 4 och en som är 1. Och i mina drömmar ger vi oss du ut på liten tur. "Ettan" har vi tänkt att bära men är inte så sugen på att göra dito med blöjorna. Någon som, inte är eskimå, som har fjällblöjerfarenhet?

Vist är det underbart

Kan starkt rekommendera den som vill gå med barn att prova, oavsett var man väljer att gå någonstans! Det viktiga är att man lyssnar på barnen och gör det till DERAS vandring (att lägga stenar på ledrösena var en väldigt bra morot för att ta sig framåt hela tiden, även båtturen bidrog till att göra det roligt). Barnen fick uppleva många annorlunda och spännande saker som de kommer att komma ihåg länge tror jag!

Hoppas att någon har blivit lite inspirerad!

Citat från äldsta tjejen: "Det här är det man ska göra på sommaren, det här vill jag göra många gånger, det är spännande!"

Visst är det underbart med att uppleva fjällen med barn. Vi gjorde motsvarande trip när barnen var ett år äldre än era. Ett gott exempel på att det faktiskt inte behöver bli så tungt även om barnens saker ska med!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips