Semper mjölk hållbarhet

Hur är det med Semper mjölk ,törs man använde om utgångsdatum är 2013 12 25? Och hur är det med pulvermos som är från 2013 07 ,känns så onödigt att kasta o köpa nytt ,men vill ju inte bli dålig i magen på fjället heller;).
 

avslutad210712

Gäst
Tänker inte säga hur du skall göra men jag kollar inte ens på datumet på sånt så länge det är i obruten förpackning. Min sambo är dock lite mer läskunnig.........
 
Hur är det med Semper mjölk ,törs man använde om utgångsdatum är 2013 12 25? Och hur är det med pulvermos som är från 2013 07 ,känns så onödigt att kasta o köpa nytt ,men vill ju inte bli dålig i magen på fjället heller;).

Självklart skulle jag säga, är du orolig kan du ju prova hemma först, brukar gå ganska snabbt ;)
 
Så ni har inte blivit dåliga alltså?;),jag är egentligen inte så känslig ang det men vill ju inte förstöra fiske resan med kass mage;) så jag ville höra av personer med erfarenhet först:)
 
Så ni har inte blivit dåliga alltså?;),jag är egentligen inte så känslig ang det men vill ju inte förstöra fiske resan med kass mage;) så jag ville höra av personer med erfarenhet först:)

Pulvermos kan jag inte uttala mig om, äter aldrig sånt, men mjölkpulver har jag använt som varit flera år gammalt, inga problem.
 
Är det torrt så är det inte farligt, innehåller det fett så kan det ev smaka illa, men det är inte farligt.
 
Förmodligen är det helt riskfritt, men om du ändå känner dig osäker så kan du ju alltid prova lite hemma först. Alternativt kan du använda detta när du är på kortare turer nära hemmet, det är ju aldrig roligt att bli dålig men hellre magproblem i skogen någon timme hemifrån än mitt på kalfjället.
 
Pulvermos kan jag inte uttala mig om, äter aldrig sånt, men mjölkpulver har jag använt som varit flera år gammalt, inga problem.

Okej det verkar ju vara riskfritt alltså med mjölkpulvret,äter inte heller pulvermos annars,därför har jag en helt oöppnad kartong i skåpet som var från 2013,tänkte att man nu kan ta med lite o äta till fisken man får;)istället för att slänga bort det.
 
Jag har ätit pulvermos som var två år gammalt, tänkte inte på datumet eftersom jag var vrålhungrig. Ingen annorlunda smak. Jag har även använt mjölkpulver som var ett år efter bäst före - inga problem. Men jag har en tålig mage...
 
Har käkat pulvermos som var runt 10 år gammalt, inga problem. Fast det kom visserligen från Försvarsmakten.

Mvh troswe
 
"Bäst före" innebär ju bara att tillverkaren inte garanterar att det smakar som det ska och har fullt näringsinnehåll efter det datumet, men smak och näringsinnehåll försvinner ju inte över en natt just på det datumet utan det beror ju på hur det hela har förvarats.

Tiden är ju satt utifrån sämsta tänkbara lagringsförhållanden, så det brukar finnas rejäl marginal. Sen beror det ju på hur lång hållbarheten är från början. Nåt som har "bäst före" satt 5 år efter tillverkningen håller antagligen mycket längre efter det datumet än nåt som har "bäst före" satt till 1 år efter tillverkningen.


"Sista förbrukningsdag" däremot betyder att man inte ska äta det efter det datumet.
 

avslutad210712

Gäst
nermander;694432 "Sista förbrukningsdag" däremot betyder att man inte ska äta det efter det datumet.[/QUOTE sa:
Personligen brukar jag försöka kolla om mat är slemmig, luktar illa, är grön eller andra tecken på begynnande förstöring. Ser det inte fel ut så är inte jag alltför kräsen och än så länge har jag bara råkat illa ut en gång och det var när jag var en snål student och åt gårdagens räkmacka för halva priset. För övrigt var jag inte ensam som gjorde det så toaletten var rätt välbesökt kan jag säga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mikva Varm mjölk i termos? Friluftsmat 22
RayIV Mjölk till gröt och choklad? Friluftsmat 15
andersmossing Tugga ett glas mjölk? Friluftsmat 0
granbom Mjölk på fjället...? Friluftsmat 37
clint Kondenserad mjölk på tub Friluftsmat 8
tigermorran Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet? Friluftsmat 5
doffy_74 REAL hållbarhet? Friluftsmat 15
seasteel Hållbarhet Nido gräddpulver? Friluftsmat 3
TROY GARNER Angående hållbarhet smör i värme Friluftsmat 27
patrikiden Vakuumpackad mat, vilken hållbarhet? Friluftsmat 9
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Caminista Parmesanost - hållbarhet? Friluftsmat 21
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
Skogsakuten Matens hållbarhet i fält? Friluftsmat 23
UnderEnTarp Hållbarhet på ölkorv kontra vild chips? Friluftsmat 2
The Lapp Hållbarhet.. Friluftsmat 7
Mathias PHS Hållbarhet mjukost? Friluftsmat 18
JohnnyL Torkat renkött hållbarhet? Friluftsmat 29
Brune Hållbarhet på kebabkött Friluftsmat 9
Jakan Hållbarhet på torkat kött Friluftsmat 5
nisse_ hållbarhet på grillkorv Friluftsmat 6
jjjjy66 Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 4
hugbe mat med lång hållbarhet Friluftsmat 26
kungsleden Hållbarhet försvarets frystorkat?? Friluftsmat 2
n_zackrisson Hållbarhet torkat? Friluftsmat 1
GustavOh Hållbarhet, sommartid Friluftsmat 7
x-treme Hållbarhet hos frystorkat? Friluftsmat 3
arnell Crème fraiches hållbarhet ? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.