Val av havskajak för paddling vid västkusten

Är det rätt så ambitionslöst paddling och det skall funka för att låna ut kajaken till gäster, köp 2 plastbaljor från en uthyrningsställe. Rätt så billiga så här års och brukar fungera bra för oerfarna paddlare. Om ni sen tycker om att paddla och har lärt er grundarna, köp något bättre, då vet ni bättre vad ni vill ha och vad ni värdesätter.

Hej igen och stort tack för svar och vägledning.
Att tillverka en egen går bort och jag tror även att kajaker i glasfiber går bort.
gällande storlek så blir detta lite lurigt med tanke på att de ska passa mig 180 och min fru 170cm men även våra besökare. En och annan 190cm och +90kg finns det allt i familjen. Skulle dessa personer kunna paddla i en Seabird expedition LV eller går detta helt enkelt inte? Hade detta funkat kanske dessa skulle kunna funka för vårt ändamål. Vi ses hellre att de tål lite sjö än att de är optimala för motion och snabbpaddling. Blir Seabird Dicovery för tråkig i längden? Den modellen verkar vara mer oberoende av storlek på personen men gissar på att det är på bekostnad av prestanda för dem som är lätta.
Oj vad svårt detta är...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Seabird lockar ofta med REA-priser, men i själva verket så är det deras ordinarie priser. Ni måste provsitta dem och då ska de INTE vara luftigt över knän och lår, för då får ni svårt att kontrollera kajaken i besvärliga förhållanden eftersom man använder benen för att vicka och stabilisera den.

Eller köp en på blocket för 5000 och testa och sälj vidare om den inte dög. Ibland har XXL bra priser (7-8 tusen) på Tahe reval midi som är en bättre och roligare kajak, om än lite tung att bära.

Kajaker är tämligen robusta mot varierande personvikter, +/- 15-20 kg ifrån idealvikt är sällan ett problem.
En tung person i en LV kajak går några cm djupare och någon % trögare, de blir också stabilare och håller kursen vid sidvind bättre.
En lätt person i en HV kajak går några cm grundare, bli lite rankare, håller kursen sämre i sidvind och vinner inget i paddlingsmotstånd.

Det är därför bättre att vara för tung än för lätt för sin kajak, många kajaker är dessutom designade för paddlare plus 20-30kg packning. Paddlar man oftast utan tung packning är det dumt att köpa för stor kajak, om man får plats!

Jag håller med föregående talare. Köp två fräscha beg ex hyrkajaker i PE, de går att få loss för 5000-7500kr styck. Lägg lite pengar på paddlar och bekväma flytvästar.
Skulle ni i en framtid växa ur kajakerna, sälj dem och köp (dyrare) nu när ni vet vad ni vill ha.

Håller med om de senare svaren här ovan. Köpte själv en Reval Midi PE i våras som jag tycker fungerar alldeles utmärkt till det mesta. Har VKV Offshore och SKUK Excell sen tidigare och det här skulle bli en ”gästkajak” men jag har använt den en hel del. Köpt på XXL för 7500:- (extrapris). Deras normalpris tror jag var ca 11000:- men de hade den nedsatt till 7500-8000:- flera gånger under sommaren. Funkar åtminstone upp till 190 cm och + 100 kg. Har roder och skädda men rodret har jag inte haft behov av att använda alls. Seabird har jag ingen erfarenhet av.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips