Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure

Hej!

Håller på och läser in mig på sträckan jag tänkt vandra i sommar. Men får inte helt klarhet i sträckan Sorjoshytta-Sulitjelma om det är svåra vad och svårvandrat. Vad jag förstått så är det ett större vad vid Storelvvatnan och så kan det vara besvärligt vid Sorjushyttan om det är blankis där.
Är det någon som har erfarenhet av området. Behöver man stegjärn med sig, eller fungerar det med kängor och stavar eller kanske man kan ha vanligt halkskydd "Spicky". Hur är vadet vid Storelvvatnan, är det svårt, djupt, långt.

Ska också vandra Unna Allakas till Hukesjaure, via Cáihnavággehytta och Gautelishytta. Är det någon som vet hur vandring är här?

Hälsningar
Pia
 
Jag har passerat vadet vid Storelvvatnan fyra gånger utan problem, brett och grunt, se bild.
Norrmännen har nyligen (2012 tror jag) byggt två broar vid Sorjoshytta så att man går runt den lilla branta glaciären.

/Hans
 

Bilagor

  • Storelvvatnan.jpg
    Storelvvatnan.jpg
    49.7 KB · Visningar: 925
  • sorjos broar 3.jpg
    sorjos broar 3.jpg
    56.6 KB · Visningar: 794

avslutad210712

Gäst
...
Ska också vandra Unna Allakas till Hukesjaure, via Cáihnavággehytta och Gautelishytta. Är det någon som vet hur vandring är här?
...

Unna Allakas - Cunojavrrehytta

Lätt vandring utan några som helst problem förutom att bron vid Cunojavrrehytta kan vara lite läskig. Vi löste det genom att vada strax nedanför bron. Fast vada är att ta i väldigt mycket eftersom det bara var att kliva på stenar som alla var ovanför vattnet.

Cunojavrrehytta - Caihnavaggehytta

En bro strax efter Cunojavrrehytta som är lite si och så med. Vi valde att vada ungefär 200 meter uppströms där det är grusbankar och mycket enkelt att vada men vi var tvungna att byta till foppatofflor eftersom det var lite för djupt för kängorna. Därefter ren plattvandring bort till nästa bro som var en lustig konstruktion eftersom den är delad mitt på. Ett vad på sträckan som krävde foppatofflor om man hae lågskaftade kängor. Själv gick jag över utan problem med mina högskaftade. Efter bron får man gå genom hög vidje ett tag med massor av insekter men det överlever man. Därefter bär det uppåt mot Caihnavaggehytta.

Caihnavaggehytta - Gautelishytta

Efter Caihnavaggehytta går det svagt upp till den sista sjön i dalen. Efter sjön upp mot passövergången är det en kraftig stigning men framförallt är det stenigt och då pratar vi inte småsten utan allt från småsten till riktigt stora stenblock som man skall ta sig fram runt, på och mellan. Inget ställe jag skulle vilja gå i dåligt väder men är det torrt och man tar det lugnt så skall det inte vara några problem. Mycket snö mellan och på blocken men jag skulle inte rekommendera att gå på de snöfälten eftersom man inte har någon aning om bärigheten. Efter passet valde vi att snedda på berget ovanför Gautelishytta. Mycket lätt och mycket hjortron stötte vi på.

Gautelishytta - Hukejaurestugan

Vi gick inte fram till stugan utan vi stannade där leden från Kungsleden korsar dvs ungefär 2 km nordost om Hukejaure-stugan. Lätt vandring och såklart en "norsk" bro ungefär 4 km innan norsk-svenska gränsen. Den bästa av de norska broarna men lite otäck att gå över eftersom det blåste ordentligt hårt över sjön dvs rak sidvind när man är på bron. Den jåkken behöver man inte ens fundera på att vada om man inte har en omedelbar dödslängtan. Vi gick ända fram till gränsen vid Ivarsten och tyvärr hittade vi nog en gammal led för det var en riktigt jobbig bit tills vi kom fram och hittade den markerade leden som vi insåg gick på ett lite trevligare och enklare ställe men så kan det vara ibland.

När det gäller vadandet kan man säga att det var mycket lite vatten i fjällen när vi gick i augusti 2011. Betydligt mindre än när jag gick Katterat - Unna Allakas i slutet av juli 2009. Det innebär att de enkla vad som vi hade troligen är betydligt mindre enkla om man går när det är mer vatten i bäckarna vilket innebär att om man inte gillar "rackliga" broar så skall man fundera både en oich två gånger innan man ger sig iväg på den här vandringen.

Skall lägga upp lite foton så får du se hur broarna ser ut.
 
Tackar! Toppen, vad bra med bilderna som så tydligt visar.

Stenigt har jag inte så mycket emot, men om det är blött så är det ju värre. Jag har gått mellan Tarfala och Sälka, där det var storblockigt. Och via Sälka och Nallo där det sägs vara stenigt, fast det tycker inte jag var så farligt. På bilderna ser det ut som det är stenigt men inte så storblockigt. Stämmer det?

Angående broarna så ser jag att de ser rangliga ut, men vad jag förstod så är det en man måste ta sig över och som är den mest stabila (den sista innan kommer in på kunsleden och sedan vidare till Hukesjaure ), en som man kanske måste över (näst sista) och den första där man bör kunna vada över. Alltså handlar det om man vågar sig över bro nummer 2, för på de andra vaden är det egentligen inget direkt bekymmer, ena vadar man och andra tar man bron som är stabil(are). Det känns som det viktigaste är att bron klarar en person och packning över.

Vad jag förstod på dig avslutad210712 så är betänkligheten främst när det gäller broarnas ranglighet och om man vågar sig över dem om det är stora flöden.

Hälsningar
Pia
 

avslutad210712

Gäst
Tackar! Toppen, vad bra med bilderna som så tydligt visar.

Stenigt har jag inte så mycket emot, men om det är blött så är det ju värre. Jag har gått mellan Tarfala och Sälka, där det var storblockigt. Och via Sälka och Nallo där det sägs vara stenigt, fast det tycker inte jag var så farligt. På bilderna ser det ut som det är stenigt men inte så storblockigt. Stämmer det?

Angående broarna så ser jag att de ser rangliga ut, men vad jag förstod så är det en man måste ta sig över och som är den mest stabila (den sista innan kommer in på kunsleden och sedan vidare till Hukesjaure ), en som man kanske måste över (näst sista) och den första där man bör kunna vada över. Alltså handlar det om man vågar sig över bro nummer 2, för på de andra vaden är det egentligen inget direkt bekymmer, ena vadar man och andra tar man bron som är stabil(are). Det känns som det viktigaste är att bron klarar en person och packning över.

Vad jag förstod på dig avslutad210712 så är betänkligheten främst när det gäller broarnas ranglighet och om man vågar sig över dem om det är stora flöden.

Hälsningar
Pia

Japp betänkligheten är kombinationen av lite "skojiga" broar tillsammans med höga vattenflöden som kan göra vadingen problematisk. Och med stora flöden menar jag att det kan vara problem att vada om man inte vill ge sig ut på broarna. Den första bron använde två norska flickor i tioårsåldern som löpbana och sprang fram och åter gång på gång. Vi mötte ett antal vandrare som vi gissar gick över broarna så det är mest en psykologisk grej när man är van med breda fina stålbroar i Sverige.

Bro 1 var inga problem att vada i augusti 2011 medans slutet av juli 2009 hade det varit lite mer problematiskt. Vet att någon tidigare berättat att han hade vadat med hund ovanför bron medans vi "vadade" nedanför bron på torra stenar.

Bro 2 var inte heller något problem att vada ungefär 200 meter uppströms bron på fin grusbotten men skobyte var nödvändigt.

Bro 3 gick vi över men känslan jag fick var att den inte heller hade varit något problem att vada men det var en bit ner till jåkken så vi gick över bron istället för att krångla till det. Eftersom det är en omväg att gå ner och över bron och om man är beredd att testa att vada så skulle jag rekommendera att gå rakt fram där leden svänger och chansa på ett vad. Uppifrån berget såg inte jåkken speciellt svår ut men alltid svårt att veta om man inte ser på nära håll. På friluftskartan är det markerat en led som går rakt fram över jåkken.

Bro 4 fanns inte en chans att vada och vi gick ändå ner en bit efter jåkken för att kolla. Den var egentligen den enklaste/minst rackliga att gå över så det var den kraftiga sidvinden som var problemet där.

Lite svårt att få fram storleken på stenarna på fotot men det var allt från vanliga småstenar till ordentligt stora som man fick gå ovanpå. Dock inga jättebumlingar.
 
Som Hans skrivar måste man gå runt det lille branta snöfältet helt nära Sorjushyttan, det finns numera två små problemfria broar. Det var här en belgisk mann dog ca 2009 före broarna hade gjorts. Snöfältet syns th fn på bifogade bild och Sorjushyttan tv fn.

Jag har gått från Sorjushyttan till Sulitjelma två gångar och vaden var inga problem als, men man fick ta av sig kängorna ett par gångar. Det tar fem timmar till vägen och är stenigt.

Ca 45 min från Sorjushytta mot Sulitjelma finns ett brannt snöfält, som man måste se upp med. I augusti 2010 var det lite otrevligt, men i augusti 2011 var det enkelt att kringgå. Vi hade inga stegjärn.
 

Bilagor

  • sss-1.jpg
    sss-1.jpg
    69.7 KB · Visningar: 717
Ca 45 min från Sorjushytta mot Sulitjelma finns ett brannt snöfält, som man måste se upp med. I augusti 2010 var det lite otrevligt, men i augusti 2011 var det enkelt att kringgå. Vi hade inga stegjärn.

Kan du definiera otrevligt, var det isigt och brant? Halkskydd kan det vara något att ha med sig om utifall att det är besvärligt. Är ju trist om man måste vända när man nästan är framme vid mål.
 
Ska också vandra Unna Allakas till Hukesjaure, via Cáihnavággehytta och Gautelishytta. Är det någon som vet hur vandring är här?

Hej Pia,
Jag gick sträckan Hukesjaure --> Unna Allakas förra sommaren. Inför den turen fick jag lite input på denna tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=69906

Jag tycker sträckan var helt toppen! Nästan folktom och väldigt fridfull.
Om du lägger din e-mailadress till mig i ett meddelande i inkorgen så kan jag skicka dig lite rörliga bilder på "broar" mm samt några ytterligare foton.

Lycka till
Jonas
 
Kan du definiera otrevligt, var det isigt och brant? Halkskydd kan det vara något att ha med sig om utifall att det är besvärligt. Är ju trist om man måste vända när man nästan är framme vid mål.

ja, i augusti 2010 var det isigt, och det är också brannt. Jag tycker inte att man behöver halkskydd, men man måste se upp, och om det är isigt får man vara beredd att kringgå snöfältet på något sätt. Det kan nog ta en halv timme. I år är det tydligen inte så mycket snö pga vädret på våren, så det hjälper säkerligen.

Det är inget att oroa sig för, men det är bra att veta på förhand att man måste se upp.

Om du kommer till Sorjushytta-trakten måste du absolut gå upp till Blåmannsisvattnet. Det tar två timmer upp och två ner. Jag har lagt tre bilder på Google Earth. Du kan skicka ett privat meddelande om du behöver vägbeskrivning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.