Val av havskajak för paddling vid västkusten

Är det rätt så ambitionslöst paddling och det skall funka för att låna ut kajaken till gäster, köp 2 plastbaljor från en uthyrningsställe. Rätt så billiga så här års och brukar fungera bra för oerfarna paddlare. Om ni sen tycker om att paddla och har lärt er grundarna, köp något bättre, då vet ni bättre vad ni vill ha och vad ni värdesätter.
 
Hej igen och stort tack för svar och vägledning.
Att tillverka en egen går bort och jag tror även att kajaker i glasfiber går bort.
gällande storlek så blir detta lite lurigt med tanke på att de ska passa mig 180 och min fru 170cm men även våra besökare. En och annan 190cm och +90kg finns det allt i familjen. Skulle dessa personer kunna paddla i en Seabird expedition LV eller går detta helt enkelt inte? Hade detta funkat kanske dessa skulle kunna funka för vårt ändamål. Vi ses hellre att de tål lite sjö än att de är optimala för motion och snabbpaddling. Blir Seabird Dicovery för tråkig i längden? Den modellen verkar vara mer oberoende av storlek på personen men gissar på att det är på bekostnad av prestanda för dem som är lätta.
Oj vad svårt detta är...
 
Seabird lockar ofta med REA-priser, men i själva verket så är det deras ordinarie priser. Ni måste provsitta dem och då ska de INTE vara luftigt över knän och lår, för då får ni svårt att kontrollera kajaken i besvärliga förhållanden eftersom man använder benen för att vicka och stabilisera den.

Eller köp en på blocket för 5000 och testa och sälj vidare om den inte dög. Ibland har XXL bra priser (7-8 tusen) på Tahe reval midi som är en bättre och roligare kajak, om än lite tung att bära.
 
Kajaker är tämligen robusta mot varierande personvikter, +/- 15-20 kg ifrån idealvikt är sällan ett problem.
En tung person i en LV kajak går några cm djupare och någon % trögare, de blir också stabilare och håller kursen vid sidvind bättre.
En lätt person i en HV kajak går några cm grundare, bli lite rankare, håller kursen sämre i sidvind och vinner inget i paddlingsmotstånd.

Det är därför bättre att vara för tung än för lätt för sin kajak, många kajaker är dessutom designade för paddlare plus 20-30kg packning. Paddlar man oftast utan tung packning är det dumt att köpa för stor kajak, om man får plats!

Jag håller med föregående talare. Köp två fräscha beg ex hyrkajaker i PE, de går att få loss för 5000-7500kr styck. Lägg lite pengar på paddlar och bekväma flytvästar.
Skulle ni i en framtid växa ur kajakerna, sälj dem och köp (dyrare) nu när ni vet vad ni vill ha.
 
Håller med om de senare svaren här ovan. Köpte själv en Reval Midi PE i våras som jag tycker fungerar alldeles utmärkt till det mesta. Har VKV Offshore och SKUK Excell sen tidigare och det här skulle bli en ”gästkajak” men jag har använt den en hel del. Köpt på XXL för 7500:- (extrapris). Deras normalpris tror jag var ca 11000:- men de hade den nedsatt till 7500-8000:- flera gånger under sommaren. Funkar åtminstone upp till 190 cm och + 100 kg. Har roder och skädda men rodret har jag inte haft behov av att använda alls. Seabird har jag ingen erfarenhet av.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
dpea Val av K2 havskajak Paddling allmänt 0
abh Val av havskajak Paddling allmänt 1
Knall Val av torrdräkt Paddling allmänt 23
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
thocar Val av skor - paddlingstur med kanadensare? Paddling allmänt 5
pingo Val av kanot Paddling allmänt 6
Jokkmokkguiderna Val av kanadensare Paddling allmänt 0
Niklasx Hjälp med val av kajak Paddling allmänt 5
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Kajsa-Warg Val av kajakpaddel/åra. Paddling allmänt 19
Agadesign Val av kajak Paddling allmänt 2
Noahspappa Val av Kajak Wilderness Systems Paddling allmänt 5
Tryps Vilken plastkajak - hjälp med val önskas Paddling allmänt 11
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
MagnusBroden Material val på kajak Paddling allmänt 47
iena val av dubbel kajak? Paddling allmänt 13
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
jensah Val av GPS Paddling allmänt 7
Spiken val av kajak ?? Paddling allmänt 16
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
LAB76 Val av kajak? Paddling allmänt 2
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
mr_samson Val av kajak! Paddling allmänt 16
Max Magnusson Val av vingpaddel Paddling allmänt 4
surfban Val av fotbeklädnad vintertid Paddling allmänt 8
Stenis49 Val av kajak Paddling allmänt 11
Fisch val av kajak? Paddling allmänt 7
Ollee Val av kajak Paddling allmänt 4
Nordenman Val av kajak? Paddling allmänt 7
perra_pop Val av kajak/kanot för eget bruk och familje bruk !? Paddling allmänt 10
Oregon Val av kanadensare Paddling allmänt 3
prylManne Val av kajak Paddling allmänt 0
bikerrog Val av kajak? Paddling allmänt 10
csj Val av havsracer Paddling allmänt 16
Joakim Ambrosson Val av paddel Paddling allmänt 17
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Calles Val av K2:a Paddling allmänt 8
Valgrinden Val av kajak Paddling allmänt 4
Roffan -65 Ännu en fråga om val av kajak Paddling allmänt 16
andersle Val av kajak? Paddling allmänt 0
leonsson Val av paddeljacka Paddling allmänt 5
storfiskarn? Val av kajak Paddling allmänt 1
Greup Val av Paddel Paddling allmänt 18
HaNo Svårt val? Paddling allmänt 8
sergeant Val av kajak? Paddling allmänt 4
eriksjos Kajak-Val Paddling allmänt 2
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.